شهر خبر
آلفاکد (AlphaCode) وارد می شود

رقابت هوش مصنوعی با برنامه نویس ها

کدخبر: 475178
کامپیوترها بهتر از همیشه می‌توانند برای خودشان برنامه نویسی کنند، اما مهندس‌های نرم‌افزار کامپیوتر می‌توانند هنوز به کار خود ادامه دهند، فعلا قرار نیست شغلشان به دست ماشین‌ها بیفتد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکو ایران، سی‌ان‌بی‌سی نوشت شرکت دیپ‌مایند (DeepMind) اخیرا ابداع نرم‌افزاری به اسم آلفاکد (AlphaCode) را اعلام کرده که می‌توان به کمک آن، همانند انسان‌ها کدنویسی کرد.

شرکت دیپ‌مایند یک آزمایشگاه هوش مصنوعی است که شرکت گوگل آن را در سال 2014 خریداری کرد. مقر این شرکت هم در لندن قرار دارد.

آزمایش در رابطه با توانایی‌های آلفاکد در یک رقابت برنامه نویسی بر بستر پلتفرمی صورت گرفته که به برنامه نویسان این امکان را می‌دهد که مقابل یکدیگر به رقابت بپردازند.

تیم دیپ‌مایند در گزارش خود درباره آزمایش آلفاکد گفته‌اند که نرم‌افزار آلفاکد در سطح رقابت‌ها به اندازه یک رقابت‌کننده متوسط ظاهر شده‌ است. این نخستین بار است که یک سیستم برنامه نویس از نسل هوش مصنوعی وارد رقابت می‌شود.

دهه‌هاست که پژوهشگران تلاش می‌کنند شیوه نگارش برنامه های کامپیوتر را به کامپیوترها بیاموزند اما این مفهوم هنوز به صورت جدی اجرایی نشده‌ است. بخشی از ماجرا به پیشرفت‌های هوش مصنوعی مربوط می‌شود. در واقع آن دسته از ابزارهای هوش مصنوعی که قرار است در امر برنامه نویسی موثر باشند هنوز به توسعه کافی دست پیدا نکرده‌اند.

یکی از دانشمندان و پژوهشگران حوزه هوش مصنوعی که خواسته نامش فاش نشود به سی‌ان‌بی‌سی گفته نرم‌افزار آلفاکد موفقیت بزرگی در عرصه فناوری به شمار می‌آید اما هنوز تجزیه‌ و تحلیل زیادی در مورد این فناوری نیاز است تا بتواند برنامه نویسی را با موفقیت انجام دهد.

برآوردها نشان می‌دهد که پیشرفت در هوش مصنوعی می‌تواند تحولاتی بزرگ در نرم ‌افزارهایی نظیر آلفاکد ایجاد کند و ماهیت مهندسی آن‌ها را تغییر دهد تا آن‌ها را به مرحله بلوغ برساند. اما این عملیات به قدری پیچیده است که ماشین‌ها نمی‌توانند به صورت کامل آن را انجام دهند و به هر حال انسان‌ها باید وارد شود.

به این ترتیب فناوری رمزنگاری ماشینی پیشرفت زیادی داشته و در آینده هم پیشرفت خواهد کرد تا رسیدن به سطوح توانایی‌های انسانی، هنوز چندین سال نوری فاصله دارد.