شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید#سرمایه‌گذاری

وصول مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی سرعت بیشتری می‌گیرد

وصول مطالبات ارزی صندوق توسعه ملی سرعت بیشتری می‌گیرد

مدیر قراردادها، پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی، از پیگیری جدی تر وصول مطالبات از دولت و بخش‌های خصوصی و همچنین سرمایه‌گذاری صیانتی در بخش‌های پربازده اقتصادی در دوره جدید فعالیت صندوق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا محمدی مدیر قراردادها، پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی ضمن تشریح آخرین وضعیت وصول مطالبات ارزی و ریالی صندوق، اعلام کرد: صندوق توسعه ملی در راستای صیانت از منابع ارزی کشور، طی سالیان اخیر پیگیری های مستمری در خصوص وصول مطالبات خود از دولت و بخش خصوصی انجام داده است؛ در این بین هرچند عمده مطالبات ارزی صندوق مربوط به منابع اعطائی به دولت بوده، لیکن تاکنون وصول مطالبات از دولت ناچیز بوده و عمده منابع وصول شده نیز مربوطه به طرح‌های بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر و پس از به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های ارزی تأمین مالی شده، اقدامات صندوق برای وصول مطالبات خود از بخش خصوصی صورت گرفته، لیکن با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و تحریم‌های ظالمانه بین المللی و سایر مشکلات داخلی و خارجی تحقق اهداف وصول مطالبات این صندوق با چالش جدی مواجه شده است.

مدیر قراردادها، پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی با اشاره به پیگیری جدی‌تر وصول مطالبات از دولت و بخش‌های خصوصی و همچنین سرمایه‌گذاری صیانتی در بخش‌های پربازده اقتصادی در دوره جدید، گفت: این صندوق تلاش می کند از تمام ظرفیت‌های قانونی و حاکمیتی خود برای حفظ سهم نسلهای آینده مطابق بامفاد اساسنامه خود و منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) استفاده کند.

بیش از 70 درصد مطالبات صندوق در بخش نفت و گاز و نیروگاه است

محمدی با بیان اینکه بیش از 70 درصد مطالبات صندوق در بخش نفت و گاز و نیروگاه است، گفت: عمده مسائل صندوق در این مسیر در بخش طرح‌های ارزی تأمین مالی شده در حوزه انرژی به ویژه دربخش  نفت و گاز و نیروگاه با وجود اخذ تضامین لازم از دولت، وزارت نیرو و شرکت ملی نفت ایران، می باشد.

وصول بیش از2.5 میلیارد دلار از مطالبات ارزی صندوق

مدیر قراردادها، پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی اضافه کرد: با وجود کلیه مشکلات و مسائل پیش رو این صندوق با جدیت بیشتری نسبت به وصول مطالبات خود اقدام نموده که این پیگیری ها منجر به وصول بیش از 2.5 میلیارد دلار از مطالبات ارزی صندوق از بخش خصوصی شده است.

 محمدی تصریح کرد: در عین حال این صندوق به‌ منظور تسهیل امور طرح‌های تأمین مالی شده نسبت با امهال بدهی و افزایش دوران تأمین مالی بیش از 200 طرح موافقت کرده که این موضوع نشان از حمایت صندوق از  طرح‌های تولیدی کشور در سایه منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است.

وی با بیان اینکه در بخش منابع ریالی با پیگیری‌های این صندوق و همکاری‌ مناسب بانکهای عامل کلیه مطالبات صندوق در این بخش وصول شده است، اظهار امیدواری کرد؛ با همکاری کلیه ارکان حاکمیت و فعالین اقتصادی کشور مطالبات ارزی این صندوق از دولت و بخش خصوصی در اسرع وقت وصول شده تا امکان تأمین مالی گسترده تر و سرمایه‌گذاری زاینده در بخش‌های مختلف اقتصادی محقق شود.

انتهای پیام/