شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی کمترین ریسک را دارد

سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی کمترین ریسک را دارد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران صنعتی ارزش‌آفرین است که سرمایه‌گذاری در آن ضمن کمترین ریسک، آورده خوبی به همراه دارد.

به گزارش مشرق به نقل از شانا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (سه‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست در نشست با خبرنگاران در پاسخ به پرسش‌های آنان درباره امکان اصلاح قیمت خوراک با توجه به شرایط کنونی بازار جهانی گفت: برای اینکه از وضع موجود به وضع مطلوب برویم نمی‌توان وضع موجود را به‌عنوان اصلی راهبردی نادیده گرفت، اکنون نیز چند پارامتر در قیمت‌گذاری خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمیایی مؤثر است که بخشی از آن قطب‌های اروپایی و آمریکایی است که بازنگری شده است.

وی ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت که در این زمینه تعیین‌کننده است، مذاکراتی را با شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشت و پیشنهادهایی ارائه کرد، منتهی برای اینکه مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی آسیبی نبینند، وارد عمل شدیم و خوشبختانه دولت هم به پیشنهادهای وزارت نفت ترتیب اثر داد و سقف تعیین شد. یعنی اکنون با لحاظ قیمت قطب‌های اروپایی و آمریکایی قیمت هشت هزار تومان به ازای هر مترمکعب می‌شد اما از سوی دولت رقم پنج هزار تومان برای هر مترمکعب به‌عنوان سقف تعیین شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل حذف نام آقای نعمت‌زاده از سالن آمفی تئاتر ساختمان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اظهار کرد: درباره نام‌گذاری اماکن و واحدها، شورای فرهنگی به لحاظ مسئولیتی که دارد برای پاسداشت نام شهدا که در کشور مرسوم است، این کار را انجام می‌دهد و شورای فرهنگی هم این کار را انجام داده و واحدها و اماکنی که در این ساختمان و وزارتخانه هست به نام شهدا نامگذاری کرده است، جناب آقای نعمت‌زاده هم در نامه‌ای که از ایشان یاد شده است از این کار استقبال کرده‌اند و نشان می‌دهد که این کار مورد استقبال ایشان واقع شده است.

سرمایه‌گذاری برای تأمین خوراک پایدار

شاهمیرزایی درباره اینکه راه حل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای کمبود خوراک گاز چیست، ادامه داد: بخشی از فاصله بین ظرفیت اسمی و تولید محصول به خوراک برمی‌گردد و طبیعی است در فصل زمستان هم تقاضای بخش خانگی افزایش می‌یابد. جمهوری اسلامی نیز به‌دلیل توجه ویژه‌ای که به یکایک هموطنان دارد، رفاه شهروندان را در اولویت قرار داده است بنابراین وقتی با کاهش دما و به دنبال آن با کاهش فشار در خطوط انتقال گاز روبه‌رو می‌شویم که احتمال قطعی گاز بخش خانگی را در پی دارد، گاز تحویلی به بخش صنایع را کاهش داده و آن را به بخش خانگی اختصاص می‌دهد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: صنعت پتروشیمی هم در این زمینه مستثنی نیست و گاز بخشی از مجتمع‌های پتروشیمی کاهش می‌یابد. صنعت پتروشیمی برای تأمین خوراک پایدار در طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل همچون پالایشگاه بیدبلندخلیج فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به وضع تحریم‌ها، کرونا و احیای توافق هسته‌ای، چقدر خوشبین هستید که برنامه‌های صنعت پتروشیمی محقق شود، گفت: اکنون شرکت پژوهش و فناوری افزون بر حرکت به سمت تأمین همه نیاز کاتالیستی کشور که همه شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی در آن حضور دارند، به‌دنبال بومی‌سازی دانش فنی در صنعت پتروشیمی است. دانش فنی نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین کالا و تجهیزات در داخل دارد، که با بومی شدن دانش فنی در صنایع پتروشیمی به سمت ساخت کالاها و تجهیزات داخلی خواهیم رفت.

پیشرفت طرح‌ها رضایت‌بخش است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: درباره موضوع تأمین سرمایه، تحریم‌ها دیگر کارساز نیست به حمدالله دانشگاه، مراکز پژوهشی و مراکز تحقیقاتی بسیاری در کشور داریم، وقتی شما چرخه غنی‌سازی هسته‌ای را بومی کرده‌اید در این زمینه هم موفق خواهید شد.

شاهمیرزایی تصریح کرد: با ظرفیت عظیمی که از دانشمندان این صنعت و دیگر صنایع نفت وگاز وجود دارد، نیاز چندانی به کالا و تجهیزات خارجی نداریم، اما از آنجا که بنا داریم که سرعت بعضی از طرح‌هایمان را افزایش دهیم، برای ساخت بعضی از تجهیزات مورد نیازمان ناگزیر به استفاده از مهندسی معکوس هستیم و از آنجاکه تولید داخل زمان‌بر است، برای از دست ندادن زمان ناچاریم بعضی از تجهیزات را وارد کنیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه دیوار تحریم‌ها خیلی نتوانسته سر راه صادرات محصولات پتروشیمی، انتقال ارز آن و یا واردات تجهیزات آن موثر واقع شود بنابراین براساس برنامه‌ریزی‌ها، در زمینه توسعه و اجرای طرح‌هایمان که خیلی عقب‌ماندگی نداریم و از پیشرفت مطلوبی برخوردارند و رضایت‌بخش است، با کمک همه دانشمندان داخلی، مراکز نوآور و فناوری تک تک راه‌ها باز می‌شود و افزون بر طرح‌های پیش رو، برنامه‌های جدیدی در دست تدوین داریم که در آینده به فعلیت می‌رسد و خبر آن منتشر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: افزون بر طرح‌های موجود، ۶۸ طرح باید در برنامه هفتم توسعه به بهره‌بردای برسد، به نظر نمی‌آید با مشکلی روبه‌رو باشیم، ممکن است با سوء مدیریت و کمبود منابع مالی روبه‌رو شویم اما خوشبختانه با توجه به سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری در بخش بالادستی که وزیر نفت خبر آن را اعلام کرد و حضور پرشمار فعالان داخلی و خارجی بخش پتروشیمی در نمایشگاه ایران‌پلاست، امید داریم روزها و سال‌های خوبی را پیش رو داشته باشیم.

شاهمیرزایی گفت: ابتدا باید به ظرفیت‌های داخلی خودمان تکیه و منابع مالی خرد را فعال و به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی هدایت کنیم، به جرات می‌توانم بگویم که صنعت پتروشیمی ایران صنعتی ارزش‌آفرین است و آورده خوبی به همراه دارد به‌ویژه اینکه براساس برآوردها، تقاضای محصولات پتروشیمی سالانه شاهد افزایش پنج درصدی خواهد بود.

وی درباره پرسشی مبنی بر دلیل اختلاف شرکت ملی صنایع پتروشیمی با صندوق بازنشستگی نفت در حوزه مدیریتی هلدینگ خلیج فارس چیست، اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ اختلافی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صندوق بازنشستگی صنعت نفت در زمینه‌های مختلف نیست، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک شرکت مادر تخصصی وظایف و اختیارات خاص خود را دارد.

حمایت از صنایع تکمیلی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره حمایت از توسعه صنایع تکمیلی گفت: یکی از برنامه‌های اساسی دولت سیزدهم حمایت از صنایع تکمیلی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی است. توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در این صنعت به مذاکرات هسته‌ای گره نخورده است، البته مذاکراتی با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی هم‌اکنون در جریان است که درصورت رفع تحریم‌ها توسعه در این صنعت تسریع یابد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها برای جلب‌نظر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مشوق‌ها و معافیت‌های زیادی در نظر گرفته شده است، از سوی دیگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ایران نیز تلاش کرده نیازهای فناورانه تولیدکنندگان پلیمری کشور را تامین کند.

شاهمیرزایی ادامه داد: اولویت صنعت پتروشیمی برای فروش محصولات خود بازارهای داخلی و تأمین نیاز صنایع تکمیلی است، اما باید این موضوع را در نظر بگیریم که شرکت‌های پتروشیمی بیش از یک سوم ارز نیمایی کشور را در حال تامین هستند، از این رو بحث صادرات برای آن‌ها مهم است. البته در بعضی از گریدها مثل پت که برخی دوستان در زمینه مقدار عرضه داخلی دغدغه داشتند باید بگویم که در این زمینه ما امسال به‌هیچ‌وجه صادراتی نداشتیم، وانگهی در بعضی از محصولات دیگر مانند پلی‌پروپیلن، پی‌وی‌سی و ایزوسیانات‌ها کمتر از ۱۰ تا ۲۰ درصد از تولید کشور صادر می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هم‌اکنون سالانه ۶۰۰ میلیون دلار واردات پروپیلن به کشور انجام می‌شود، شما چه راهکاری برای خودکفایی در زمینه این محصول راهبردی دارید، ادامه داد: خوشبختانه بدنه صنعت پتروشیمی به‌ویژه هلدینگ‌های پتروشیمی علاقه و اراده زیادی برای توسعه زنجیره ارزش از طریق افزایش تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی توسعه صنایع تکمیلی دارند؛ در این زمینه در سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح پتروشیمی سلمان فارسی و افزایش تولید این محصول راهبردی خواهیم بود.

معاون وزیر نفت درباره آمار واردات محصولات خام و نیمه خام پتروشیمی به کشور و اینکه اولویت صنعت پتروشیمی ایران ایجاد زنجیره ارزش است یا صادرات و ارزآوری، تصریح کرد: متاسفانه وزارت صمت در گذشته یکسری از مجوزهای واردات مواد اولیه را صادر کرده است، از سوی دیگر در زمینه تولید برخی محصولات پتروشیمی در واحدهای جدید پتروشیمی برای تأمین مواد اولیه آن صورت نگرفته، از این رو ما شاهد واردات بعضی از مواد اولیه نیمه خام به کشور هستیم، اما خوشبختانه پارسال حدود ۱.۸ میلیارد دلار انواع محصول پتروشیمی به کشور وارد شده است که این رقم امسال به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده و این روند کاهشی ادامه خواهد داشت. هم‌اکنون برای ۷۰ درصد از محصولات وارداتی پتروشیمی، طرح‌هایی تعریف شده است تا در ایران تولید شوند.