به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری برنا؛ در روزهای اخیر شهادت سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر و انتشار تصاویر لحظه شهادت وی دل‌های یک ایران را لرزاند چراکه تماشای پیکر خونین یک مامور فداکار پلیس که همواره حافظ امنیت جامعه بوده، در کف خیابان دلهره آفرین است. در همان لحظات اول انتشار فیلم شهادت این مامور فداکار همگان خواستار برخورد جدی و قاطع ناجا با قاتل شدند. علاوه بر اصلاح قانون استفاده از سلاح مهم ترین مطالبه اجتماعی بود چراکه در فیلم منتشر شده متاسفانه شاهد بودیم که مامور سلاح در دست دارد اما از آن استفاده نمی‌کند.

ماجرا از این قرار بود که یک خودروی پراید، تردد ماشین پلیس را رصد می کرده تا آنجا که وقتی ماشین پلیس به یک رستوران می رسد قاتل از یک خودروی پراید که متوقف شده بود پیاده شده و به سمت ماشین پلیس آمده و در وهله اول با قمه به سرباز ضربه زده و وی را زخمی می کند؛ از آن طرف مامور پلیس که این صحنه را می‌بیند در راستای دفاع از جان سرباز از ماشین پیاده شده، اسلحه خود را مسلح کرده و بدون آن که شلیک کند_ در راستای حفظ جان مردم و همچنین «قوانین موجود» _به مجرم هشدار داده و به سمت او رفته و با او درگیر می شود؛ که در نهایت در این درگیری فرد مهاجم با قمه به جانشین پاسگاه ضربه زده و هنگامی که وی می افتد ضربه ای نیز به گلوی او زده و سوار خودرو شده و فرار می‌کند.

عدم استفاده از سلاح توسط مامور شهید مهم ترین نکته این ماجراست که سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا چرایی عدم استفاده از سلاح توسط شهید رنجبر را شروط زیاد قانونی عنوان کرده و می‌گوید: برای حمل و به کارگیری سلاح پلیس قانون به کارگیری سلاح را در 17 ماده مصوب سال 1380 را داریم. 20 سال پیش قانون به کار گیری سلاح تصویب شده درحالی که تهدیدات علیه پلیس روزانه تغییر می‌کند، در ماده 2 این قانون شرایطی برای ماموران پلیس تعریف شده است همچنین در ماده 3 این قانون، 10 شرط و در ماده 6، 6 شرط برای استفاده از سلاح توسط ماموران تعیین شده است.

سردار حاجیان ادامه داد: در هنگام درگیری و صحنه جرم یک مامور باید تصمیم بگیرد از سلاح برای دفاع از مردم استفاده کند این تعداد شرایط را باید در ذهن خود آورد که آیا می‌تواند از سلاح استفاده کند یا خیر. وجود شروط زیاد در قانون برای استفاده ماموران از سلاح باعث می‌شود توان عملیاتی پلیس کاهش یابد، بعد از اینکه از سلاح استفاده کرد پلیس باید اثبات کند که در چه شرایطی بوده که از سلاح استفاده کرده است.

شهادت مظلومانه مامور پلیس و عدم وجود مجوز قانونی برای استفاده از سلاح توسط وی باعث شده که قاتل مامور فداکار ما قلدرتر شود و با گستاخی تمام به سمت مامور شهید قمه کشی کند که این مسئله قابل توجیه نبوده چراکه خدشه در اقتدار پلیس مقتدر وارد می‌کند به دنبال آن اصلاح قانون باید هرچه سریعتر در دست بهارستان نشین‌ها قرار گیرد.

ساعاتی بعد از شهادت سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر، محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نسبت به شهادت جانکاه مامور وظیفه‌شناس ناجا در درگیری با اراذل و اوباش واکنش نشان داد و نوشت: اصلاحات «قانون استفاده از سلاح» خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. امنیت جامعه و آسایش مردم جز با فراهم کردن زمینه‌های اعمال اقتدار و قاطعیت پلیس تامین نخواهد شد. ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز «قانون استفاده از سلاح» برای مامورین شجاع و جان برکف ناجا را به مجلس ارائه کنند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرار گیرد.

بعد از آن آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ضمن تسلیت شهادت مأمور نیروی انتظامی توسط اراذل و اوباش در شیراز، بیان کرده بود: پلیس در ارتباط با مردم باید ضمن اقتدار از مهربانی و تدبیر برخوردار باشد اما مقابله با اشرار و کسانی که جان و ناموس مردم را به خطر می اندازند یک ضرورت است و لازم است از نظر حقوقی و قضایی از اقدامات پلیس نیز پشتیبانی شود. مقابله با اشرار و کسانی که با شرارت امنیت مردم را به خطر می‌اندازند خواست مردم است و باید با آنان مقابله و از جان و ناموس مردم نیز حفاظت کرد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در ادامه نشست شورای عالی قوه قضائیه، شهادت افسر نیروی انتظامی شهید «علی‌اکبر رنجبر» را به خانواده وی و مجموعه نیروهای نظامی و انتظامی کشور تسلیت گفت و با اشاره به اهمیت بالای مقوله امنیت در همه جوامع، تصریح کرد: قوه قضائیه برای اصلاح یا وضع قانون در راستای افزایش اقتدار نیروی انتظامی آمادگی کامل دارد، به این مهم اشاره کرد که ظرفیت قانونی موجود برای تضمین اقتدار نیروهای مسلح و نیروی انتظامی، ظرفیت قابل توجه و اعتنایی است.

متاسفانه فضای بی در و پیکر مجازی این بار هم عامل اصلی انتشار وسیع فیلم لحظه شهادت شهید علی اکبر رنجبر شد که دیدن پلیس خونین در کف خیابان به دست اشرار برای اقتدار پلیس آسیب‌زاست. همین مسئله تبعات اجتماعی و تاثیرات منفی برای جامعه دارد، برخورد قاطعانه با اشرار و اراذل و اوباش خواسته اصلی و اول مردم از ناجا است همچنین اصلاح قانون استفاده از سلاح دیگر مطالبه اجتماعی بوده که می‌تواند با موجب افزایش قدرت عملیاتی پلیس و شکستن گردن اراذل و اوباش شود.

انتهای پیام/