شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزن

نکته طلایی در کاهش وزن

نکته طلایی در کاهش وزن

صدآنلاین : نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خواب بیشتر شبانه ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

به گزارش صدآنلاین این گزارش به شواهد فزاینده‌ای که خواب کافی را یک عنصر حیاتی برای سلامتی و رفاه کلی انسان می‌داند، افزوده است.

به نقل از هلث نیوز، شرکت‌کنندگان این تحقیق با افزایش حدود یک ساعت خواب شبانه کالری دریافتی خود را به‌ طور متوسط ‌۲۷۰ کیلو کالری در روز کاهش دادند.

نتایج تحقیقات قبلی نشان داد محدودیت خواب باعث می‌شود افراد بیشتر غذا بخورند که این موضوع شانس افزایش وزن را در طول زمان افزایش می‌دهد.

به گفته محققان این یافته‌های جدید نشان می‌دهد عادات خواب سالم ممکن است به مرور زمان منجر به کاهش وزن شود.

دکتر استرا تاسالی، محقق این مطالعه و مدیر مرکز خواب UChicago در دانشگاه پزشکی شیکاگو ایالات متحده گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد خواب کافی می‌تواند در نبرد ما با اپیدمی چاقی در جامعه تغییر ایجاد کند.

خواب بهتر با دریافت کالری کمتر مرتبط است

در این پژوهش محققان ۸۰ بزرگسال ۲۱ تا ۴۰ ساله مبتلا به چاقی که معمولا خواب شبانه‌ای کمتر از ۶.۵ ساعت داشتند را انتخاب کردند. شرکت‌کنندگان یک جلسه مشاوره بهداشتی خواب خصوصی دریافت کردند. آنان در تخت های خود می‌خوابیدند و خوابشان با دستگاه‌های پوشیدنی پیگیری می‌شد. همچنین شرکت‌کنندگان روال عادی زندگی خود را حفظ کردند و رژیم غذایی یا عادات ورزشی آنان تغییر نکرد.

محققان به شرکت‌کنندگان توصیه کردند خواب خود را ۱.۲ ساعت افزایش دهند تا هر شب ۸.۵ ساعت را در رخت خواب سپری کنند.

کالری دریافتی و ذخیره انرژی روزانه آنان از طریق آزمایش ادرار اندازه‌گیری شد.

در مقایسه با شرکت‌کنندگان گروه کنترل کسانی که خواب آنان افزایش یافت، کالری دریافتی خود را به‌ طور متوسط ‌۲۷۰ کیلو کالری در روز کاهش دادند. به گفته محققان، این مقدار می‌تواند به کاهش ۲۶ پوندی وزن طی سه سال منجر شود.

این مطالعه با تحقیقات قبلی مرتبط با محرومیت از خواب و اختلال در تنظیم اشتها و افزایش وزن مطابقت دارد. نتایج تحقیقات قبلی نشان داد از دست دادن خواب منجر به رشد مصرف غذا در محیط آزمایشگاهی و افزایش وزن می‌شود.

تسالی گفت: در مطالعه خود برای اولین بار نشان دادیم که مصرف کالری به‌ طور عینی با طولانی شدن خواب در افرادی که معمولا کمتر از ۶. ۵ ساعت می‌خوابند، کاهش می‌یابد.

خواب کافی به کاهش وزن کمک می‌کند

خواب چه تاثیری بر وزن دارد؟

وی اظهار کرد: مکانیسم‌های بالقوه‌ای وجود دارد که می‌تواند توضیح دهد چرا خواب بیشتر منجر به دریافت کالری کمتر می‌شود. مشخص شده خواب بر هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها تاثیر می‌گذارد.

رایان فیورنزی، مربی خواب، گفت: نتایج تحقیقات نشان داده کمبود خواب می‌تواند سطح هورمون استرس کورتیزول و سطح هورمون لپتین که اشتها را کنترل می‌کند، در بدن کاهش دهد.

فیورنتزی افزود: زمانی که بدن سیگنال‌هایی را که در چرخه خواب و بیداری معمولی دریافت می‌کند، دریافت نکند، می‌تواند به روش‌های دیگر آن را جبران نماید و به دنبال غذاهای پرکالری باشد.

علاوه بر این خواب می‌تواند بر عوامل ریتم شبانه‌روزی و بر زمان خوردن افراد نیز تاثیر بگذارد. محدود کردن خواب می‌تواند عواقبی جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد و به ایجاد شرایط مختلف مضر برای سلامتی از جمله چاقی کمک کند.

وی گفت: مطالعات متعددی انجام شده که ارتباط مستقیمی بین مدت‌زمان کوتاه خواب و چاقی را پیدا کردند. یکی از آن‌ها نشان می‌دهد افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، نسبت به کسانی که بیش از هفت ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض چاقی قرار دارند.

در واقع خواب خوب برای سلامتی و تندرستی از جمله کاهش وزن حیاتی است. کمبود خواب یک عامل خطر مهم برای افزایش وزن و اختلالات متابولیک است.

نتایج این تحقیق به تازگی در نشریه JAMA Internal Medicine منتشر شده است.