به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «چراغداران» امروز سرگذشت زندگی پدر سنتورنوازی معاصر ایران، استاد حبیب سماعی را روایت می‌ کند.

حبیب سماعی، نامی آشنا در تاریخ موسیقی سنتی ایران است. زندگی سرشار از رمز و راز و خلق و خوی عجیب او، همواره باعث کنجکاوی علاقه مندان موسیقی برای یافتن اطلاعاتی در خصوص زندگی وی شده است. این نابغه موسیقی و استاد بزرگ سنتور، موسیقی را از پدر خود حبیب الله خان سماع حضور آموخت و در مدتی کوتاه، چنان تحولی در نوازندگی سنتور و جایگاه آن در موسیقی سنتی ایجاد کرد که امروز از او به عنوان پدر سنتورنوازی کلاسیک ایرانی یاد می کنند.

حبیب سماعی در سال ۱۲۸۴ خورشیدی در تهران متولد شد. پدرش حبیب سماع حضور، نوازندهٔ سرشناس دوران قاجار بود و پسرش، حبیب را از سن ۴ سالگی با موسیقی آشنا کرد. حبیب سماعی خردسال در این زمان، همراه با سنتورنوازی پدر، تمبک می‌ نواخت و به دلیل جثهٔ کوچکش، ساز را روی بالش می‌ گذاشت و پدر را همراهی می‌ کرد. پس از ۶ سالگی، سماع حضور به آموزش سنتور پسرش پرداخت.

صدای سنتور حبیب سماعی در ۱۰ سالگی مورد تأیید و تحسینِ هنرمندانی نظیر نایب اسدالله و آقا حسینقلی قرار گرفت. پس از آن، مدتی به مدرسهٔ موزیک به سرپرستی سالار معزز وارد شد و به تحصیل موسیقی پرداخت و با نت و تئوری موسیقی آشنا شد، اما از این آموخته‌ ها برای ثبت آثار خود بهره نبرد و به روش سینه به سینه» هنرش را ادامه داد.

حبیب سماعی در سال ۱۳۱۹ پس از افتتاح مرکز پخش فرستندهٔ تهران، از نخستین نوازندگانی بود که در رادیو به نوازندگی پرداخت. او در سال ۱۳۲۲ از جمله هنرمندانی بود که به عنوان عضو مؤسس، به انجمن موسیقی ملی وارد شد و به همراهی هنرمندانِ دیگر، کنسرت هایی برگزار کرد.

حبیب سماعی در بهمن سال ۱۳۲۴ در اثر سرماخوردگی به ذات‌الریه مبتلا شد و به بستر بیماری افتاد و سرانجام در ۲۰ تیر سال ۱۳۲۵، در سن ۴۱ سالگی درگذشت و در ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

این برنامه برشی از زندگی حبیب سماعی به روایت بهروز رضوی است و نگاهی به زندگی استاد برجسته سنتورنوازی معاصر ایران دارد. 

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی، ساعت ۱۱:۵۰روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام//