آرش آقابیک، طراح جلوه‌های ویژه میدانی که امسال با 10 فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: طراحی جلوه‌های ویژه میدانی 10 فیلم «خائن‌کشی»، «بدون قرار قبلی»، «2888»، «مرد بازنده»، «صورت فلکی»، «لایه‌های دروغ»، «بی‌مادر»، «بی‌رویا»، «شهرک» و «ملاقات خصوصی» را بر عهده داشتم که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

آقابیک خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توانم بگویم سینمای ما در حال حاضر در زمینه جلوه‌های ویژه میدانی به بهترین و پیشرفته‌ترین سینمای دنیا نزدیک است. ما امروز در جلوه‌های ویژه میدانی به سطحی رسده‌ایم که می‌توانم این نوید را بدهم که در آینده بتوان سینمای ایران را در این زمینه با سینمای دنیا مقایسه کرد در حالی‌که امکانات و هزینه‌های صورت گرفته در فیلم‌های ایرانی با فیلم‌های خارجی اصلاً قابل قیاس نیست؛ با این حال ما امروز می‌توانیم باران، طوفان، باد، برف و... را به بهترین شکل برای فیلم‌ها بسازیم.

وی افزود: در فیلم «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی ما صحنه‌های لانگ شاتی داریم که باران می‌بارد و این صحنه‌ها به طبیعی‌ترین شکل ممکن ساخته شده است. در این 10 فیلم ما تجربیاتی چون ساخت باران، برف، مه، انفجار و تیراندازی داشتیم که مخاطبان جدی سینما امسال تفاوت و پیشرفت در این زمینه را به وضوح خواهند دید.

آقابیک در ادامه گفت: فیلم سینمایی «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی یک فضای گانگستری دارد که سکانس‌های درگیری بسیاری در این فیلم شاهد هستیم و به جرأت می‌توانم بگویم این سکانس‌ها را به بهترین شکل طراحی کرده‌ایم و کارمان کاملاً قابل دفاع است. در فیلم «مرد بازنده» محمدرضا مهدویان سکانس‌های سخت بارانی داریم که چالش بزرگی برای ما بود. این فیلم در یک شهر بارانی روایت می‌شود و جلوه‌های ویژه بسیاری به کار بردیم. با خیال راحت می‌توانم بگویم عملکرد تیم ما در هر 10 فیلم کاملاً حرفه‌ای و قابل دفاع است.

وی تأکید کرد: به عنوان کسی که 20 سال است در این زمینه فعالیت می‌کنم و با بیش از 400 کارگردان کار کرده‌ام باید بگویم امروز عرصه جلوه‌های ویژه میدانی به پشتیبانی زیادی احتیاج دارد و مسئله مهم دیگری که برای ارتقای کیفیت و پیشرفت در زمینه جلوه‌های ویژه میدانی به آن تأکید دارم برگزاری کارگاه‌های تخصصی اشتراکی بین افراد متخصص در زمینه‌های مختلف است. جلوه‌های ویژه یک کار فوق تخصصی است و ما باید به تعاملی با دیگر عوامل برسیم. به عنوان مثال باید کارگاه‌های تخصصی اشتراکی با فیلمبردارها، طراحان صحنه و لباس، گریم و... داشته باشیم تا بتوانیم تجربیات خود را با هم به اشتراک گذاشته و ما هم بتوانیم اهمیت همکاری و همراهی را به یکدیگر تأکید کنیم. متأسفانه در این زمینه سینماگران ما معمولاً کار جلوه‌های ویژه میدانی را جدی نمی‌گیرند.

آقابیک تصریح کرد: در سینمای ما کار جلوه‌های ویژه میدانی گروهی و با همکاری تعداد زیادی از افراد انجام می‌شود و به همین دلیل چنین تصوری به وجود آمده که کار ما بسیار ساده است و کارگردان‌ها این کار را چندان جدی نمی‌دانند. در این سال‌ها از معدود پروژه‌هایی که ساعت‌ها برای کاری که می‌خواستیم انجام دهیم وقت گذاشتیم فیلم سینمایی «مسخره‌باز» بود.

وی در پایان تأکید کرد: در بین فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر فیلم «2888» یک کار چالشی و سخت بود که به خوبی می‌توان در این اثر ارتقای سطح کیفی سینمای ایران در زمینه جلوه‌های ویژه میدانی را مشاهده کرد. سه فیلم «خائن‌کشی»، «مرد بازنده» و «ملاقات خصوصی» نیز در زمینه جلوه‌های ویژه‌ میدانی کار سنگینی داشتند.

انتهای پیام //