به گزارش برنا، ولادیمیر یرماکوف روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی تصریح کرد: تهران سلاح هسته‌ای و تجهیزات برای حمل آن ندارد و ایران به طراحی‌های در این زمینه نمی‌پردازد. 

دیپلمات ارشد وزارت امورخارجه روسیه گفت: کشورهای منطقه برای رفع نگرانی‌های خود باید با ایران مذاکره کنند که اساس آن بر مبنای تفکیک ناپذیر بودن امنیت باشد.  

یرماکوف با بیان که ایران چیزی که همسایگان آن نداشته باشد در اختیار ندارد، اظهار کرد: سیاه نمایی علیه این کشور منتهی به بن بست است. باید مباحثات گسترده در باره مسائل امنیت منطقه‌ای صورت گیرد که در آن کشورهای حوزه خلیج فارس ساز و کار برای اعتمادسازی و شفاف سازی برای رفع نگرانی‌ها و شک و تردید خود بوجود بیاورند.  

وی افزود: این گونه گفت‌وگوها بدون ایران و علیه این کشور نمی‌تواند صورت گیرد.

 رئیس اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه روسیه گفت: شرط اساسی برای موفقیت حرکت در این مسیر همانند منطقه یورو آتلانتیک (کشورهای منطقه اقیانوس اطلس) رعایت اصل امنیت تفکیک ناپذیر است که بر اساس آن مسائل امنیتی کشورها نمی‌تواند با به خطر انداختن امنیت کشورهای دیگر حل و فصل شود. 

ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌سازد  

یرماکوف در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از تهران دعوت شده است تا فعالیت‌های مرتبط با طراحی و ساخت موشک‌های بالستیکی که بتوانند سلاح هسته‌ای حمل کنند، انجام ندهد.

وی ادامه داد: طرف ایرانی به دقت این دعوت را رعایت می‌کند و سلاح‌های هسته‌ای و تجهیزات حامل آن را نمی‌سازد و هیچ گونه طرحی در این زمینه ندارد.

وی افزود: همه صحبت‌ها در مورد تهدید موشکی از سوی تهران، طبق معمول به ضرورت بازدارندگی همه جانبه ایران و ایجاد حداکثر موانع برای همکاری‌های بین‌المللی این کشور در همه عرصه‌ها از جمله هسته‌ای و فضایی منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، همه به یاد دارند که تهدید موشکی ایران به عنوان دلیل موجه برای استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا، در غرب شکل گرفته و به آن دامن زده شد. همه اقدامات (آمریکا) در این زمینه بدون شواهد محکم انجام شد. 

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد که تلاش‌ها برای متهم کردن ایران به ایجاد تهدیدهای نظامی از راه توسعه برنامه فضایی مغرضانه و گمراه کننده است. 

یرماکوف افزود، علاقه ایران برای بکارگیری وسایل فضایی با گرایش‌های جهانی مطابقت دارد و بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل در این خصوص از خود تمایل نشان می‌دهند. 

 رئیس اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه روسیه خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای متمایز کردن فعالیت‌های ایران در این عرصه مغرضانه است. 

وی گفت: استدلال‌ها در این خصوص حاکی است که اقدامات تهران در چارچوب برنامه فضایی صلح آمیز برای برخی غیرعادی به نظر می‌رسد. اگر مساله را این گونه مطرح کرد، هر کشوری که حق قانونی خود در تحقیقات فضایی تحقق می‌بخشد را می‌توان به طراحی وسایل حمل سلاح‌های کشتار جمعی متهم کرد. 

احیای برجام کاملا تحقق پذیر است

یرماکوف در ادامه مصاحبه گفت: ما شاهد عزم ایران و آمریکا برای حرکت در جهت هماهنگ کردن گام‌های خود به منظور احیای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران هستیم. 

وی با اشاره به آمادگی ایران برای بازگردان برنامه هسته‌ای خود به چارچوب برجام افزود: برای اینکه برجام به حالت عادی و اجرایی بازگردد نیاز به هماهنگی دقیق گام‌های ایران و آمریکا برای بازگشت به حالت اولیه معامله هسته‌ای وجود دارد. 

مقام روس گفت: عزمی از دو طرف برای حرکت در این مسیر مشاهده می‌شود و سرعت مذاکرات وین حاکی از این واقعیت است. 

وی افزود: مذاکرات در مورد مسائل واقعی صورت می‌گیرد و راه حل‌های مشخص در همه مسائل گره خورده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. احیای برجام کاملا تحقق پذیر است. 

 رئیس اداره عدم انتشار و کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه روسیه تصریح کرد: در مذاکرات وین توافق‌هایی برای برجام پلاس یا معامله جدید بجای برجام مطرح نمی‌شود. 

  وی گفت، روسیه تلاش های برای سرعت بخشیدن مصنوعی به جریان مذاکرات وین برای احیای برجام و تعیین مهلت برای پایان این مذاکرات را غیرسازنده می‌داند. 

 یرماکوف تصریح کرد: بدیهی است که احیا همیشه دشوارتر از تخریب است و به طرفی که سعی دارد روند مذاکرات را تسریع کند و از قبل تاریخی برای پایان گفت‌وگوها تعیین کند، باید این نکته را گوشزد کرد.

یک مقام عالیرتبه وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرد که مذاکرات با ایران برای بازگشت به برجام به مرحله نهایی رسیده است و طرف‌های مذاکره کننده چند هفته فرصت بیشتر برای دستیابی به توافق ندارند. 

مذاکرات وین که از ۱۳ فروردین سال جاری با هدف بازگشت طرف ها به برجام و رفع تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز شده، طی هفته های اخیر وارد مرحله حساسی شده است.

خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود نوشت که مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین از فردا (سه‌شنبه، ۱۹ بهمن) از سرگرفته خواهد شد.  

انتهای پیام/