شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#ترافیک#مذاکره#برلین

بحران اوکراین؛ از ترافیک دیدارهای دیپلماتیک تا اعزام نیروهای آلمانی بیشتر به لیتوانی

بحران اوکراین؛ از ترافیک دیدارهای دیپلماتیک تا اعزام نیروهای آلمانی بیشتر به لیتوانی

در حالی که مقام‌های غربی در سفرها و دیدارهای دیپلماتیک تلاش می‌کنند به زعم خود با راهکار مذاکره مناقشات با روسیه بر سر مسئله اوکراین را حل کنند، برلین از اعزام ۳۵۰ نیروی اضافی به لیتوانی خبر داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کشورهای غربی در جریان مناقشات با روسیه بر سر اوکراین ضمن تلاش برای وانمود کردن تصمیم روسیه برای حمله به این کشور اقدامات دیپلماتیک گسترده ای را برای حل این مناقشات در دستور کار قرار داده اند.

با این همه روسیه هر گونه ادعای غربی ها مبنی بر تجاوز نظامی به اوکراین را رد می کند و تنها خواستار تضمین های امنیتی و انصراف ناتو از عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی است. مسکو مخالف گسترش این ائتلاف نظامی به شرق است.

روزنامه "هندلزبلات" آلمان در مطلبی به جدیدترین تحولات درباره اوکراین پرداخته و نوشت: امروز (دوشنبه) دیدارهای دیپلماتیک مهمی درباره تحولات اوکراین برگزار شد.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان که شب گذشته به واشنگتن سفر کرده است قرار است امشب در کاخ سفید با "جو بایدن"، رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کند. همچنین یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بین این دو مقام غربی برگزار خواهد شد.

شولتز قبل از دیدار با بایدن تلاش کرد سیگنال وحدت در مناسبات دو سوی آتلانتیک را ارسال کند. وی امروز (دوشنبه) قبل از دیدار با بایدن گفت: ما متحدان بسیار نزدیکی هستیم و برای غلبه بر بحران های کنونی به شیوه ای بسیار هماهنگ و یکپارچه عمل می کنیم.

وی همچنین گفت: اگر اوکراین مورد حمله نظامی قرار گیرد هزینه بالایی خواهد داشت. جزئیات این مسئله از مدتها قبل مورد بررسی قرار گرفته و آماده شده تا در صورت تردید بتوانیم اقدامی قاطع، سریع و به اتفاق آراء انجام دهیم.

هفته آینده شولتز قرار است به کی یف و مسکو سفر کند. وی پیش از آن نشستی با سران کشورهای بالتیک در برلین برگزار خواهد کرد. همچنین "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه و آندری دودا، رئیس جمهور لهستان برای انجام مذاکراتی پیرامون اوکراین به برلین می آیند.

دیدار وزیر امور خارجه آلمان در کی یف با مقام های اوکراینی

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم امروز به کی یف سفر کرده و در آغاز سفر دو روزه خود به اوکراین از بنای یادبود هولودومور در کی یف بازدید کرد.

وی در کی یف تلاش کرد با توجه به موضع مخالف آلمان با مسئله ارسال سلاح به اوکراین تردیدها درباره همبستگی برلین با اوکراین و متحدانش را برطرف کند.

وی تاکید کرد: همه اقدامات لازم را انجام می دهیم تا از تنش بیشتر در این مناقشات جلوگیری کنیم. ما بدون چون و چرا بر سر تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین می ایستیم.

بائربوک بعد از دیدار با "دیمیترو کولبا" همتای اوکراینی خود گفت: در حال حاضر چیزی کم تر از صلح در اروپا در معرض خطر قرار ندارد. در این وضعیت بسیار خطرناک بزرگترین نقطه قوت ما اتحاد است.

تاکید مجدد اوکراین بر لزوم ارسال تسلیحات از طرف آلمان

وزیر امور خارجه اوکراین هم در کنفرانس مطبوعاتی با همتای آلمانی خود به مسئله ارسال تسلیحات برای اوکراین پرداخته و به دیدگاه های متفاوت با برلین در این زمینه اشاره کرده و گفت: امروز ما نقاط تماسی با هم پیدا کرده ایم و منتظر تصمیم گیری دولت آلمان هستیم.

وی تاکید کرد: کی یف همچنان بر خطوط قرمز خود پافشاری می کند و از جمله آن این است که هیچ مذاکره مستقیمی با نمایندگان جدایی طلب در شرق اوکراین وجود نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که برلین آماده است در بحران اوکراین هزینه بالایی را در صورت حمله روسیه به این کشور پرداخت کند.

دبیر کل ناتو مجددا درخواست روسیه و چین درباره عدم گسترش به شرق را رد کرد

"ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو هم امروز (دوشنبه) درخواست های روسیه و چین درباره پایان گسترش ناتو در مسیر شرق را رد کرده و بعد از دیداری با "آندری دودا"، رئیس جمهور لهستان گفت: این تلاشی است برای بازداشتن کشورهای مستقل از تصمیم گیری درباره امور خود. ناتو به تصمیم هر کشوری برای عضویت در یک ائتلاف و عدم عضویت در آن احترام می گذارد.

آلمان 350 نیروی اضافی به لیتوانی اعزام می‌کند

به نوشته رسانه های آلمانی جمهوری فدرال آلمان در بحبوحه تشدید تنش ها با مسکو بر سر مسئله اوکراین 350 نیروی اضافی را به لیتوانی اعزام می کند. این خبر را "کریستین لامبرشت"، وزیر دفاع آلمان اعلام کرده است.

وی در این باره گفت: به این ترتیب ما سهم خود در جناح شرقی ناتو را تقویت می کنیم. وی از اطلاع رسانی به پارلمان درباره این طرح خبر داد.

آلمان مدت 5 سال است که رهبری یک واحد چند ملیتی ناتو در لیتوانی را بر ععده دارد و حدود نیمی از 1200 نیروی مستقر در این کشور را تامین می کند. لامبرشت اعلام کرد که قراراست این 350 نیروی اضافی از ارتش و بخشی از هم از دیگر واحدهای آن تامین شود.

سخنگوی وزارت خارجه فدرال آلمان هم شرایط فعلی در مناقشات اوکراین را در سطح جدی طبقه بندی کرده و در بیانیه ای اعلام کرده: زمانی که روسیه بیش از صدهزار نیرو و تجهیزات سنگین را در مرز اوکراین مستقر می کند بدون اینکه اطلاعاتی در این باره ارائه دهد که واقعا می خواهد در آنجا چه کند این دشوار است که این شرایط را تهدید ندانیم.

یک سخنگوی وزارت خارجه در برلین گفت: این دلیل کافی برای ما است که با شرکای خود به صورت جدی و کاملا مشخص به این مسئله بپردازیم که چگونه باید به چنین سناریوهایی واکنش نشان دهیم.

حزب چپ آلمان به شدت مخالف تقویت حضور نظامی آلمان در لیتوانی است و انتقاد شدیدی به این مسئله وارد کرده است.

ناتو از آمادگی خود برای تقویت حضور نظامی در حوزه بالتیک و لهستان خبر داد

ناتو هم حضور قدرتمندانه تر در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان در صورتی که روسیه بعد از یک مانور نظامی مشترک نیروهای خود از بلاروس را به عقب بازنگرداند را رد نکرد.

این خبر را "راب بائر"، دریاسالار هلندی و رئیس کمیته نظامی ناتو روز دوشنبه اعلام کرده و تاکید کرد که انتقال نیروهای بیشترناتو به این مناطق امکان پذیر است. وی تاکید کرد : ما در حال بررسی این مسئله هستیم و ممکن است پیامد تحولات فعلی تغییراتی ایجاد شود.

روسیه و بلاروس از 10 تا 20 فوریه مانورهای مشترکی را در مرز اوکراین برنامه ریزی کرده اند که بر اساس اطلاعات ناتو برای این منظور حدود 30 هزار نیروی روسی و تجهیزات سنگین به این منطقه منتقل شده است.

راب بائر با وجود تنش ها در جریان بحران اوکراین هیچ نشانه ای دال بر حمله روسیه به کشورهای بالتیک نمی بیند.

پیش بینی کمیسیون اروپایی درباره بالا ماندن قیمت گاز

در این میان "اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی هم امروز ( دوشنبه) در یک کنفرانس اروپایی در برلین گفت: نشانه های فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه کرملین به استفاده از گاز به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی ادامه می دهد. این روند بر قیمت ها تاثیرگذار است.

وی این مسئله را رد نکرد که قیمت گاز در این شرایط برای مدتی در سطح بالا باقی بماند. بیش از 40 درصد واردات گاز اروپا از روسیه است.

فون در لاین تاکید کرد: به نظر می رسد با وجود قیمت های بالا و تقاضاهای بیش از حد در حال حاضر هیچ علاقه ای برای افزایش عرضه وجود ندارد. این یک رویه تجاری بسیار ویژه و عجیب از طرف شرکت گازپروم است.

به گزارش یک رسانه روسی، لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس هم قرار است در 10 فوریه به مسکو سفر کند.

شالنبرگ"، وزیر امور خارجه اتریش هم روز دوشنبه مشترکا با همتایان خود از کشورهای اسلواکی و جمهوری چک به اوکراین سفر کرده است.

انتهای پیام/