شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اینترنت

وضعیت سرعت اینترنت در ایران؛ رتبه جهانی ایران ۷ پله سقوط کرد

ایران در رده‌بندی جهانی کشورها از نظر سرعت دانلود اینترنت سیار یا همراه (موبایل) ۷ پله پایین آمد و به رده ۷۹ رسید.

وضعیت سرعت اینترنت در ایران؛ رتبه جهانی ایران ۷ پله سقوط کرد
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، ایران در رده‌بندی جهانی کشورها از نظر سرعت دانلود اینترنت سیار یا همراه (موبایل) ۷ پله پایین آمد و به رده ۷۹ رسید.

تازه‌ترین گزارش پایگاه اینترنتی اسپیدتست (Speedtest) که بر سنجش سرعت اینترنت در کشورهای مختلف جهان متمرکز است، نشان می‌دهد که متوسط سرعت دانلود اینترنت سیار (موبایل) در جهان طی دسامبر ۲۰۲۱ به ۷۱.۲۶ مگابیت در ثانیه رسیده که نشان از افزایش ۵۰ درصدی طی سال گذشته میلادی دارد. بر پایه این گزارش، متوسط سرعت دانلود اینترنت همراه در دسامبر سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۷.۲ مگابیت بر ثانیه بوده است.

اسپیدتست همچنین اعلام کرده که سرعت آپلود اینترنت سیار در جهان در یکسال منتهی به دسامبر ۲۰۲۱ از ۱۲.۶۷ به ۱۴.۰۸ مگابیت در ثانیه افزایش یافته است.


این گزارش حاکیست که امارات عربی متحده (۳۰۲.۴۳ مگابیت در ثانیه)، کره جنوبی (۲۲۷.۹۹ مگابیت در ثانیه) و قطر (۲۱۳.۰۹ مگابیت در ثانیه) دارای پرسرعت‌ترین شبکه اینترنت سیار هستند. در میان ۱۳۸ کشوری که سرعت اینترنت موبایل آنها از سوی اسپیدتست به طور مستمر بررسی می‌شود، ایران با هفت پله تنزل در دسامبر ۲۰۲۱ به رتبه ۷۹ رسید.

همچنین نتایج بررسی سرعت اینترنت سیار ایران از سپتامبر گذشته و همزمان با آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد که سرعت دانلود اینترنت موبایل از ۲۴.۹۵ به ۲۴.۰۳ مگابیت در ثانیه طی دسامبر گذشته کاهش یافته است. البته در این فاصله و در نوامبر ۲۰۲۱ سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران تا ۲۵.۱۸ مگابیت در ثانیه افزایش یافته ولی در مجموع روندی نزولی را طی کرده است.

این گزارش همچنین حاکیست که متوسط سرعت دانلود اینترنت ثابت در جهان با ۳۰ درصد افزایش از ۹۴.۹۲ مگابیت در ثانیه در دسامبر ۲۰۲۰ به ۱۲۳.۸۷ مگابیت در ثانیه در دسامبر ۲۰۲۱ رسیده است.

موناکو (۲۸۸.۴۷ مگابیت در ثانیه)، سنگاپور (۲۶۱.۱۶ مگابیت در ثانیه) و هنگ کنگ (۲۵۹.۹ مگابیت در ثانیه) دارای بالاترین سرعت دانلود اینترنت ثابت در پایان سال ۲۰۲۱ بوده‌اند و ایران با چهار پله صعود در میان ۱۷۸ کشور در رده ۱۳۵ جهان قرار گرفته است.

سرعت دانلود اینترنت ثابت در فاصله سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۱ از ۹.۶۴ مگابیت در ثانیه به ۹.۹۲ مگابیت در ثانیه افزایش یافته است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در تازه‌ترین اظهار نظر خود دلیل پایین بودن سرعت اینترنت در ایران را مشکل زیرساختی در شبکه و عدم توسعه زیرساخت‌های پهن‌باند ثابت در کشور عنوان کرده و گفته است که مردم بیشتر از شبکه همراه یا سیار استفاده می‌کنند و زیرساخت‌های این شبکه نیز ظرفیت این حجم از استفاده را ندارد و همین مساله باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود.