شهر خبر

اطلاعات دارویی| ملوکسیکام؛ موارد و نحوه مصرف، عوارض جانبی

اطلاعات دارویی| ملوکسیکام؛ موارد و نحوه مصرف، عوارض جانبی

قرص «ملوکسیکام» یکی از داروهای فاقد کورتون است که برای درمان درد و التهاب ناشی از آرتروز، آرتریت روماتوئید و آرتریت روماتوئید نوجوانان استفاده می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، ملوکسیکام داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) و کاهش دهنده درد و تب است. ملوکسیکام از مشتقات oxicam و مشابه پیروکسیکام است. ملوکسیکام ۳۰ الی ۶۰ دقیقه پس از مصرف شروع به از بین بردن درد می‌کند. استفاده از ملوکسیکام می‌تواند باعث بروز عوارض گوارشی و خونریزی، سردرد، بثورات جلدی و مدفوع بسیار تیره شود. استفاده از ملوکسیکام نیز همچون سایر NSAIDها با افزایش خطرات بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی همراه است، اما عوارض جانبی گوارشی این دارو از دیکلوفناک، پیروکسیکام، ناپروکسن کمتر است.

موارد مصرف ملوکسیکام
ملوکسیکام یک مشتق اکسی کام است و یک داروی NSAID است و یک مهارکننده انتخابی برای سیکلیک اکسیژناز دو است. ملوکسیکام در درمان آرتریت روماتوئید، برای درمان علامتی کوتاه مدت در حملات حاد استئوآرتریت و درمان علامتی اسپوندلیت انکیلوزان استفاده می‌شود.

مقدار و روش مصرف داروی ملوکسیکام
دوز و مقدار داروی ملوکسیکام از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ لذا دارو را دقیقاً همان طور که پزشک تجویز کرده استفاده کنید و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب ورزید.

این دارو را به طور منظم و در ساعات مشخصی از روز مصرف کنید. عموماً ۵۰ مصرف ملوکسیکام به صورت قرص ۷.۵ یا ۱۵ میلی گرم در روز است. قرص ملوکسیکام را باید به شکل کامل همراه با یک لیوان آب میل کرد همچنین تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف این دارو نباید دراز کشید. مصرف ملوکسیکام همراه با غذا به کاهش عوارض گوارشی ناشی از مصرف آن کمک می‌کند. در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو باید از مصرف نوبت فراموش شده صرف‌نظر کرد و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف شود و نباید مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر کرد.

موارد منع مصرف داروی ملوکسیکام
چنانچه فرد بیمار یکی از بیماری‌های زیر را دارد باید از مصرف قرص ملوکسیکام اجتناب کند و پزشک معالج خود را مطلع سازد:

حساسیت به آسپرین یا سایر NSAIDها (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب)
زنانی که در سنین باروری قرار دارند یا قصد باردار شدن، دوران بارداری و شیردهی
سکته مغزی و آسم (از جمله سابقه بدتر شدن تنفس پس از مصرف آسپرین یا سایر NSAIDها)
مشکلات قلبی (مانند سابقه حمله قلبی، نارسایی قلبی) ،اختلالات عروقی، گردش خون ضعیف و فشار خون بالا
اختلالات خونی (مانند کم خونی، خونریزی یا مشکلات لخته شدن)
مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، کلسترول بالا
مشکلات گوارشی (مانند خونریزی، زخم، سوزش مکرر سر دل، بیماری‌های التهابی روده نظیر کرون یا کولیت اولسراتیو)
پولیپ بینی، پورفیری، لوپوس، کم آبی بدن
فنیل کتونوری یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) دارد

عوارض ملوکسیکام
علائم گوارشی مانند سو هاضمه، سوزش سر دل و معده درد از علائم شایع داروهای NSAIDs می‌باشد که ملوکسیکام از این دسته است به همین علت برای مصرف دارو پس از غذا توصیه می‌شود. احساس تهوع ناشی از این دارو با مصرف وعده‌های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه کاهش می‌یابد؛ همچنین برای بهبود اسهال ناشی از مصرف این دارو، مصرف وعده‌های غذایی ساده و مایعات به مقدار کافی توصیه می‌شود.

در صورت مشکلات تنفسی و هرگونه علائم حساسیت دارویی (مانند ورم صورت و دهان)، دفع خون یا مدفوع تیره، استفراغ حاوی خون یا شکم درد شدید، سردرد، سرگیجه یا گیجی شدید، تغییرات خلق و خو، اختلال در خواب، مصرف دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه کنید.