شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#حوزه#برلین#آلمان#قبال

اعلام آمادگی برلین برای تقویت نیرو در حوزه بالتیک

اعلام آمادگی برلین برای تقویت نیرو در حوزه بالتیک

مقام های آلمانی بعد از مدتها اتخاذ موضع محتاطانه در قبال مناقشات با روسیه بر سر اوکراین حالا تلاش های دیپلماتیک گسترده ای را برای حل این مسئله در پیش گرفته اند و صدر اعظم آلمان هم از آمادگی برلین برای تقویت نیروها در کشورهای بالتیک خبر داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کشورهای غربی در جریان مناقشات با روسیه بر سر اوکراین ضمن تلاش برای وانمود کردن تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین اقدامات دیپلماتیک گسترده ای را برای حل این مناقشات در دستور کار قرار داده اند.

با این همه روسیه هر گونه ادعای غربی ها مبنی بر تجاوز نظامی به اوکراین را رد می کند و تنها خواستار تضمین های امنیتی و انصراف ناتو از عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی است. مسکو مخالف گسترش این ائتلاف نظامی به شرق است.

آلمان بر خلاف متحدان غربی خود تا به حال موضع محتاطانه تری در مناقشات با روسیه بر سر اوکراین اتخاذ کرده و با مسئله ارسال تسلیحات به این کشور مخالفت کرده است.

صدر اعظم آلمان به واشنگتن سفر کرده است

در راستای تلاش های دیپلماتیک غرب برای حل این مناقشات "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان به واشنگتن سفر کرده تا با مقامات این کشور درباره راه حل بحران اوکراین مذاکره کند.

این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات در آستانه سفر به آمریکا بر تمایل کشورش برای اعمال تحریم های شدید علیه روسیه در صورت تنش زایی بیشتر تاکید کرد.

وی در گفتگویی با واشنگتن پست تاکید کرد که آلمان به همراه متحدانش آماده است در صورت لزوم همه اقدامات لازم را انجام دهد. وی افزود: پوتین می داند که که برای تجاوز به اوکراین هزینه بسیار بالایی را باید پرداخت کند. صدر اعظم آلمان دوگانگی و ابهام استراتژیک را در جریان این مناقشات ضروری دانست تا به این ترتیب روسیه نتواند محاسبه کند که در صورت تهاجم باید چه قیمتی را بپردازد.

وی همچنین از ایران درخواست کرد به مذاکرات بین المللی درباره برامه هسته ای خود بازگردد. وی گفت: زمان زیادی برای ما باقی نمانده است.

اولاف شولتز شب گذشته وارد فرودگاه واشنگتن شد. وی قرار است درباره بحران اوکراین با جو بایدن و دیگر مقامات ایالات متحده دیدار و گفت و گو کند.

آمادگی برلین برای تقویت نیرو در حوزه بالتیک

شولتز در گفتگو با واشنگتن پست بار دیگر ارسال سلاح به اوکراین از سوی آلمان را رد کرد، اما در عین حال تاکید کرد که ارتش آلمان در کشورهای حوزه بالتیک فعالانه ‌تر حضور خواهد داشت. در حال حاضر نیروهای ارتش آلمان در لیتوانی مستقر هستند.

وی در گفتگو با "آ ار دی" از آمادگی آلمان برای تقویت نیروهای آلمانی از جمله در لیتوانی خبر داد و از تصمیماتشبرای افزایش مشارکت ارتش آلمان در عملیات ناتو در کشورهای بالتیک سخن گفت.

شولتز قرار است پس از آمریکا به اوکراین و روسیه نیز سفر کند.

وزیر خارجه آلمان به اوکراین می رود

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه نیز هم‌اکنون در مسکو به سر می‌برد تا درباره بحران اوکراین با ولادیمیر پوتین گفت و گو کند. او فردا سه‌شنبه به اوکراین می‌رود. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز امروز دوشنبه 7 فوریه برای سفری دو روزه به کی‌یف خواهد رفت.

در هفته‌های اخیر اختلاف میان آلمان و آمریکا بر سر بحران اوکراین شدیدتر شده است. این اختلافات بیش از هرچیز بر سر اعمال تحریم‌های احتمالی علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین، ارسال سلاح به اوکراین و نیز خط لوله گازی نورد استریم 2 است.

اولاف شولتز، در گفتگویی با آر دی آلمان البته نارضایتی آمریکا از عملکرد آلمان در قبال بحران اوکراین را رد کرده و گفت: این یک برداشت اشتباه است و در واشنگتن هم تصور غالب نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت حمله روسیه به اوکراین قرارداد خط لوله گازی نورداستریم 2 متوقف می‌شود، گفته همه گزینه‌ها روی میز است.

دولت آمریکا هم بار دیگر روسیه را تهدید کرده که در صورت حمله به اوکراین پروژه گازی نورد استریم 2 اجرایی نخواهد شد.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در گفتگویی اظهار داشت: اگر این اتفاق بیافتد نورد استریم 2 متوقف خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صدر اعظم آلمان هم در جریان سفر به واشنگتن چنین دیدگاهی را علنا مطرح خواهد کرد گفت: من اجازه می دهم صدر اعظم آلمان خودش در این باره صحبت کند. وی گفت نمی خواهد در این باره اظهار نظری کند.

تردیدهای روزافزون آمریکا به آلمان در جریان مناقشات با روسیه

در آستانه سفر شولتز به آمریکا تردیدها درباره قابل اعتماد بودن آلمان به عنوان شریک ناتو در ایالات متحده ایجاد شده است. آمریکا بخصوص این انتقاد را به آلمان وارد می کند که نمی خواهد به اوکراین سلاح بدهد.

همچنین کشورهای شرق اروپا و آمریکا این انتقاد را به صدر اعظم آلمان وارد می کنند که فشار کمی به روسیه در جریان مناقشات اوکراین وارد می کند.

رایزنی های تلفنی شولتز با ماکرون و جانسون

به نوشته نشریه بیلد آلمان "اولاف شولتز"، در آستانه سفر به واشنگتن همچنین به صورت تلفنی با "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس صحبت کرد. ماکرون قرار است در سفر بازگشت از مسکو روزسه شنبه توقفی در برلین هم داشته باشد. قرار است وی در دیدار با شولتز درباره مذاکرات خود با پوتین گزارش دهد و شولتز هم از نتایج مذاکرات خود با بایدن بگوید. رئیس جمهور لهستان هم در این دیدارحضور خواهد داشت.

انتهای پیام/