شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#دمشق#گفتگو

معاون جریان آزاد ملی لبنان: به دنبال احیای کامل روابط با سوریه هستیم/ جبران باسیل به دمشق می‌رود / اختصاصی

معاون جریان آزاد ملی لبنان: به دنبال احیای کامل روابط با سوریه هستیم/ جبران باسیل به دمشق می‌رود / اختصاصی

معاون رئیس جریان آزاد ملی لبنان در گفتگو با تسنیم با اشاره به سفر اخیر هیئت این جریان به دمشق اعلام کرد که جبران باسیل بارها گفته به سوریه خواهد رفت و این سفر او کاملا علنی خواهد بود نه محرمانه.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هیئتی از جریان آزاد ملی لبنان چند روز قبل به سوریه سفر کرد که این سفر مورد توجه بسیاری از طرف‌های مختلف قرار گرفت؛ زیرا نشان دهنده تحول قابل توجهی در روابط این جریان با دمشق است و این تصور را ایجاد می‌کند که مقدمه روانی و سیاسی برای سفر قریب‌الوقوع «جبران باسیل» رئیس این جریان به سوریه باشد.

هیئت جریان آزاد ملی که شامل «طارق الخطیب» وزیر سابق لبنانی و معاون رئیس جریان آزاد ملی لبنان، «دانی سبا» مدیر دفتر این جریان و «رمزی دسوم» مسئول روابط با احزاب در جریان آزاد ملی و چند تن دیگر از نمایندگان این جریان بود، مورد استقبال گرم «مقداد فیصل» وزیر امور خارجه سوریه قرار گرفت.

در این میان برخی احزاب وابسته به غرب در لبنان از اقدام هیئت جریان آزاد ملی در سفر به دمشق انتقاد کرده و این جریان را مورد هجمه قرار دادند.

محافل وابسته به جریان آزاد ملی در پاسخ به طرف‌های مذکور اعلام کردند، چرا برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات حق دارند روابط خود را با دمشق از سر بگیرند اما کشوری مانند لبنان که از نظر جغرافیایی بسیار نزدیک به سوریه است نباید چنین حقی داشته باشد.

سفر هیئتی از جریان آزاد ملی لبنان به دمشق نشان می‌دهد که این جریان تصمیم خود را برای بهبود و توسعه روابط با سوریه اجرایی کرده است.

در همین زمینه گفتگویی با «طارق الخطیب» وزیر سابق لبنان و معاون جبران باسیل انجام داده‌ایم.

طارق الخطیب در ابتدای گفت‌وگوی خود با خبرنگار تسنیم اعلام کرد: سفر هیئتی از جریان آزاد ملی به دمشق، پایتخت سوریه در چارچوب روند طبیعی بین دو کشور همسایه است. سوریه و لبنان دو کشور برادر هستند و سوریه، ریه لبنان و تنها راه نفس کشیدن آن محسوب می‌شود. هیئت جریان آزاد ملی در خلال سفر خود به دمشق احساس می کرد که در کشور خود و در میان مردم خودش است.

وی این فرضیه را که سفر هیئت جریان آزاد ملی به سوریه مقدمه‌ای برای سفر جبران باسیل به این کشور است رد کرده و افزود: چنین مسئله‌ای مستلزم آمادگی بیشتر و شرایط مناسب و همچنین یک برنامه کاری ویژه برای تدوین زمان آن است. البته آقای جبران باسیل پیش از این اعلام کرده که به سوریه سفر خواهد کرد و سفر او کاملاً علنی خواهد بود نه محرمانه.

معاون رئیس جریان آزاد ملی لبنان در ادامه گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: این سفر در چارچوب تاکید بر وحدت دو ملت و منافع مشترک دو کشور صورت می‌گیرد. ضمن اینکه سفر هیئت جریان آزاد ملی لبنان در قالب یک سفر حزبی انجام شد، بنابراین جریان آزاد ملی هرگز به هیچ شکلی در این سفرهای خود از صلاحیت‌های دولت لبنان و یا اموری که مربوط به اقدامات رسمی میان دو کشور و دولت است، فراتر نمی‌رود.

طارق الخطیب در ادامه با اشاره به اینکه مسئله بازگشت آوارگان سوری به کشورشان از جمله موضوعات مورد بحث میان جریان آزاد ملی و مسئولان سوری بود، اظهار داشت: لبنان مصلحت را در بازگشت آوارگان سوری به کشورشان می‌بیند؛ چرا که حضور آنها در لبنان بار اقتصادی و سیاسی و اجتماعی زیادی را بر این کشور تحمیل کرده است.

وی تصریح کرد: هیئت جریان آزاد ملی از مسئولان سوری شنید که آنها نیز بر بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تاکید دارند و آماده استقبال از آنها در هر زمانی هستند، اما متاسفانه برخی طرف‌های لبنانی و بین المللی مانع بازگشت آنها می‌شوند.

این مسئول جریان آزاد ملی در پایان گفتگوی خود با خبرنگار تسنیم افزود: این جریان یکی از حامیان احیای کامل روابط میان سوریه و لبنان است. چند ماه قبل نیز هیئتی عالی‌رتبه از لبنان به سرپرستی «زینه عکر» وزیر سابق این کشور به دمشق سفر کرد و باب روابط با سوریه را گشود. بعد از آن «علی حمیه» وزیر امور عمومی و حمل و نقل لبنان برای پیگیری مسئله امضای توافق اتصال برق با دمشق به سوریه سفر کرد. به طور کلی روابط سوریه و لبنان کمرنگ است و مستلزم توسعه بیشتر بوده و روابط میان سوریه و لبنان در همه زمینه‌ها باید تقویت گردد.

 

انتهای پیام/