به گزارش برنا؛ بارش برف در ارتفاعات مازندران از جمله شهر کیاسر طی روزهای گذشته سبب تخریب دیوار محل نگهداری یک قلاده گرگ دست‌آموز شد و گرگ ماده سه ساله هم با توجه به این که در محل نگهداری‌اش آزاد بود، با فراهم شدن فرصت فرار در هوای برفی از محل نگهداری خارج شد و دقایقی بعد هدف شلیک گلوله یکی از اهالی قرار گرفت.

این گرگ بیش از دو سال است که توسط یکی از اهالی کیاسر نگهداری می‌شد و با توجه به این که زمستان سال قبل در فیلم سینمایی «برف آخر» بازی کرده بود تنها گرگ سینمایی ایران نیز محسوب می‌شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تایید خبر تلف شدن این گرگ دست‌آموز در کیاسر اظهار کرد: فردی که مسئولیت نگهداری این گرگ را به عهده گرفته بود بیش از دو سال پیش به همکاران ما در حفاظت محیط زیست مراجعه و اعلام کرد که یک قلاده گرگ ماده هفت ماهه را در اختیار دارد و متقاضی دریافت مجوز برای نگهداری از این حیوان است که همکاران ما پس از بررسی وضعیت و مشاهده این که گرگ دست‌آموز شده است، با توجه به این که رهاسازی آن می‌توانست برای مردم منطقه خطرساز باشد اجازه دادند تا این گرگ با رعایت برخی ملاحظات محیط زیستی تحت مراقبت همین فرد قرار داشته باشد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: همکاران ما با توجه به این که گرگ دست‌آموز بود صلاح ندانستند که در طبیعت رهاسازی شود. اگر رها می‌شد ممکن بود پیامدهایی داشته باشد. به همین دلیل به فردی که این گرگ را نگهداری می‌کرد تأکید شد در یک محدوده مشخص و تحت حفاظت و بدون مجوز جابه‌جا کردن حیوان و اضافه کردن گرگ دیگر از آن نگهداری کند و همه مسئولیت‌های گرگ نیز بر عهده اوست. البته مدتی بعد یک قلاده سگ عقیم شده را نیز در کنار این گرگ قرار داد.

وی افزود: بنا به اظهارات این فرد، گرگ دست‌آموز یکی دو بار دیگر نیز فرار کرده بود، اما چون دست آموز بود و با محل آشنایی داشت مشکلی پیش نیامد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بااشاره به تلف شدن این گرگ با گلوله یکی از اهالی، خاطرنشان کرد: گرگ‌ها و سگ‌ها معمولا وقتی برف می‌بارد هیجانی و دچار سرمستی و شعف می‌شوند. پس از تخریب دیوار محل نگهداری این گرگ با توجه به این که قلاده بر گردن گرگ نبود از محوطه خارج و وارد محل شد. گفته می‌شود که اهالی به مسئول نگهداری گرگ این موضوع را اطلاع دادند و یک نفر نیز برای این که حادثه‌ای پیش نیاید اقدام به کشتن گرگ کرد.

ابراهیمی تصریح کرد: همان زمان که مجوز مشروط نگهداری گرگ داده شد صورتجلسه کردیم و نوشتیم مسئولیت نگهداری با خود فرد است.

این گرگ در فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری که در کیاسر ساخته شد و این روزها در چهلمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفته است مقابل دوربین قرار گرفته بود و در چند سکانس دیده می‌شود. شاخص‌ترین سکانس‌ این فیلم که صحنه پایانی آن است همین گرگ را نشان می‌دهد که بر اساس داستان فیلم نقشی برجسته در پایان‌بندی فیلم دارد.

گرگ در فیلم سینمایی «برف آخر» نقش محوری برای اتصال بین عناصر داستان دارد و به نوعی وجه اشتراک و حلقه اتصال شخصیت‌های اصلی فیلم محسوب می‌شود.

فیلم سینمایی برف آخر با بازی امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی‌عباس، مهدی مهربان و امیرعباس رودگر صفاری زمستان پارسال در کیاسر ساخته شد.