شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##نکاتی#صورت#مالی#پالایشگاه#ستاره#خلیج‌#فارس

نکاتی از صورت مالی پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس

امروز صورت مالی شرکت ستاره خلیج‌فارس از شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو منتشر شد و نکات جالب توجهی را داشت.

با توجه به سودسازی مناسب شرکت‌های پالایشی در پاییز لازم به نظر می‌رسد توضیحات کوتاهی در خصوص این شرکت پالایشی ارائه شود.

سودآوری مناسب در نگاه نخست

این شرکت پالایشی در نیمه نخست امسال حدود ۳۸۰ هزار بشکه میعانات گازی را در روز پالایش کرده است (مشابه سال گذشته). سود خالص این شرکت در نیمه نخست امسال ۹۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. در حالی‌که سود خالص پالایش نفت ستاره خلیج‌فارس در سال گذشته حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان و در کل سال ۹۹ حدود ۱۵۲۰۰ میلیارد تومان بود.

اما در این میان لازم است با دقت بیشتری به سود و زیان این شرکت پالایشی دقت کرد. نخست این‌که از ۹۱۰۰ میلیارد تومان سود خالص نیمه نخست امسال حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان به سود تسعیر ارز اختصاص دارد که این موضوع احتمالا قابلیت تکرار نخواهد داشت. همچنین نکته مهم‌تر این‌که این شرکت حدود ۸۴۰۰ میلیارد تومان تغییر موجودی را به ثبت رسانده است. یعنی این‌که تقریبا کل سود شرکت از محل تغییر موجود ایجاد شده است. این موضوع به معنای این نیست که این سود قابل اتکا نیست بلکه بخش زیادی از این موجودی نزد پالایش و پخش باقی مانده و ابهام ایجاد می‌کند.

نکته دیگر که احتمالا برای تحلیلگران اهمیت بیشتری داشته باشد این‌که میزان تخفیف خوراک پالایشگاه، میعانات به صورت محسوسی نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این موضوع در صورت مالی پتروشیمی نوری نیز قابل رصد بود. تغییر مبنای قیمت‌گذاری از قیمت‌های صادراتی میعانات به فرمول جدید انتظار افزایش نسبی قیمت را برای پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها ایجاد کرده بود. میزان تخفیف فروش صادراتی میعانات به خصوص در شرایط تحریمی معمولا بسیار بالا بوده و حتی از نفت بالاتر است. لزوم عدم انباشت میعانات گازی اهمیت فروش میعانات به هر قیمتی را به خصوص در دوره تحریم افزایش می‌دهد.

هزینه مالی پالایشگاه‌ بسیار بالا است و همچنان اثر تسهیلات در صورت‌های مالی مشخص به نظر می‌رسد. همچنین در سال گذشته در مجمع ستاره خلیج‌فارس تنها ده درصد سود تقسیم شده است. بر این اساس شاید تحلیلگران باید این موضوع را برای سهام تاپیکو نیز لحاظ کنند.