شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دسته اول#نیم‌فصل#فوتبال

نگاهی اجمالی به نیم‌فصل نخست لیگ دسته اول فوتبال؛ ۱۷ هفته حاشیه و بی‌پولی

نگاهی اجمالی به نیم‌فصل نخست لیگ دسته اول فوتبال؛ 17 هفته حاشیه و بی‌پولی

لیگ دسته اول فوتبال در شرایطی به پایان رسید که حاشیه‌ها، درگیری‌ها و برکناری‌های زیادی در تیم‌ها به وجود آمد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیمه نخست رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال در حالی هفته گذشته به پایان رسید که امسال هم تیم‌های حاضر در این مسابقات، شرایطی مشابه فصل گذشته را تجربه می‌کردند. لیگ یک هر سال به فروش امتیاز تیم‌ها تا لحظه آخر، آغاز نامنظم، زمین‌های بی‌کیفیت، مشکلات مالی تیم‌ها و تغییرات پُرتعداد مربیان شهره است و امسال هم همین رویه ادامه داشت.

آغاز جنجالی و بهره 6 امتیازی مس کرمان از بازی‌های برگزارنشده
بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالاتی پارس جنوبی در هفته اول، مانع به حدنصاب رسیدن بازیکنان این تیم شد و انتقال امتیاز بادران به شمس آذر قزوین هم نهایی نشده بود. به همین دلیل، دیدار پارس جنوبی و شمس آذر مقابل مس شهر بابک و مس کرمان لغو و امتیازات این دو بازی به حساب مسی‌ها واریز شد. این پایان بهره بردن مسی‌ها از پیروزی بدون بازی نبود. غیبت شاهین در سفر به کرمان، سه امتیاز دیگری نصیب مس کرمان کرد تا این تیم، دو پیروزی خود را مدیون غیبت رقبا باشد.

نیمکت‌های لرزان و مربیان تکراری
تاکنون نیمکت نیمی از تیم‌های دسته اولی به دلایل مختلف‌، دستخوش تغییر شده‌اند که ماشین‌سازی با چهار تغییر مربی رکورددار است. شهرداری آستارا، سایپا، خیبر خرم‌آباد، شاهین شهرداری بوشهر، خوشه طلایی ساوه، رایکای بابل، استقلال خوزستان و قشقایی، سایر تیم‌هایی بودند که با سرمربی ابتدای فصل خود قطع همکاری کرده‌اند.

ماشین‌سازان با هدایت علیرضا اکبرپور وارد مسابقات شدند، با احد رشتبری و مسعود حیدرزاده ادامه دادند و در شش هفته گذشته،‌ علی ابراهیمیان را روی نیمکت خود نشاندند. البته سبزپوشان فصل پیش هم وحید بیاتلو، سعید اخباری، مهدی پاشازاده و علیرضا اکبرپور را در مقاطع مختلف به‌عنوان سرمربی خود برگزیدند و امسال هم روند مرسوم خود در فصل گذشته لیگ برتر را دنبال می‌کنند.

لیگ دسته اول فوتبال , تیم فوتبال ملوان بندرانزلی , تیم فوتبال مس کرمان , تیم فوتبال رایکا بابل ,

مربیانی چون امید روانخواه، علی لطیفی، داود مهابادی و وحید بیاتلو که غالباً در لیگ دسته اول فعالیت می‌کنند، گزینه نخست باشگاه‌ها برای سرمربیگری به شمار می‌روند و به نظر می‌رسد مدیران این باشگاه‌ها، تمایل شدیدی به استفاده از مربیان همیشه فعال در لیگ یک دارند. مهابادی در نیم‌فصل اول سرمربی خوشه طلایی بود، اما در هفته شانزدهم عطای کار در ساوه را به لقایش بخشید و هدایت استقلال خوزستان را بر عهده گرفت.

عیان شدن فساد در فوتبال
یکی از نکات قابل تأمل نیم‌فصل اول، اظهارات پیروز قربانی سرمربی وقت رایکای بابل درباره پول گرفتن این باشگاه از بازیکنان خود بود. حتی پدر یک بازیکن رایکا اعلام کرد که 300 میلیون تومان برای بازی کردن پسرش پرداخت کرده که مدیران باشگاه بابلی، واکنشی به این موضوع نشان ندادند. صحبت‌هایی که ورود جدی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به موضوع را می‌طلبد.

ورزشگاه‌های بی‌کیفیت
ورزشگاه‌های بی‌کیفیت را می‌توان دلیلی بر پایین بودن کیفیت بازی‌های نیم‌فصل اول لیگ یک دانست. ورزشگاه‌های خانگی تیم‌هایی چون رایکا و استقلال خوزستان شرایط مناسبی ندارد و تیم قشقایی ناچار است روی زمین بی‌کیفیت ورزشگاه حافظیه بازی کند. تیم‌هایی چون خوشه طلایی و شمس آذر هم در برخی هفته‌ها، در تهران از رقبای خود میزبانی می‌کردند.

لیگ دسته اول فوتبال , تیم فوتبال ملوان بندرانزلی , تیم فوتبال مس کرمان , تیم فوتبال رایکا بابل ,

زمین بی‌کیفیت حافظیه که بازی‌های فجر سپاسی در لیگ برتر را پذیرایی می‌کند و پذیرای رقبای قشقایی در لیگ یک است

بی‌پولی؛ مشکل دائمی فوتبال ایران
مشکلات مالی و اعتصاب تیم‌ها نیز همیشه یکی از مشکلات تیم‌های دسته اولی بوده است. بازیکنان شاهین شهرداری بوشهر یک نیم‌فصل را بدون دریافت پول گذراندند و مطابق گفته سرمربی وقت، اعضای شورای شهر بوشهر اعلام کرده‌اند تمایلی برای تیمداری ندارند. همچنین بازیکنان تیم استقلال ملاثانی پس از بازی با ماشین‌سازی، به دلیل مسائل مالی مجبور شدند با اتوبوس از تبریز به اهواز بازگردند.

ورود تماشاگران و جنجال‌های همیشگی
در عمده دیدارهای نیم‌فصل اول، هواداران به ورزشگاه می‌آمدند و خروج آنها با کمک نیروی انتظامی سبب توقف دقایقی از مسابقه می‌شد. دیدارهای خانگی تیم‌های ملوان و رایکا عمدتاً میزبان هوادار بود و خارج کردن تماشاگران از ورزشگاه‌، در هر مسابقه زمان زیادی صرف می‌کرد. ورود هواداران گاهی باعث به جنجال کشیدن دیدارها می‌شد. در بازی پارس جنوبی جم و رایکا، درگیری نیمکت‌نشینان رایکا با هواداران پارس باعث شد مسابقه 20 دقیقه متوقف شود. حتی در بازی استقلال ملاثانی برابر ملوان، یک هوادار با سلاح سرد وارد زمین شد که کمیته انضباطی، رأی به برگزاری یک دیدار خانگی استقلال، خارج از اهواز داد.

اتهام جادوگری به مربی جوان
پیش از دیدار تیم‌های پارس جنوبی جم و مس کرمان، فرزاد حسین‌خانی سرمربی محروم مس وارد زمین شد و انتشار فیلمی از او که به نظر می‌رسید ماده‌ای روی زمین می‌ریزد، شائبه استفاده نارنجی‌پوشان از جادوگری را به ذهن می‌آورد. سرمربی پارس گفت که حسین‌خانی ماده‌ای روی زمین ریخته است، اما مدیرعامل باشگاه مس کرمان به کلی منکر این اقدام شد.

لیگ دسته اول فوتبال , تیم فوتبال ملوان بندرانزلی , تیم فوتبال مس کرمان , تیم فوتبال رایکا بابل ,

نکات امیدوارکننده
به نظر می‌رسد پس از سه فصل تلاش برای فرار از سقوط، قوی سپید انزلی امسال مدعی اصلی صعود به لیگ برتر به شمار می‌رود. ملوان با کسب میانگین امتیاز 2.3 به ازای هر بازی و شکست‌ناپذیری در 17 هفته گذشته، عزم خود را برای پایان دادن به دوری شش ساله از لیگ برتر جزم کرده است. شاگردان مازیار زارع در این فصل از لحاظ مالی توسط یکی از اعضای هیئت مدیره این باشگاه حمایت می‌شوند، اما ورزشگاه تختی انزلی همچنان شرایط خوبی ندارد و به نظر می‌رسد در صورت بازگشت تماشاگران به ورزشگاه، استادیوم تختی شرایط میزبانی از هواداران را نخواهد داشت.

 در این فصل مربیان جوانی چون فرزاد حسین‌خانی و ایمان رزاقی‌راد وارد رقابت‌های لیگ یک شده‌اند و نتایج خوبی به دست آورده‌اند. مس کرمان نسبت به عملکرد خود در فصول گذشته لیگ دسته اول، روند امتیازگیری بهتری داشته است و امید فراوانی به بازگشت به سطح اول فوتبال کشورمان دارد. رزاقی‌راد نیز با اینکه شروع بدی در لیگ دسته اول داشت، پارس جنوبی را به رده هفتم جدول رسانده است و می‌تواند پارس را به مدعی جدی صعود تبدیل کند.

انتهای پیام/