شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای امنیت#آمریکا#سوریه

رئیس شبکه حقوق بشر سوریه: پرونده جنایت‌های واشنگتن آماده ارائه به شورای امنیت و دادگاه کیفری بین‌المللی است/ اختصاصی

رئیس شبکه حقوق بشر سوریه: پرونده جنایت‌های واشنگتن آماده ارائه به شورای امنیت و دادگاه کیفری بین‌المللی است/ اختصاصی

رئیس شبکه حقوق بشر سوریه با اشاره به جنایت‌های سازمان یافته آمریکا در سوریه و حمایت از تروریسم، اعلام کرد که پرونده این جنایت‌ها آماده ارائه به دادگاه کیفری بین‌المللی و شورای امنیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از دمشق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته مدعی کشته‌شدن «ابو ابراهیم القرشی» سرکرده جدید داعش در سوریه شد. بایدن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: « به دستور من، نیروهای نظامی آمریکا در شمال غرب سوریه با موفقیت عملیات ضد تروریستی را برای محافظت از مردم آمریکا و متحدان ما و تبدیل جهان به مکانی امن‌تر انجام دادند».

بالگردهای ائتلاف آمریکایی، چهارشنبه شب بر فراز مناطق أطمة و دیر بلوط در حومه شمالی ادلب سوریه پرواز کردند و در حومه شهرک أطمة یک عملیات هلی‌برن انجام دادند که در آن 13 نفر از جمله هفت کودک کشته شدند.

در همین راستا و با توجه به سابقه طولانی و سیاه ایالات متحده در حمایت از تروریسم و ورود عناصر داعش به سوریه مصاحبه‌ای با رئیس شبکه حقوق بشر سوریه ترتیب داده‌ایم.

رئیس شبکه حقوق بشر سوریه تاکید کرد که پرونده همه جنایت‌های آمریکا و ارتش اشغالگر این کشور در سوریه و گروه‌های تروریستی که تحت حمایت واشنگتن قرار دارند به شورای امنیت و دادگاه کیفری بین المللی ارائه می‌شود.

«احمد خازم» رئیس شبکه حقوق بشر سوریه در گفتگو با خبرنگار تسنیم اعلام کرد: شورای امنیت با استناد به اختیاراتی که بر اساس ماده 39 منشور سازمان ملل به آن داده شده باید اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی انجام دهد و همچنین توصیه‌ها و دستورات اجرایی طبق ماده‌های 41 و 42 منشور سازمان ملل برای امنیت و صلح بین المللی را صادر کند. به طور کلی شورای امنیت باید یکی از این سه گزینه را اتخاذ کند: انجام اقدامات موقت مطابق با ماده 40. اتخاذ تدابیر امنیت جمعیتی غیرنظامیان طبق ماده 41. اتخاذ تدابیر نظامی طبق ماده 42 منشور سازمان ملل متحد.

وی افزود: اما درباره سوریه، شورای امنیت باید آنچه را که برای جلوگیری از اقدامات خشونت آمیزی که در این کشور و همچنین قبل از آن در عراق و لیبی و یمن اتفاق می‌افتد، اتخاذ کند. به ویژه اینکه گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنها به خصوص آمریکا هسته‌ بسیار خطرناکی را تشکیل دادند که یکی از مهمترین منابع تهدید امنیت و صلح بین المللی محسوب می‌شود. به خصوص با توجه به اینکه گروه‌های مسلح مانند جبهه النصره و داعش و هیئت تحریر الشام و جند الشام و ... به شکل مستقیم و یا به شکل غیرمستقیم از طریق هم‌پیمانان آمریکا از جمله ترکیه و انگلیس و فرانسه تحت حمایت واشنگتن قرار دارند و توسط کشورهای حوزه خلیج فارس تامین مالی می‌شوند.

رئیس شبکه حقوق بشر سوریه ادامه داد: سازمان ملل باید اقدامی در زمینه وقایع و جنایت‌های ضد بشری که در سوریه رخ داده است انجام دهد تا سرکردگان گروه‌های تروریستی و نمایندگان کشورهای حامی آنها-چه روسای دولت و -چه سایرین را طبق ماده‌های 7، 8، 25 و 27 اساسنامه رم و در حمایت از قطعنامه 1373 سازمان ملل متحد در سال 2001 ، به دادگاه کیفری بین المللی معرفی کند.

احمد خازم تصریح کرد: از آنجایی که شورای امنیت اقدامی برای حفاظت از سوریه نکرده است، جمهوری عربی سوریه به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل حق دارد از کشورهای دوست و هم پیمان خود درخواست حمایت و کمک کند. به ویژه بعد از اینکه متجاوزان و تروریست‌ها صلح و امنیت داخلی این کشور را مورد تجاوز قرار داده و عرصه میدانی و زیرساخت‌های سوریه را تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که تجاوز به سوریه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند بنابراین شورای امنیت باید طبق اختیاراتی که بر اساس مواد منشور سازمان ملل به آن داده شده در این مسئله ورود کند. اما چون شورای امنیت اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد سوریه از متحدان خود همچون ایران و روسیه در مقابله با تروریسم و جنایت‌های ضد بشری و جنگی که (تروریسم و حامیانش) در سوریه به راه انداختند، درخواست حمایت سیاسی و میدانی می‌کند.

وی تاکید کرد: سوریه در معرض تروریسم و یک توطئه بزرگ بین المللی قرار گرفته که ابعاد آن کاملا آشکار است و میلیاردها دلار برای براندازی نظام سوریه هزینه شد. به ویژه اینکه ترکیه و آمریکا مناطق شمالی سوریه را اشغال کردند و شورای امنیت هیچگونه حرکتی در این زمینه انجام نداده و هیچ توصیه یا پیشنهاد یا تدابیر نظامی و غیرنظامی ارائه نکرده است. این بی تفاوتی شورای امنیت ناشی از هیمنه آمریکا بر آن است. این موضوع خطرناکی است که یک واقعیت میدانی را منعکس می‌کند و نقض منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر وحقوق بشر دوستانه بین المللی محسوب می‌شود.

این مقام ارشد شبکه حقوق بشر سوریه درباره جنایت‌هایی که آمریکا به شکل مستقیم در سوریه انجام می‌دهد گفت: آمریکا با اقدامات میدانی خود در سوریه بدون هماهنگی با دولت این کشور در آن مداخله می‌کند و طبق قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد این اقدام آمریکا تجاوز مستقیم به حاکمیت سوریه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: واشنگتن به بهانه مبارزه با تروریسم و به ویژه گروه تروریستی داعش وارد سوریه شد اما اسناد و مدارک ثابت می‌کند که خود آمریکا عامل ایجاد این گروه تروریستی بوده است. نمونه بارز در این زمینه اتفاقی است که در منطقه الرقه رخ داد؛ جایی که هلی کوپترهای آمریکایی عناصر تروریستی داعش را در این منطقه فرود آوردند، آن هم در زمانی که منطقه الرقه یک شهر امن و خالی از تروریست‌ها بود.

احمد خازم تصریح کرد: شبکه حقوق بشر سوریه بعد از پیگیری‌های میدانی متوجه شد که عناصر داعش چندین بار توسط ارتش عربی سوریه و نیروهای هم‌پیمان و دوست سوریه محاصره شده‌اند؛ اما در همین زمینه آمریکا برای نجات سرکردگان داعش و تروریست‌هایی که تابعیت آمریکایی و فرانسوی و انگلیسی و ... داشتند، تلاش کرده است. در واقع واشنگتن افراد و عناصر اطلاعاتی وابسته به داعش از آمریکایی‌ها تا اسرائیلی‌ها و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها را از محاصره نجات داده و این امر مستند است.

وی تاکید کرد: آمریکا در شمال سوریه مرتکب جنایات هولناکی علیه بشریت شده است. به عنوان مثال گلوله‌های آتشین پرتاب کرده که مزارع و محصولات کشاورزی این منطقه را بسوزاند و مردم گرسنه بمانند و این یک مسئله خطرناک است. همچنین آمریکایی‌ها نفت سوریه را از طریق کاروان تانکرها سرقت می‌کنند و نفت سوریه با هماهنگی شبه نظامیان جدایی طلب «قسد» از این کشور خارج می‌شود.

رئیس شبکه حقوق بشر سوریه ادامه داد: جنایت‌های آمریکا در سوریه کاملا مستند و طبقه‌بندی شده است و بحث درباره آنها بسیار مفصل و طولانی می‌شود. این اولین و آخرین بار نیست که واشنگتن گروه‌های بزرگی از جنایت‌کاران بین المللی را آموزش داده و آنها را وارد سوریه کرده است تا مرتکب اقدامات خشونت آمیز و جنایت‌های ضد بشری شوند. آنچه که امروز شاهد آن هستیم حمایت کشورهای حامی تروریسم در سوریه و به ویژه ایالات متحده از گروه‌های تروریستی است.

احمد خازم در ادامه گفتگو با تسنیم گفت: آنچه که ایالات متحده در سوریه انجام می‌دهد یک جنایت سازمان یافته بین المللی دائمی و مستند است. جنایت‌های آمریکا در سوریه متعدد و بسیار زیاد است و نمونه بارز در این زمینه حوادث الرقه است. آمریکایی‌ها در این منطقه به حقوق شهروندان سوری تجاوز کرده و املاک و اموال و معیشت آنها را به غارت بردند. حضور ناگهانی داعش در منطقه الرقه و بدون هشدار قبلی یک توطئه آمریکایی برای تخریب این شهر بود.

رئیس شبکه حقوق بشر سوریه تاکید کرد: آمریکا به بهانه جنگ با داعش و بیرون کردن این گروه تروریستی از الرقه عناصر این گروه را به منطقه الباغوز فرستاد و مدعی شد که آخرین عرصه جنگ با داعش در این منطقه است . این یعنی منطقه الرقه طبق ادعای آمریکایی‌ها خالی از عناصر داعش شده بود اما اتفاق دیگری افتاد؛ جایی که بعد از خروج داعشی‌ها هواپیماهای آمریکایی شهر را بمباران کردند.

وی افزود، این یعنی آمریکایی‌ها به دنبال تخریب این شهر بودند و همین مسئله دروغ بودن ادعای آنها مبنی بر اینکه برای جنگ با داعش وارد این شهر شده‌اند را ثابت و هدف واقعی آمریکا از حضور در سوریه را فاش کرد که تخریب سوریه در راستای خدمت به دشمن صهیونیستی بود. منطقه الرقه تقریبا به شکل کامل تخریب شده و آثار بمباران و ویرانی این شهر در نتیجه تجاوزات آمریکا همچنان ادامه دارد.

احمد خازم ادامه داد : برای مثال در 18 مارس 2019 نیروهای آمریکایی دو حمله در منطقه الباغوز انجام دادند که در آن حدود 80 نفر کشته شده و بعدا مشخص شد تنها 8 نفر از آنها متعلق به تروریست‌های داعش هستند و سایر قربانیان از غیر نظامیان سوری بودند. در حالی که حتی یک داعشی خارجی در الباغوز سوریه کشته نشد این سوال به وجود می‌آید که تروریست‌های خارجی کجا رفتند؟

وی در ادامه اظهار داشت: در پاسخ به این سوال باید بگوییم که آمریکا تروریست‌های خارجی را از این شهر بیرون برد؛ چرا که آنها عناصر اطلاعاتی بودند. درواقع واقع بهانه آمریکایی‌ها بعد از هر بار مورد هدف قرار دادن غیر نظامیان سوری این است که می‌گویند «ما نمی‌دانیم در کدام منطقه غیرنظامیان هستند و متوجه شده‌ایم که زنان و حتی کودکان نیز در مناطقی که ما بمباران می‌کنیم با خود سلاح دارند».

این مسئول ارشد حقوق بشری تاکید کرد: بر اساس اساسنامه رم یا بر اساس قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، آمریکا نمی‌تواند در برابر دادگاه کیفری بین‌المللی، خود را از کشتار غیرنظامیان سوری تبرئه کند. آمریکایی‌ها همچنان در شمال سوریه به سرقت نفت، آثار باستانی، گندم، گاز و هر چیزی که به دستشان می‌رسد ادامه می‌دهند. آمریکایی‌ها همچنین غلات اصیل سوریه را به غارت برده و به جای آن غلات ترکیبی می‌آورند و در تلاش برای نابودی زمین‌های سوریه هستند. این موضوع مستند است و آمریکایی‌ها کشاورزان سوری را مجبور به کشت این غلات ترکیبی می‌کنند که جان و زمین سوری‌ها را به خطر می‌اندازد تا تغییر جمعیتی در این منطقه ایجاد کنند و این نقض قوانین بین المللی و حقوق بشری است.

رئیس شبکه حقوق بشر سوریه در ادامه به مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده و اعلام می‌کند که ارتش آمریکا صدها غیرنظامی سوری را قتل عام کرده است اشاره کرده و گفت: این مقالات در چارچوب مغالطه و کاهش آمار واقعی کسانی است که در سوریه به دست آمریکایی‌ها کشته شده‌اند. در واقع چنین مقالاتی با این هدف منتشر می‌شود که وانمود کند آزادی مطبوعات در آمریکا تضمین شده است. اما تا این لحظه هیچ رسانه و مطبوعاتی درباره مطالبه غرامت برای غیرنظامیان سوریِ آسیب‌دیده از وحشی‌گری آمریکا و همچنین غرامت برای کسانی که از نظر مادی و روحی و جسمی قربانی خشونت و تروریسم آمریکایی شده‌اند صحبت نمی‌کنند.

احمد خازم در پایان گفت‌وگوی خود با تسنیم اعلام کرد که شبکه حقوق بشر سوریه همه پرونده‌های جنایت‌های آمریکا در سوریه را به دادگاه کیفری بین المللی و شورای امنیت ارائه خواهد کرد؛ پرونده‌هایی که طی چندین سال بر اساس قوانین بشر دوستانه ملی و بین المللی درباره جنایت‌های آمریکا در سوریه جمع‌آوری شده که جهانیان را در برابر مسئولیتشان قرار دهد تا آمریکا را به خاطر جنایت‌هایش محاکمه کنند و سرکردگان گروه‌های مسلح تروریستی و کشورهای حامی آنها چه ترکیه، چه آمریکا و چه کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی که سال‌ها بودجه مالی تروریسم در سوریه را تامین و آن را تسلیح کرده است، مورد پیگرد قرار دهند.

انتهای پیام/