شهر خبر

جلسه شورای عالی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

جلسه شورای عالی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

جلسه شورای عالی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جلسه شورای عالی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اعضای این شورا عصر یکشنبه 17 بهمن ماه در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، دکتر مهدی علی‌نژاد، دکتر جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، دکتر ایرج رحمانی، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته پارالمپیک، خانم دکتر محمدیان، ایمانجانی مدیر مسئول فرهیختگان و همدانچی مدیر کل روابط عمومی دانشگاه و سرپرست خبرگزاری آنا در این جلسه حضور داشتند.

 دکتر طهرانچی در این جلسه با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این سند، برنامه پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی را شامل می‌شود. در سند تحول و تعالی، 5 رویکرد تحولی در قالب 10 بسته کاری ارائه شده است.

وی با اشاره به بسته‌های کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: از میان 10 بسته کاری سند تحول و تعالی دانشگاه، دو بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی» و «ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی» تا حدی به حوزه ورزش مرتبط است. هرکدام از این بسته‌های کاری شامل اهداف، راه‌کنش‌ها و اقدامات خاص خود از جمله ارتقای کاربردی بودن رشته‌های تحصیلی براساس انطباق رشته محل‌ها بر نیازهای آمایشی، افزایش کیفیت و اثربخشی فرآیند آموزش مبتنی بر پرورش انواع استعدادها، ارائه تسهیلات رفاهی و خدمات فرهنگی به دانشجویان با هدف ارتقای سلامت روحی و جسمی است.

وی با بیان اینکه تهیه سند آمایش برای حوزه ورزش یکی از ملزومات مهم است، گفت: در بند 93 راه‌کنش و اقدامات کلان بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی» به تشکیل دانشکده‌های موضوع‌محور و گروه‌های دانش‌محور درون آنها اشاره شده که این موضوع می‌تواند در حوزه ورزش نیز اجرایی شود. برای اجرایی شدن این موضوع و راه‌اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، نیاز به تدوین سند آمایش وجود دارد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تدوین و جمع‌آوری یک سند آمایش ورزش و تندرستی و سلامت جسمی در دانشگاه آزاد اسلامی می تواند برای ایجاد دانشکده‌های مهارت‌محور در این حوزه، چراغ راه باشد.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اهمیت وجود گروه‌های دانشی در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، تصریح کرد: در حال حاضر دانشکده‌های تربیت بدنی فعالیت می‌کنند، اما مهم است که گروه‌های موضوعی و دانشی نیز در این دانشکده‌ها فعالیت داشته باشند. این امر در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. سند آمایش در حوزه ورزش، باید جغرافیایی و موضوعی باشد.

وی گفت: در موضوع دانش بنیان کردن ورزش، باید با برنامه جدی‌تر و محوری‌تر عمل شود. ورزش باید از یک کار فوق برنامه به یک کار متنی تبدیل شود.

در ادامه این جلسه، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رویکردهای این معاونت در حوزه ورزش، گفت: توسعه ورزش همگانی، تأکید و توجه به بحث ورزش قهرمانی، تأکید بر ابعاد فرهنگی در عین ابعاد حرفه‌ای ورزش، رویکرد فرا تهران در ورزش، استفاده از ظرفیت علمی در ارتقای ورزش و تأکید بر استفاده از کالاهای داخلی برای تیم های ورزشی، ازجمله رویکردهای معاونت فرهنگی و دانشجویی است.

دکتر امیرعباس لشگری رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه، با ارائه گزارشی از برگزاری لیگ ورزش همگانی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: برای اولین بار توسط دانشگاه آزاد اسلامی لیگی طراحی شد تا فعالیت جسمی در دوران کرونا ایجاد و تداوم داشته باشد. در این لیگ که طی 8 هفته از اول آبان ماه و همزمان با هفته تربیت بدنی آغاز شد، هر هفته دو روز شرکت‌کنندگان 25 دقیقه به فعالیت‌های ورزشی پرداختند و حرکات تخصصی در سامانه نیز بارگذاری شد. در پایان هر هفته از افراد برتر تقدیر به عمل آمد.

وی با اشاره به تعداد شرکت‎کنندگان در لیگ همگانی، اظهار داشت: در مجموع 31 هزار و 314 نفر در طول 8 هفته در این لیگ شرکت داشتند. روز شنبه 23 بهمن ماه مراسم اختتامیه این لیگ برگزار خواهد شد.

دکتر لشگری همچنین به ارائه مطالبی درخصوص نمودار تجمیعی شرکت‌کنندگان، رتبه‌بندی استان ها براساس شاخص مشارکت، رتبه‌بندی استان ها براساس تعداد حضور و... پرداخت.

در این جلسه، مقرر شد سند آمایش ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی برمبنای کشوری تا سطح واحدها تهیه شود. همچنین با کلیات طرح اعزام دانشجویان ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی به مسابقات دانشجویان جهان و جام جهانی دانشجویان موافقت به عمل آمد.

 

انتهای پیام/