شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسلمان

یادداشت عامری| انقلاب اسلامی و پیشران های آن در گام دوم انقلاب

یادداشت عامری| انقلاب اسلامی و پیشران های آن در گام دوم انقلاب

یکی از مهمترین دلایل اقبال مردم به آموزه های حضرت امام(ره) انطباق آرمانهای تعیین شده از سوی ایشان با اعتقادات و باورهای عمومی بود. مردم مومن و مسلمان ایران، تحمل نادیده انگاشته شدن ارزش های اسلامی توسط رژیم غربگرای پهلوی را نداشتند.

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم - داود عامری: نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی، نشان می‌دهد که هیچگاه حضور مردم به اندازه انقلاب اسلامی در تعیین سرنوشت کشورمان پررنگ‌تر و تعیین کننده نبوده است.

حضرت امام(ره) بنای انقلاب اسلامی را بر حرکت و همراهی عموم مردم گذاشتند و با اعتقاد راسخ و به درستی تصمیمات جمعی به صراحت اعلام کردند که میزان رای ملت است، از این رو، می‌توان مدعی شد که مردمی ترین الگوی حکومتی را در جهان پایه‌گذاری کردند و یکی از رمزهای شکوه و عظمت جشن‌های دهه پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی بزرگ 22 بهمن، مردمی بودن آن است.

یکی از مهمترین دلایل اقبال مردم به آموزه های حضرت امام(ره) انطباق آرمانهای تعیین شده از سوی ایشان با اعتقادات و باورهای عمومی بود. مردم مومن و مسلمان ایران، تحمل نادیده انگاشته شدن ارزش های اسلامی توسط رژیم غربگرای پهلوی را نداشتند و از این که در اماکن عمومی و در انظار جهانیان، به راحتی آموزه‌های دینی مورد بی‌توجهی قرار گیرد، از شرایط موجود ناراضی بودند، لذا یکی از محورهای اتحاد نانوشته مردم ایران برای تغییر حکومت مستبد پهلوی که توسط امام(ره) هدایت گردید، گرایش به زندگی دینی و معنویت بر اساس آموزه های اصیل اسلامی بود.

دومین دلیل برای ظهور همبستگی ملی در راه مبارزه با رژیم پهلوی که تقریباً تمامی اقشار جامعه را به مبارزه فرا می خواند، تحقیر ناشی از وابستگی به بیگانگان بود. اگر چه باید گفت متاسفانه از قرن 19 میلادی، روندهای جهانی به سوی قدرتمند شدن کشورهای غربی و تضعیف نظام های کهن حرکت کرد و از دوره قاجار به خاطر بسیاری از مسائل از جمله حاکمان بی اطلاع از تحولات جهانی، کشور ما از حرکت در مسیر ترقی و پیشرفت بازماند، اما واقعیت این است که تاریخ طولانی تمدن ایرانی- اسلامی و غرور تاریخی ملت بزرگ ایران، اجازه نمی داد تا ملت ایران در برابر دیگران تن به تحقیر دهد و خود را کشوری درجه 2 و تحت سلطه آمریکایی‌ها و کشورهای غربی بداند، لذا در اولین فرصت و ظهور رهبری شجاع مثل امام خمینی(ره)، زبانه های زیر خاکستر استقلال و آزادی خواهی ملت ایران زبانه کشید و دودمان استبداد را در هم پیچید و دست نظام‌های سلطه را از دخالت در امور داخلی کشور کوتاه کرد و این مسیر پر افتخار با تدبیر عالمانه مقام معظم رهبری و گسترش فرهنگ مقاومت ادامه یافت.

سومین مولفه اتحاد ساز در انقلاب مردم ایران، ریسمان ولایت بود. عشق و ارادت ملت ایران به ائمه اطهار و ولایت، ریشه های بسیار عمیقی دارد. لذا وقتی که بعد از سالها، شاهد تحقق آرزوی دیرینه خود مبتنی بر استقرار حکومت اسلامی به رهبری یک فقیه عادل و جامع الشرایط برای سکانداری حرکت جامعه به سوی پیشرفت و تعالی بودند، به ریسمان ولایت محکم تر از همیشه چنگ زده و با حمایت از آرمان های امام خمینی(ره) طومار هزار ساله نظام ستم شاهنشاهی را فرو ریختند و موارد بسیار زیاد دیگری که مردم ایران را در تحقق اهداف خود در سال 57 یاری رساند.

همانطور که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که رمز موفقیت ملت ایران در عبور از مشکلات، وحدت کلمه و اتحاد و همبستگی ملی است، نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز نشان می‌دهد که هر کجا حمایت و عزم ملی در قالب یک گفتمان شکل گرفته است، اهداف انقلابی به بهترین وجه تحقق یافته اند، لذا از آنجایی که در این مجال اندک امکان پرداختن به تمامی علل و عوامل پیروزی انقلاب فراهم نیست و همچنین فرصت کافی برای پرداختن به همه دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی نیز وجود ندارد، از همین روی به صورت کلی به برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی که می تواند پیشران گام دوم انقلاب باشد، اشاره‌ای می کنیم.

  1. استقلال و عدم وابستگی به قدرت های استعمارگر از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی مورد تاکید و توجه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه بود و مقام معظم رهبری نیز با اراده کامل بر سیاست های استقلال طلبانه نظام استوار بودند،  امروز ایران اسلامی 43 سال سیاست استقلال طلبانه را در عرصه‌های بین‌المللی تمرین کرده و جهان نیز آن را پذیرفته است.
  2. بازیابی اعتماد به نفس و غرور ملی پس از صدها سال استعمار زدگی در ملت ایران که هویت تاریخی خود را در حال نابودی می‌دید. انقلاب اسلامی ابهت نظام های استکباری را فرو ریخت و ایستادگی در برابر آنها، نه تنها اعتماد به نفس ملی را به معنای واقعی کلمه احیاء کرد، بلکه در این حوزه الهام بخش بسیاری از ملت های آزادیخواه جهان شد.
  3. چهل سال ایستادگی بر روی اصول و آرمانهای انقلاب، زمینه را برای ورود به گام دوم انقلاب و تمدن سازی فراهم کرد. آرمان های گام دوم انقلاب روی تجارب ارزنده رهبری و حمایت ملت ایران از اهداف والای انقلاب اسلامی بنا شده است.
  4. فرهنگ دفاعی، یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که از یک سو کشور را در برابر تمامی توطئه های سخت و نرم ایمنی بخشیده و همچنان در مسیر گام دوم انقلاب، به عنوان یک پیشران مهم، پشتوانه حرکت های تمدن ساز انقلاب اسلامی است.
  5. عرصه علم و فناوری نیز از دستاوردهای مهمی است که ملت ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت های شگرفی در آن پیدا کرده‌اند. اعتماد به نفس ملی در کنار تلاش برای کاهش و در نهایت خودکفایی در حوزه های مختلف، جوانان مستعد و انقلابی را در عرصه علم و فناوری بسیج کرد و امروز ایران اسلامی در بسیاری از علوم پیشرفته، جزو متبحرترین و پیشروترین کشورها است.
  6. تاب آوری و ایستادگی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، علتی است که ایران را به مقاوم‌ترین ملت‌ها در جهان تبدیل کرده است. شاید در سال 57 هیچ تحلیلگر سیاسی گمان نمی کرد که ملت و نظامی که برآمده از ارداه مردمی است بتواند در برابر تمام قدرتمندان جهان ایستادگی کند و از میان مشکلات، سربلند بیرون بیاید و این قدرت امروز سرمایه بزرگی برای گام نهادن در گام دوم انقلاب برای تمدن سازی است.
  7. مدیریت خردورزانه و عملگرایانه مقام معظم رهبری همراه با تجربه های ارزشمند گام اول انقلاب، همراه با آینده نگری هوشمندانه، ظرفیت های بسیار خوبی برای حرکت انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب فراهم کرده است.
  8. انقلاب اسلامی از بدو پیروزی، برای ملت های جهان جذاب و الهام بخش بود به ویژه در منطقه. این مسئله منجر به نفوذ معنوی ایران اسلامی در بین ملت‌های جهان شده است، شاید بتوان گفت، همین عامل بسیاری از دشمنی ها و توطئه های دشمنان علیه نظام اسلامی بوده است. امروز ملت ایران، الگوی تمام ملت ها و رهبران آزادی خواه و استقلال طلب در جهان محسوب می شود. افزایش سیاست های مستقل و خارج از دیکته قدرت‌های بزرگ در بین کشورهای جهان ناشی از مقاومت پیروزمندانه مردم ایران است، و این یکی از ویژگی پرافتخار برای ایران محسوب می شود.
  9. حضور قدرتمند و تاثیرگذار در عرصه های جهانی و تعامل متوازن با بزرگترین قدرت های حال حاضر جهان یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که در مسیر تعامل با جهان معاصر در گام دوم انقلاب راهگشا خواهد بود.
  10. رهبری خردمند،  مدبر و آگاه به تمام مسائل سیاسی داخلی و بین المللی که کشور را در مسیر حوادث گوناگون داخلی و بین المللی به بهترین وجه هدایت و رهبری کرده است. رهبری منحصر به فرد انقلاب توسط شخصیت‌های بزرگی چون امام(ره) و امام خامنه ای، ارزشمندترین سرمایه انقلاب اسلامی در حرکت به سوی آینده روشن است.
  11. همراه شدن نخبگان کشور با حرکت‌های مردمی در تمام صحنه‌ها و ارتقای فرهنگ تعامل، همکاری و همراهی با اهداف ملی و بین المللی به خصوص در عرصه های فرهنگی و بشردوستانه که نمونه های آن را می توان در حمایت جمعی ملت ایران از مظلومان عالم و عدالت خواهی جهانی مشاهده کرد.
  12. ظهور جوانان تحصیلکرده و با دانش که اراده و همت خود را معطوف به پیشرفت کشور کرده‌اند و در عرصه‌های مختلف علمی، ایران اسلامی را به قله دانش نزدیک نموده اند، افتخار بزرگی برای ایران انقلابی و ملت بزرگ آن است. که می تواند موتور محرک و پشیران بزرگ آینده باشد.

 در پایان لازم است گفته شود که آنچه اشاره شد، نگاهی کلی به بعضی دستاوردها و ظرفیت های به دست آمده برای پیمودن گام دوم انقلاب بود که برشماری دقیق آنها و دستاوردهای انقلاب در عرصه‌های سیاسی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با وجود کارشکنی‌های مستمر دشمنان نظام، فراوان و نیازمند تدوین چندین کتاب است که کارهای خوبی نیز در این خصوص انجام شده است . حال ما نیز به جهت پاسداشت این روزهای با شکوه اشاره ای به آنها داشتیم با امید به تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی و سربلندی ملت با عظمت ایران در جهان

انتهای پیام/