شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای عالی

عاملی: رشد و پیشرفت علمی پس از انقلاب ایجاد شد/ نباید از داشته هایمان غافل شویم

عاملی: رشد و پیشرفت علمی پس از انقلاب ایجاد شد/ نباید از داشته هایمان غافل شویم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستاوردهای ملموس انقلاب اسلامی گفت: رشد علمی کشور پس از انقلاب به وقوع پیوست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در همایش بازتاب انقلاب اسلامی ایران در آثار و اندیشه های اندیمشندان جهان که به همت جهاد دانشگاهی و انجمن ایرانی مطالعات جهان در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی ظهور یافت که شاهد استحکام و استقرار نظام قدرت در جهان بودیم و قدرت  جهان در دست امریکا و اتحادیه جماهیر شوروی بود.

وی گفت: پس از فروپاشی شوروی، آمریکا یکه تاز این میدان شد و خود را محور مدیریت جهان می دانست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مواجهه این کشورها با ایران ادامه داد: مواجهه امریکا و نظام استکبار با انقلاب اسلامی در همان ابتدا با جنگ تحمیلی که علیه ایران شروع کردند و 14 کشور با عراق در این جنگ همکاری می کرد، آغاز شد. هزینه های سنگینی در حدود 800 میلیارد دلار برای این جنگ ذکر کردند. سرمایه عظیم انسانی که همان 200 هزار انسان پاک سیرت شهید نیز در این جنگ از دست رفت.

عاملی جنگ اقتصادی را دیگر شیوه مقابله آمریکا و نظام استکبار با ایران دانست و گفت: جنگ اقتصادی نیز از آن زمان شروع شد و در حال حاضر با تحریم های مختلف و همه جانبه ادامه دارد.

وی افزود: جنگ شناختی و هجمه به افکار عمومی ایران دیگر مسیری بود که استکبار و همراهان آن علیه انقلاب اسلامی با هدف از بین بردن نظام اسلامی و سرمایه انسانی در پیش گرفتند.

عاملی هجمه به آموزه های اسلامی را نیز در این مسیر مورد توجه قرار داد و گفت: این رویکرد یادآور همان نگاهی است که در دوره پهلوی شکل گرفت. اشرف پهلوی در مهرماه سال 57 در مصاحبه ای با روزنامه زن روز اعلام کرد من آرزو دارم روزی برسد که وقتی به حرف "ح" و "چ" می رسیم دیگر خبری از حجاب و چادر نباشد. در واقع انها به دنبال حذف اموزه های اسلامی بودند و این مسیر امروز هم از سوی نظم سلطه دنبال می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در 43 سال اخیر عملیاتی شدن جوهره دین و بازتاب آن در جامعه را دنبال می کند، گفت: انقلاب اسلامی روند جهانی را تغییر داده و نگاه اسلام ناب محمدی را در جهان جاری کرده است در این مسیر نظام سوسیالیست و لیبرالیست که بر جهان حاکم بوده است را کنار زده است. انقلاب اسلامی با ظهور خود سبک و زندگی مردم جهان را که به خدمت جامعه آمریکایی درآمده بود را تغییر داد و برخلاف  دیدگاه سوسیالیستی و لیبرالیستی که به دنبال زندگی منهای دین هستند دین را وارد زندگی بشر کرد.

عاملی اسلام انقلابی را از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: دین انقلابی دعوت به مقاومت و استقرار نظام توحید و دوری از ظلم است. به همین دلیل انقلاب اسلامی تقابل را از بین شرق و غرب به تقابل بین اسلام و استکبار کشاند که در این مسیر قطعا سرمایه ها و هزینه های زیادی در کنار ملامت ها و سرزنشها وجود دارد البته نظام سلطه نیز به دنبال این است که در این مسیر خستگی ایجاد شود و جامعه دست از آرمان ها بردارد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به همه ادیان موقعیت عرضه داد، گفت: انقلاب اسلامی ادیان و به ویژه دین اسلام را قلمرو گسترده ای بخشید و باعث ظهور و بروز دین در دنیا شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کسانی که مباحث دانشگاهی را به خصوص در عرصه جهان دنبال می کنند، می بینند امروز در جهان علمی و دانشگاهی اسلام توانسته است ظهور و بروز یابد البته جای تاسف است نظام بانکداری ما همچنان نظام ربوی است اما در اروپا برخی بانکها براساس اقتصاد اسلامی  وام ارائه می دهند. امیدواریم این نقاط ضعف بخصوص در حوزه استقرار نظام اقتصادی اسلامی برطرف شود.

عاملی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد جریان های اسلامی در کشورها بروز و ظهور بیشتری یابند و حضور و فعالیت این جریان ها قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دو دستاورد مهم داشت، گفت: احیای دین در ایران و جهان و گسترش عدالت از مهمترین دستاوردهای انقلاب است. البته نباید کاستی ها و کج تابی ها را به حساب اصل ماهیت انقلاب گذاشت. در اندیشه انقلاب استقرار جامعه اسلامی برمبنای گسترش عدالت در جامعه است. هرچند در این حوزه عقب هستیم اما وضعیت بعد و قبل انقلاب در این خصوص قابل مقایسه نیست.

**امکانات اولیه زندگی پس از انقلاب در کشور رشد کرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در حوزه آب، گاز، برق، نظام سلامت و امکاناتی که حق اولیه مردم است انقلاب اسلامی رشد قابل ملاحظه ای در ایران ایجاد کرد به طوری که تا قبل از انقلاب کمتر از چهار شهر ایران گاز داشتند  و در حال حاضر این رقم 99.7 درصد است. در بخشهای دیگر نیز تفاوت قبل و بعد از انقلاب بسیار چشم گیر است.

عاملی رشد و پیشرفت علمی کشور را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و گفت: رژیم پهلوی برای خاموش نگه داشتن اذهان و مردم به علم و دانش انگونه که باید بها نمی داد وضعیت کشور در تولید علم و آمار موجود در حوزه تخصص هایی مانند پزشکی قابل مقایسه نیست. طبق آمار، بسیاری از دانشگاه ها تولید علم شان در دوران پس از انقلاب ایجاد شده است به طوری که 98 درصد تولیدعلم دانشگاه تهران مربوط به بعد از انقلاب است و دانشگاه شریف نیز حدود 99 درصد تولید علم خود را بعد از انقلاب تجربه کرده است.

وی ادامه داد: رتبه تولید علم ایران در جهان در حال حاضر 16 است و حجم مقالات دانشمندان ایرانی چندین برابر شده است به طوری که سالانه 70 هزار تولید مقاله از سوی دانشمندان ایرانی به وقوع می پیوندد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسئله مهاجرت نخبگان و پررنگ کردن این موضوع از سوی برخی محافل، گفت: در اینکه برای مهاجرت نخبگان ما و جامعه دانشگاهی ما مورد هدف قرار می گیرد شکی نیست اما یک بخش اصلی آن به دلیل وجود ظرفیت بالای ایران در این مسئله است و این گویای این است که ما در حوزه علم و دانش پیشرفت زیادی داشته ایم که امروز نخبگان و نیروی انسانی ما مورد توجه کشورهای دیگر قرار می گیریم.

عاملی رشد صنایعی مانند انرژی را در کنار تولید علم رشته های مربوطه از دیگر نکات مثبت بروز انقلاب دانست و گفت: در حوزه انرژی قبل از انقلاب رتبه 86 جهان داشتیم که به رتبه سوم رسیدیم و در کنار افزایش دانش در این حوزه شاهد افزایش محصولات و تاثیر آن در زندگی مردم هستیم.

وی ادامه داد: منکر ضعفها و کاستی ها نیستیم اما نباید همواره با نادیده گرفتن داشته هایمان روی نداشته ها متمرکز شویم. زیرا گاهی اوقات این گونه نگاه ها باعث می شود داشته هایمان را نادیده بگیریم و قدر و ظرفیت خود را ندانیم.

انتهای پیام/