شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#برلین#آلمان#مخالفت#وزیر دفاع

تقویت نیروهای آلمانی در لیتوانی در دستورکار برلین

تقویت نیروهای آلمانی در لیتوانی در دستورکار برلین

وزیر دفاع آلمان ضمن مخالفت مجدد با ارسال تسلیحات به اوکراین از آمادگی برلین برای تقویت نیروهای نظامی مستقر در لیتوانی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، تنش‌ها بین غرب و روسیه بر سر مسئله اوکراین همچنان ادامه دارد و هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد.

روسیه هر گونه ادعای غربی ها مبنی بر تجاوز نظامی به اوکراین را رد می کند و تنها خواستار تضمین های امنیتی و انصراف ناتو از عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی است. مسکو مخالف گسترش این ائتلاف نظامی به شرق است.

در مقابل غربی‌ها و بویژه ایالات متحده آمریکا تلاش می کنند این طور وانمود کنند که هدف اصلی روسیه از تحرکات نظامی در مرزهای اوکراین تجاوز به تمامیت ارضی و جنگ در این کشور است.

ایالات متحده در همین راستا اعلام کرده که چندین هزار نیرو را به شرق اروپا اعزام می کند تا حمایت از اوکراین در مناقشات با روسیه را تضمین کند.

آلمان بر خلاف متحدان غربی خود تا به حال موضع محتاطانه تری در مناقشات بر سر اوکراین اتخاذ کرده و با مسئله ارسال تسلیحات به این کشور مخالفت کرده است.

به نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، با این همه "کریستین لامبرشت"، وزیر دفاع آلمان اعزام نیروهای بیشتر به لیتوانی را رد نمی کند.

وی در گفتگویی با یک رسانه چاپ این کشور تاکید کرد: ما در حال حاضر سهم و نقش بسیار مهمی در لیتوانی داریم و تنها کشور عضو اتحادیه اروپا هستیم که در این منطقه گروه جنگی داریم.

وزیر دفاع آلمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در واقع نیروهای ارتش آلمان برای تقویت در این منطقه آماده هستند و ما در حال حاضر در حال مذاکره با لیتوانی در این باره هستیم که دقیقا چه چیزی منطقی است. علاوه بر این جنگنده های یورو فایتر برای نظارت هوایی به رومانی منتقل خواهند شد.

این مقام آلمانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: هر کسی در ناتو می تواند به ما تکیه کند.

لامبرشت در آستانه کریسمس از لیتوانی در جناح شرقی ناتو بازدید کرده بود. آلمان به مدت 5 سال است که رهبری عملیات ناتو در لیتوانی را بر عهده دارد و حدود نیمی از 1200 نیروی مرد و زن چند ملیتی مستقر در این منطقه را تامین می کند.

لامبرشت در بخش دیگری از سخنانش از مخالفت دولت آلمان با ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین در این شرایط حساس حمایت کرده و در این باره گفت: این از مدت ها پیش موضع روشن دولت فدرال آلمان حتی در دوران قانونگذاری قبلی بوده مبنی بر اینکه ما هیچ سلاحی به مناطق بحرانی ارسال نمی کنیم تا عامل تشدید اوضاع در این مناطق نباشیم.

وزیر دفاع آلمان همچنین تاکید کرد: در مناقشات اوکراین ما شرکای مذاکره‌ای داریم که دوباره به میز مذاکرات بازگشته‌اند، از جمله در شورای روسیه-ناتو و در فرمت نرماندی.

وی افزود: از این رو وظیفه ما کاهش تنش ها است. ما می خواهیم این مناقشات را به صورت صلح آمیز حل کنیم.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم روز پنج شنبه در برلین میزبان سران کشورهای بالتیک خواهد بود و به بحران اوکراین و شرایط امنیتی در شرق اروپا خواهد پرداخت.

اولاف شولتز، همچنین از سفر قریب‌الوقوع خود به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای بحث و تبادل نظر پیرامون بحران اوکراین خبر داده است. برنامه این سفر برای 14 فوریه تنظیم شده است.

انتهای پیام/