شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#بورس#دلار

فرار حقیقی ها از بازار سرمایه | سیگنال دلار به بورس؛ سقوط ۲۲ هزار و ۴۴۷ واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس امروز با کاهش ۲۲ هزار و ۴۴۷ واحدی به یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید. این روزها بازار سرمایه با چشم انداز مثبتی همراه نیست و از همین رو امروز بالاخره بازار بعد از گذراندن چندین روز مثبت به طور چشمگیری به اخبار منتشر شده درباره مذاکرات و کاهش نرخ ارز واکنش نشان داد.

بورس

به گزارش همشهری‌ آنلاین، امروز یکشنبه ( ۱۷ بهمن ۱۴۰۰) شاخص کل بورس امروز با کاهش ۲۲ هزار و ۴۴۷  واحدی به یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید.

گفتنی است از دیروز که گزارش هایی مبنی بر تسهیل مذاکره آمریکا با ایران در پی لغو برخی تحریم های مرتبط با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و احتمال احیای برجام منتشر شده است، بازارها به آن واکنش نشان داده اند. دیروز در حالی  برخی سهم ها مانند سهام بانکی و بیمه ای با انتشار این خبرها مثبت شدند اما شاخص کل کمی بیشتر از سه هزار واحد رشد کرد ر حالی که شاخص هم وزن منفی بود.

پیش بینی سهامداران مبنی بر قطعی شدن توافق و احیای برجام، کاهش قیمت دلار و در نتیجه آن کاهش تورم است که به صورت مستقیم بر بازار بورس اثر می گذارد و آن را منفی می کند. از همین رو اخبار امروز از خروج چشمگیر پول حقیقی  از بازار حکایت دارد و نشان می دهد که سهامداران اعتمادی به این بازار ندارند. هرچندایمان رئیسی، کارشناس بازارهای مالی در این باره به تجارت نیوز گفته است که  صنایع خوردویی و بانکی با توجه به اخبار خوبی که از مذاکرات می‌رسد می‌توانند لیدر بازار باشند.

اما شاخص کل (هم‌وزن) منفی بود و با ۶ هزار و  ۲۰۹ واحد کاهش به ۳۲۶ هزار و ۴۹۹ واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بازار سرمایه ۳۴۸ هزار و  ۵۶۹ معامله به ارزش ۳ هزار و ۹۹۴ میلیارد تومان انجام دادند.

امروز نمادهای پارسان، فولاد، وغدیر، شبندر، شپنا، فملی و نوری بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین امروز نمادهای وصندوق، وپارس و قرن بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.

اما امروز شاخص فرابورس با کاهش حدود ۲۴۷ واحدی به ۱۷ هزار و ۳۷۶ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۱۹۰ هزار و  ۶۱۱معامله  بود.

امروز نمادهای آریا، زاگرس، شگویا، شاوان صبا و فرابورس بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص فرابورس داشتند. همچنین نمادهای بپاس، ‌توسن و بمپنا نیز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

حقیقی ها چقدر از بازار خارج کردند؟

همچنین به گزارش اقتصاد آنلاین، افراد حقیقی امروز هزار و ۴۱۰میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند که بیشترین خروج پول حقیقی از بورس یا فرابورس مربوط به گروه فلزات اساسی و همچنین سهام فولاد مبارکه اصفهان بود.

امروز حقوقی‌ها حدود هزار و ۴۱۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۸۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۵۶درصد یعنی دو هزار و ۱۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۳۷درصد از کل معاملات شد.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «استخراج زغال سنگ» و «منسوجات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شبندر» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وسرمد»، «مفاخر» و «قرن» معطوف بود.

مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان معادل ۲۶۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی بیمه سرمد با برتری ۱۲میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.

امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در هشت نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۳۷نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و ۳۸۰میلیارد تومان بود.