شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فیلم سینمایی

جشنواره فیلم فجر| ابراهیم حاتمی‌کیا: جهان فیلم پسرم با جهان من فاصله دارد/ "شب طلایی" حامی دولتی نداشت

جشنواره فیلم فجر| ابراهیم حاتمی‌کیا: جهان فیلم پسرم با جهان من فاصله دارد/ "شب طلایی" حامی دولتی نداشت

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی "شب طلایی" باحضور کارگردان، جانشین تهیه‌کننده، بازیگران و جمع دیگری از عوامل فیلم، در خانه جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی "شب طلایی"  با حضور یوسف حاتمی‌کیا (کارگردان)، اویس طوفانی (جانشین تهیه‌کننده)، مریم سعادت، حسن معجونی، سینا رازانی، امیر محمدی، یکتا ناصر، سوگل خلیق بازیگران و جمع دیگری از عوامل فیلم در خانه جشنواره برگزار شد. 

در آغاز این نشست، اعلام شد که ابراهیم حاتمی‌کیا تهیه‌کننده فیلم به دلیل ابتلا به کرونا در کنفرانس غایب خواهد بود. او پس از دقایقی، تلفنی روی خط آمد و گفت: یوسف شانس آورد که با چنین عواملی کار کرد. حس کردم که همه آمده‌اند تا به یوسف کمک کنند. از همه ممنونم و خدا را شاکرم که تیم محجوبی پای کار بود. 

وی افزود: من در این فیلم فقط یک اسم هستم و اصل کار را آقایان طوفانی و مهرجو انجام دادند. جهان فیلم با جهان من فاصله دارد. نه اینکه بخواهم بگویم جهان فیلم، منفی است، می‌گویم که متفاوت است. خدا را شاکرم که یوسف جهان خودش را ساخته است. 

ابراهیم حاتمی‌کیا ادامه داد: به نظرم فیلم‌اولی‌ها باید خودشان فیلم‌نامه‌هایشان را بنویسند. این چهارمین فیلمنامه یوسف است که سرانجام ساخته شد. این وقفه باعث شد تا او خودش را بهتر پیدا کند و بتواند دستخط و جهان خود را بسازد. 

وی با اشاره به غیبتش در نشست رسانه‌ای فیلم، گفت: حکمتی بود که من در این جلسه حاضر نباشم. حکایت این جلسه مثل حکایت مجلس عروسی است که ما به‌عنوان پدر داماد، دوست داریم در جلسه حضور داشته باشیم اما ناگهان اتفاقی می‌افتد و معذور می‌شویم. امیدوارم تماشاگران فیلم را دوست داشته باشند و با آن مهربانانه برخورد کنند. 

در بخش دیگری از نشست، اویس طوفانی جانشین‌ تهیه‌کننده فیلم "شب طلایی" گفت: این کار را با همراهی بهراد مهرجو تهیه کردیم. متاسفانه همسر بهراد را در حادثه اتوبوس خبرنگاران از دست دادیم. خیلی دوست داشتیم که او امروز اینجا بود و فیلم را تماشا می‌کرد. امروز تولد سینا رازانی هم هست که به او تبریک می‌گوییم. 

وی افزود: این فیلم اصلا سرمایه دولتی نداشته است. آقای اسدبیگی سرمایه‌گذار فیلم و صاحب یک شرکت رب‌سازی است. قرار بود شهرداری تهران هم یکی از اسپانسرها باشد اما تا این لحظه هیچ حمایتی رخ نداده است. 

وی یادآور شد: من و بهراد مهرجو، سابقه روزنامه‌نگاری داشتیم و ورود به سینما برایمان یک رویا بود. مدتی پیش هم فیلم دوممان را که فیلمی تجربه‌گرا است، با دانش اقباشاوی کار کردیم. 

یوسف حاتمی‌کیا کارگردان فیلم نیز در سخنانی گفت: تلاش کردم که فیلمم یک اثر سینمایی باشد نه تلویزیونی. اگر چنین اتفاقی رخ نداده است، امیدوارم در فیلم بعدی‌ام بتوانم نظر شما را جلب کنم. 

وی درباره نحوه شکل‌گیری فیلمنامه گفت: ایده شکل‌گیری فیلمنامه ناشی‌از یک نگرانی و دغدغه بود. هنگامی که شروع به نوشتن طرح کردم، روزهای ناامید‌کننده‌ای را می‌گذراندم. 

وی ادامه داد: مدام تلاش می‌کردم با بخش خصوصی کار کنم؛ چراکه دوست داشتم یاد بگیرم وقتی فیلمی می‌سازم، باید سرمایه‌اش برگردد. هنگامی‌که طرح "شب طلایی" را نوشتم، احساس کردم که باید آن را به رمان تبدیل کنم اما حمایت آقایان طوفانی و مهرجو باعث شد که این فیلم ساخته شود. 

حاتمی‌کیا بیان کرد: ابتدا تعداد کاراکترهای فیلم خیلی بیشتر از آنچه که دیدید، بود؛ به همین خاطر  تصمیم گرفتیم یک خانواده را از فیلم درآوریم. 
طوفانی هم گفت: ساخت این فیلم برای ما سهل و ممتنع بود. فکر می‌کردیم کار تک‌لوکیشن کار ساده و کم‌هزینه‌ای است اما چنین نبود. شیوع کرونا هم باعث توقف فیلمبرداری و سختی بیشتر کار شد. 

این کارگردان یادآور شد: این چهارمین فیلمنامه من به حساب می‌آید. زمان فیلمبرداری با خود گفتم که عجب کاری کردم‌ این همه بازیگر را دور هم جمع کردم! حالا با این همه بازیگر حرفه‌ای چه کار کنم؟ واقعا یک خانواده دور من بودند و از تک‌تک عوامل ممنونم. 

یوسف حاتمی‌کیا درباره نقش پدرش در ساخت فیلم "شب طلایی" گفت: من افتخار می‌کنم که فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا هستم. چون کارت تهیه‌کنندگی نداشتیم، نزدیک‌ترین شخصی را می‌شد انتخاب کردیم. خدا را شکر پدر طرح را دوست داشت چون خیلی آدم صریح‌الکلامی است. طرح‌های قبلی که بهش دادم را خیلی مودبانه گفت بریزش دور. او فقط دو بار سر صحنه آمد و حضورش خیلی کوتاه بود. از دور ما را هدایت کرد. 

مریم سعادت بازیگر فیلم هم در سخنانی گفت: این نقش برایم چالش‌برانگیز بود و خیلی دوست داشتم که آن را بازی کنم. من همیشه کمی از بازی خودم ناراضی‌ام اما در مجموع، این مادر را باور کردم و همین برایم خوشحال‌کننده است. حسن معجونی در این فیلم شاهکار بود و دوستان دیگر هم فوق‌العاده خوب بودند. 

وی ادامه داد: من همواره به دنبال چالش و نقش‌های خاص هستم. ایفای این نقش، سخت بود و من همیشه دنبال نقش‌هایی هستم که از خودم دور باشند. البته نقش برایم بسیار جذاب بود. آقای حاتمی‌کیا در طول فیلمبرداری خیلی مراقب من بود که ریتمم تند نشود. ریتم من در زندگی شخصی‌ام کمی تند است و او مراقب بود که ریتم کند و متناسب با کاراکتر زهرا خانم باشد.

یکتا ناصر دیگر بازیگر فیلم نیز در سخنان کوتاهی گفت: سعی کردم در خدمت روایت فیلم باشم و اضافه‌کاری نکنم. همچنین تا جایی که می‌شد تلاش کردم خودنمایی نکنم. 

امیر نوبخت حقیقی صدابردار فیلم هم درباره تجربه حضور در این فیلم سینمایی گفت: سختی صدابرداری از چنین حجمی از بازیگران بیشتر برای خودشان زیاد است. برای صدابردار، سختی چندانی ندارد. 

امید گل‌زاده گریمور فیلم هم در سخنانی گفت: گریم این حجم از بازیگر، کار پرمسئولیتی است. باتوجه به اینکه قصه در چند ساعت اتفاق می‌افتاد، حفظ و نگه‌داری راکورد سخت‌ترین کاری بود که باید انجام می‌دادیم که خوشبختانه به‌درستی اتفاق افتاد. 

عماد خدابخش تدوین‌گر "شب طلایی" نیز درباره حضور در این فیلم، گفت: فکر می‌کنم هنوز هم می‌شود فیلم را کوتاه کرد. البته پیش‌تر طی دو مرحله فیلم را کوتاه کردیم. 

امیرحسین حداد طراح صحنه این فیلم نیز در سخنانی بیان کرد: باورپذیری خانه‌ای که لوکیشن اصلی فیلم است، برای ما خیلی جذاب و دلنشین بود. سعی کردیم اتمسفر خانه یک مادر را رعایت کنیم. 

سینا رازانی بازیگر این فیلم سینمایی هم درباره حضورش در فیلم، گفت: مهم ترین کاری که من باید انجام می‌دادم این بود که مثل یک بازیکن فوتبال، کار تیمی انجام دهم و از کار بیرون نزنم. 

پیام آزادی آهنگساز فیلم به‌عنوان آخرین فردی که پشت تریبون قرار گرفت، درباره موسیقی فیلم گفت: موسیقی در فیلم برای یوسف حاتمی‌کیا خیلی مهم است و ساخت موسیقی برای فیلم اجتماعی کار سختی بود. سعی کردیم موسیقی در خدمت فیلم باشد و فکر می‌کنم که موفق شدیم. 

انتهای پیام/