شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگران

هزینه موادغذایی سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۱

در جلسه امروز شورای عالی کار، اعضای این شورا با رقم ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مواد غذایی موافقت کردند.

اعضای شورای عالی کار در ادامه نشست خود که از ساعت ۱۸ آغاز شده روی رقم سه میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۱۴ تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مواد غذایی و خوراکی به توافق رسیدند.

هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مسکن و اجاره بها هنوز اعلام نشده است.

مقامات کارگری می گویند حقوق و دستمزد فعلی کارگران هزینه های معیشت کارگران را پوشش نمی‌دهد و با آن می‌توان تنها ۱۰ روز خانوار را اداره کرد.

آنها تاکید دارند که بند دوم سبد معیشت در مذاکرات مزد بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که در سال‌های اخیر قدرت معیشت کارگران به شدت افت کرده و قادر به تأمین هزینه‌های درمان، اجاره بهای مسکن و مایحتاج روزانه نیستند.

براساس این گزارش جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی و نمایندگان کارگری و کارفرمایی کماکان در حال برگزاری است و هزینه سبد معیشت کارگران در بخش مسکن و سایر موارد در دست بررسی قرار دارد.

گفتنی است، قرار است در چهارمین نشست شورای عالی کار که از ساعت ۱۸ آغاز شده، به موضوع ارائه گزارش کمیته دستمزد در خصوص عدد و رقم سبد معیشت کارگران، روش شناسی اصلاح قانون کار، بررسی آیین نامه ارسالی حق مسکن به هیات دولت و ارائه گزارش بررسی مزد منطقه ای از سوی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی پرداخته شود.

با توجه به عدد و رقم و گزارشی که اعضای کمیته مزد بر اساس اعلام مراجع رسمی آماری از هزینه معیشت و بررسی تورم موجود و اقلام خوراکی به دست آورده است، به طور قطع محور اصلی مذاکرات جلسه شورای عالی کار در خصوص تعیین و اعلام هزینه سبد معیشت کارگران خواهد بود.

سال گذشته نیز کمیته دستمزد هزینه ماهانه سبد معیشت را شش میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام کرده بود که تنها شامل کالاها و اقلام خوراکی کارگران می شد.

پیش از این بانک مرکزی هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار را ۱۱ میلیون تومان اعلام کرده بود.

منبع: ایسنا