شهر خبر

سیگنال آمریکا برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها؟ | هدف آمریکا از لغو برخی تحریم‌ها در مرحله حساس مذاکرات

دولت بایدن در حالی معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را بازگرداند که مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم های ایران به مرحله حساس خود رسیده است.

ایران و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی قرار است دور هشتم مذاکرات وین در همین هفته از سر گرفته شود، یک مقام دولت بایدن از معافیت تحریمی ایران خبر داد. این مقام افزود که مذاکرات فنی که با این معافیت‌ها تسهیل می‌شود در هفته‌های پایانی گفت‌وگوها ضروری است.

این خبر در حالی منتشر شد که معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در صفحه توییترش از گفت‌وگو با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره روند مذاکرات وین خبر داد و از دیگر سو، سنای آمریکا هم در صدد است روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه جلسه‌ استماعی را درباره جدیدترین تحولات مذاکرات برجامی وین برگزار کنند.

مقام وزارت امور خارجه آمریکا درباره لغو برخی تحریم های هسته ای ایران تاکید کرد که این معافیت تحریمی نباید به عنوان سیگنالی تلقی شود که واشنگتن به دنبال دستیابی به تفاهمی برای بازگشت به توافقی است که به صورت رسمی با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود.بر اساس گزارش‌ها، با صدور این معافیت تحریمی، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند می توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری بپردازند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم  درباره موضوع معافیت‌های تحریمی در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران توضیح داد.  "ند پرایس" جمعه شب به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما دقیقاً همان کاری را کردیم که دولت قبلی کرد؛ به شرکای بین‌المللی خود اجازه می دهیم به خطرهای فزاینده مرتبط با عدم اشاعه و ایمنی هسته ای در ایران رسیدگی کنند در عین حال، تا زمانی که تهران به تعهدات خود در قالب برجام بازنگردد، معافیت تحریمی به ایران ارائه نکرده و نخواهیم کرد.

دولت ترامپ معافیت از  تحریم برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران را در ماه مه ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از کارزار «فشار حداکثری» بر ضد ایران که با خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ شروع شده بود، لغو کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس متن این معافیت از تحریم به امضای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و نیز یادداشت اطلاع آن به کنگره را به دست آورده است.

 آسوشیتدپرس نوشته در حالی که مذاکره کنندگان آمریکایی خود را برای بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات آماده می کنند، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا چند معافیت تحریمی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد. این اقدام با هدف لغو تصمیم دولت ترامپ در پایان دادن به این معافیت‌های تحریمی بوده است.

این خبرگزاری ادامه داد این معافیت‌های تحریمی با هدف ترغیب ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ صورت می گیرد که دولت ترامپ به صورت یکجانبه از آن خارج شد.

خبرگزاری فرانسه هم از یک مقام ارشد آمریکایی نقل‌قول کرد که وزارت خارجه آمریکا «معافیت‌ از تحریم برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران» را به عنوان اقدام فنی ضروری برای بازگشت به توافق‌ هسته‌ای ۲۰۱۵ یا برجام اعاده کرده است.

با این اقدام تهدید تحریم بر ضد کشورها و شرکت‌هایی از روسیه،‌چین و اروپا که بر اساس شرایط «برجام» با صنایع هسته‌ای ایران همکاری می‌کنند، برداشته می‌شود و کشورها و شرکت‌های خارجی می‌توانند در نیروگاه هسته‌ای بوشهر، کارخانه آب سنگین اراک و راکتور پژوهشی تهران کار کنند.