به گزارش برنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در دیدار با همتای لهستانی خود در تداوم ادعاهایش اظهار داشت روسیه دو مسیر در پیش دارد. اول دیپماسی و گفت و گو برای حل نگرانی های مشترک در مورد امنیت و مسیر دوم، تهاجم و عواقب شدید برای روسیه است.

وزیر خارجه آمریکا افزود که با لهستان ارتباطات مختلفی داشتیم و اطمینان یافته ایم که به صورت متحد اقدام می کنیم.

وی در عین حال گفت که ترجیح می دهیم که روسیه مسیر دیپلماسی و گفتگو را انتخاب کند اما اگر این کار را نکند، ما کاملا آماده گزینه های جایگزین هستیم.

بلینکن مدعی شد که دو کشور در زمان نگرانی واقعی برای امنیت اروپا با یکدیگر گفت و گو می کنند.

وزیر خارجه لهستان نیز گفت: ما هر دو نگران وضعیت فوق العاده و مشکل پیرامون اوکراین هستیم.

"زبیگنیو راو" تصریح کرد لهستان و آمریکا دارای ارزش های مشترک هستند و منافع ما بسیار نزدیک است. نظرات ما در مورد بحران اوکراین نیز بسیار مشابه یکدیگر است.

پیش از این، دو روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی این کشور با انتشار گزارش‌هایی ادعا کرند که روسیه طرحی را ایجاد کرده است تا برای حمله به اوکراین بهانه تراشی کند.

به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد که طرح روسیه شامل استفاده از یک ویدئوی جعلی است که حمله ساختگی ارتش اوکراین در خاک روسیه یا علیه مردم روسی‌زبان در شرق اوکراین را نشان می‌دهد.

واشنگتن پست نیز گزارش داد که جزئیات این طرح توسط سازمان‌های اطلاعات آمریکا از حالت محرمانه خارج شده و انتظار می‌رود روز پنجشنبه (به وقت محلی) منتشر شود.

این درحالی است که جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تکرار ادعاهای خود گفت: به نظر ما، دولت روسیه در حال برنامه ریزی برای انجام یک حمله ساختگی توسط نیروهای نظامی یا اطلاعاتی اوکراین علیه سرزمین روسیه یا علیه مردم روسی زبان است تا اقدام خود را توجیه کند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: به عنوان بخشی از این حمله ساختگی، ما معتقدیم که روسیه یک ویدئوی تبلیغاتی تولید خواهد کرد که در آن اجساد و بازیگران عزادار به تصویر کشیده می‌شوند. در این ویدئو تصاویر مکان‌ها و همچنین تجهیزات نظامی تخریب شده به دست اوکراین یا غرب نشان داده خواهد شد.

در پاسخ به این ادعاها، ولادیمیر چیژوف نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت که روسیه هرگز چنین اقداماتی انجام نداده است. وی همچنین چنین ادعاهایی از سوی واشنگتن را محکوم کرد.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده‌اند. 

انتهای پیام/