شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بورس

پنجاه و چهارمین سالگرد تشکیل بورس در ایران

بورس نمایه

۱۵ بهمن ماه پنجاه و چهارمین سالگرد تشکیل بورس اوراق بهادار در ایران است که به عنوان روز سهامدار نامگذاری شده است.

به گزارش مشرق، سابقه بورس در دنیا گرچه به سال ۱۴۶۰ میلادی برمی‌گردد که اولین مرکز بورس اوراق بهادار جهان در شهر آنورس بلژیک تاسیس شد، اما رسمیت یافتن بورس اوراق بهادار با انتشار سهام شرکت هند شرقی هلند در سال ۱۶۰۲ در بورس آمستردام شکل گرفت.

اما در ایران در روز ۱۵ بهمن ۱۳۴۶ خبری در روزنامه وقت اطلاعات منتظر شد که بورس سهام امروز کار خود را آغاز کرد. در این خبر آمده است« مراحل نهایی تشکیل بورس اوراق بهادار تا دیروز به پایان رسید و ورودیه کلیه کارگزاران بورس سهام و اوراق بهادار وصول گردید و پروانه کارگزاری تسلیم آنها شد. همچنین در این خبر آمده است بورس سهام هفته‌ای یک روز و آن هم از ساعت ۱۱ الی ۱۲ روزهای یکشنبه دایر خواهد بود. محل سابق بانک کارگشایی واقع در میدان فردوسی برای تالار معاملات بورس در نظر گرفته شده است».

پنجاه و چهارمین سالگرد تشکیل بورس در ایران

پنجاه و چهارمین سالگرد تشکیل بورس در ایران

پنجاه و چهارمین سالگرد تشکیل بورس در ایران

پنجاه و چهارمین سالگرد تشکیل بورس در ایران

پنجاه و چهارمین سالگرد تشکیل بورس در ایران

اولین سهم عرضه شده در بورس تهران،‌ سهام بانک صنعتی و معدنی ایران،‌ شرکت نفت پارس، سیمان تهران و سیمان شمال بوده است.

به گزارش فارس، امروز بعد از پنجاه و چهار سال بورس اوراق بهادار تهران به بازاری تبدیل شده است که ۵۸ میلیون ایرانی معادل ۶۹ درصد جمعیت کشور در این بازار حضور دارند و امروزه علاوه بر بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران، بورس انرژی و فرابورس ایران فعالیت دارند. همچنین سازمانی برای نظارت بر این بازارها به نام سازمان بورس اوراق بهادار و شورای عالی بورس تشکیل شده است.

از نظر اقتصادی رشد اقتصادی زمانی صورت می‌گیرد که از محل درآمد ملی سهم پس انداز رشد کند و نرخ پس‌انداز ملی افزایش یابد و از محل پس‌اندازها سرمایه‌گذاری صورت گیرد که این سرمایه‌گذاری‌ها منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه رشد اقتصادی خواهد شد.

یکی از ابزارهایی که به تقویت پس انداز ملی کمک می‌کند سرمایه‌گذاری مردم در بورس به عنوان یک بازار شفاف و رقابتی و در یک چشم‌انداز بلندمدت است و دولت باید از این بازار به صورت کلی حمایت کند.

در این پنجاه و چهار سال بورس ایران فراز و فرودهای زیادی داشته که آخرین فرود آن از نیمه دوم مرداد سال گذشته شروع شده به گونه‌ای که به طور میانگین حدود ۵۰ درصد از ارزش سرمایه سرمایه‌گذاران در بورس کاسته شده است. در حالی که یکی از منابع تامین مالی برای اقتصاد بازار شفاف بورس است و باید دولت از این بازار حمایت کند، چون همه شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه‌ می‌شوند از شفافیت، استاندارد بالای مدیریت و حاکمیت شرکتی برخوردار می‌شوند و دولت به راحتی می‌تواند مالیات واقعی و شفاف از شرکت‌ها و افراد حاضر در بورس دریافت کند، بنابراین بورس هم به حاکمیت شرکتی و افزایش استانداردهای حسابداری و حسابرسی و مدیریتی در شرکت‌ها کمک می‌کند و هم پس‌اندازهای خرد جامعه را می‌تواند در یک جا تجمیع کرده و به رونق تولید کمک کند.

منبع: فارس