شهر خبر

یحیی الغدار در گفتگو با مهر:

شکل‌گیری نظم نوین جهانی پس از پیروزی انقلاب و تغییر معادلات منطقه

شکل‌گیری نظم نوین جهانی پس از پیروزی انقلاب و تغییر معادلات منطقه

دبیرکل مجمع جهانی حمایت از گزینه مقاومت در لبنان معتقد است که انقلاب اسلامی ایران موجب شکل گیری یک نظم نوین جهانی شد و معادلات منطقه‌ای را به کلی دگرگون کرد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در آستانه چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم؛ انقلابی که توانست معادلات منطقه‌ای را دستخوش تغییر و تحول کرده و با حمایت از گروه‌های مقاومت در کشورهای مختلف، طرح‌ها و پروژه‌های ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی را به شکست بکشاند.

در همین ارتباط، خبرگزاری مهر گفتگویی را با «یحیی الغدار» دبیرکل مجمع جهانی حمایت از گزینه مقاومت ترتیب داده است؛ کسی که معتقد است انقلاب اسلامی ایران موجب دگرگون شدن تحولات منطقه شد. مجمع جهانی حمایت از گزینه مقاومت در لبنان، یک سازمان مردم نهاد است که در دهه گذشته با تمرکز بر حمایت از گزینه مقاومت اسلامی در بین کشورهای عربی و اسلامی شکل گرفت. دفتر مرکزی این تجمع در لبنان است، یحیی الغدار ریاست آن را برعهده دارد.

در ادامه مشروح گفتگو با این شخصیت عرب زبان را مطالعه می‌کنید؛

*نقش انقلاب اسلامی ایران در ایجاد تغییر و تحول در معادلات منطقه‌ای را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه چگونه با تأثیرپذیری از انقلاب اسلامی در ایران توانستند به مقابله و مبارزه با تروریسم بپردازند؟

واقعیت این است که انقلاب اسلامی ایران به سرعت پیشرفت کرد و توانست با رقم زدن حوادثِ برق آسا، روند تحولات در منطقه را دستخوش تغییر و تحول سازد. اینجا بود که مقاومت به پاخاست و توانست پیروزی‌های معجزه آسایی را محقق گرداند. مقاومت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در برابر هیمنه ایالات متحده آمریکا در منطقه ایستادگی کرد مقاومت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در برابر هیمنه ایالات متحده آمریکا در منطقه ایستادگی کرد. این اتفاق حتی در سطح بین الملل نیز رخ داد.

بنابراین، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد شکل گیری نظم نوین جهانی بودیم. ملت ایران در یک مدت زمان کوتاه توانست جایگاه والایی را به دست آورد. ایران پس از پیروزی انقلاب توانست در عرصه‌های مختلف از جمله صنعت، تکنولوژی، انرژی هسته‌ای و… پیشرفت‌های بزرگی را حاصل کند. در حوزه هوافضا و نیز در عرصه نظامی نیز جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های زیادی را محقق ساخت.

*آیا تصور می‌کنید که محور مقاومت از عراق و سوریه گرفته تا لبنان و یمن، در عرصه مبارزه با تروریسم به انقلاب اسلامی ایران مرتبط هستند؟

وقایع میدانی نشان از آن دارد که روابط و مناسبات میان اجزا مختلف مقاومت که به آنها اشاره کردید، کاملاً صمیمانه است. جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه و صمیمانه‌ای با تمامی گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه دارد. ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در تمامی عرصه‌هایی که به مقاومت ارتباط داشته، حاضر بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمایت از مقاومت فداکاری‌های زیادی را از خود به نمایش گذاشته است. می‌توانیم بگوییم که نقش ایران در حمایت از مقاومت و مبارزه با تروریسم، یک نقش محوری و مرکزی بوده است. همین مسأله موجب شده است تا مقاومت دستاوردهای متعددی را محقق گرداند.

*به نظر شما اگر انقلاب اسلامی ایران محقق نمی‌شد، اوضاع به کدام سمت و سوی پیش می‌رفت و چه اتفاقی رخ می‌داد؟

واضح است که اگر انقلاب اسلامی ایران به پیروزی نمی‌رسید، این کشور با توجه به رژیم حاکم در آنجا پیش از پیروزی انقلاب، به یک کشور عقب مانده تبدیل می‌شد و اکنون جولانگاه تروریست‌های تکفیری بود. با این حال، همانطور که پیشتر اشاره کردم، پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد تا معادلات جملگی تغییر کنند و جهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های معجزه آسایی را محقق سازد.

*همانطور که می‌دانید آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی همواره بر سیاست «ایران هراسی» تکیه داشته و دارند. آنها به همراه رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند از رهگذر سیاست مذکور اینگونه القا کنند که تهران تنها گروه‌های شیعی را مورد حمایت قرار می‌دهد. این القائات به نوعی تلاشی از سوی واشنگتن و متحدانش برای اختلاف افکنی میان شیعیان و اهل تسنن نیز هست. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از متحمل شدن شکست‌های متعدد در منطقه سیاست ایران هراسی را در پیش گرفتند رژیم صهیونیستی به خوبی به جایگاه ایران و نقش آن در منطقه واقف است. این رژیم به خوبی می‌داند که نقش آفرینی ایران باعث شکست سنگین آن در لبنان، فلسطین و دیگر کشورها شده است. از همین روی، این رژیم و هم پیاله‌هایش سیاست ایران هراسی را در پیش گرفته‌اند.

پیروزی‌های مقاومت به رهبری ایران در منطقه موجب شده است تا آمریکایی‌ها و متحدان آنها از جمله رژیم صهیونیستی، تهران را به فرقه گرایی متهم سازند. این اتهامات به هیچ وجه درست نیست.

این اتهام زنی‌ها در نهایت هیچ سود و فایده‌ای به صهیونیست‌ها نخواهد رساند. ما چندی پیش شاهد برگزاری تظاهرات مردمی گسترده در غزه در سالروز شهادت شهید قاسم سلیمانی بودیم. کما اینکه اهالی غزه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و نیز رهبر کنونی آن امام خامنه‌ای (حفظه الله) را گرامی می‌دارند.