شهر خبر

لاوروف: اتحاد روسیه و چین علیه هیچ کشور ثالثی نیست

لاوروف: اتحاد روسیه و چین علیه هیچ کشور ثالثی نیست

در شرایطی که رئیس جمهوری روسیه امروز برای نخستین بار طی دو سال گذشته به چین سفر می‌کند، وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای چینی خود گفت: روابط مسکو و پکن تحت تأثیر هیچ شرایط سیاسی قرار نگرفته و علیه هیچ کشور ثالثی جهت گیری نشده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بازی‌های المپیک زمستانی پکن از امروز، جمعه (4 تا 20 فوریه/15 بهمن الی اول اسفند ماه) برگزار خواهد شد. "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه به منظور شرکت در مراسم افتتاحیه این بازی‌ها و دیدار با "شی جین پینگ" همتای چینی خود به پکن سفر خواهد کرد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده روسای جمهوری روسیه و چین مذاکرات مفصلی با یکدیگر داشته و در پایان بیانیه مشترکی را نیز منتشر خواهند کرد که نشان دهنده دیدگاه مشترک مسکو و پکن در خصوص مهمترین مسائل و مشکلات بین المللی، از جمله نگرانی‌های امنیتی کنونی، خواهد بود.

خبرگزاری «تاس» گزارش داد،"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه امروز برای یک سفر یک روزه به چین می رود که نخستین بار از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کروناست که با "شی جین پینگ" رئیس‌ جمهوری چین دیداری رو در رو در پکن خواهد داشت. رهبران دو کشور در این ملاقات درباره امنیت جهانی و تامین گاز گفتگو خواهد کرد. طرفین برنامه آینده برای توسعه روابط دوجانبه روسیه و چین را نیز تعیین خواهند کرد.

در آستانه این سفر، روز پنجشنبه "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با "وانگ ایی" وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که روابط خودکفا و پایدار بین مسکو و پکن تحت تأثیر شرایط سیاسی خارجی قرار نگرفته و علیه هیچ کشور ثالثی جهت گیری نشده است. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «روابط دوجانبه ما متکی بر توافق کلی گسترده در هر دو کشور است. آنها خودکفا و باثبات هستند، تحت تأثیر هیچ شرایط سیاسی نبوده و علیه هیچ کشور ثالثی جهت گیری نشده است.»

به گفته لاوروف، مسکو از "سطح همکاری بی سابقه" با شرکای چینی و همچنین "حمایت متقابل قاطعانه" بسیار رضایت دارد.  وی ادامه داد: «مقامات مسکو و پکن همکاری بسیار نزدیکی در عرصه فعالیت وزارت امور خارجه داشته و این هماهنگی اقدامات به تقویت ثبات و قابل پیش بینی بودن اوضاع در امور بین المللی کمک می‌کند.»

وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار یادآور شد که سفر ولادیمیر پوتین به چین برای افتتاحیه المپیک زمستانی 2022 در پکن نشان دهنده سطح دوستی رهبران دو کشور است. وزرای امور خارجه روسیه و چین در این دیدار در خصوص مسائل مهم بین المللی و منطقه‌ای به ویژه روند اوضاع کنونی پیرامون اوکراین و افغانستان گفتگو کردند. لاوروف و وانگ یی در پایان این دیدار سند همکاری بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور را امضا کردند.

لازم به یادآوری است که رئیس جمهوری روسیه در آستانه سفر به پکن در مقاله‌ای که برای خبرگزاری چینی «شین هوا» نوشته، تاکید کرده: «کشورهای ما همسایه‌های نزدیکی هستند که با سنتهای چند صد ساله دوستی و اعتماد پیوند خورده‌اند. روابط حسنه و همکاری راهبردی و همه جانبه بین روسیه و چین که به سطح بی سابقه تاریخی خود رسیده، ارزش بسیار زیادی داشته و به الگویی از کارایی، مسئولیت پذیری و دورنمای روشن روابط بین المللی تبدیل شده است.» به عقیده پوتین، همکاری بین فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین به معنای واقعی کلمه نشان دهنده برابری، توجه به منافع یکدیگر، فارغ از شرایط و رقابت‌های سیاسی و ایدئولوژیکی است.

انتهای پیام/