به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  نشست خبری فیلم سینمایی «هامون» با حضور عوامل فیلم از جمله حمید شاه‌حاتمی (کارگردان)، علی شاه‌حاتمی (تهیه‌کننده)، مهدی ایل‌بیگی (فیلمبردار)، هامون قاپچی (نویسنده)، وحید رحیمیان و امیررضا نظری (بازیگران) برگزار شد. 

امیررضا نظری بازیگر فیلم درباره حضور در «ماهان» عنوان کرد: من به دفتر حمید شاه‌حاتمی معرفی شدم و شروع به دورخوانی فیلمنامه و تمرین کردیم.

علی شاه‌حاتمی درباره قضاوت و دیدن این فیلم بیان کرد: به نظر من برای قضاوت باید تمام زوایای آن را درنظر گرفت. این اثر براساس قصه‌ای واقعی است و ما تلاش کردیم به قصه وفادار بمانیم و نگاه ما به فیلم مستند داستانی باشد و فکر می‌کنم موفق شده باشیم.

نگار جوکار بازیگر فیلم سینمایی «ماهان» درباره لذت بردن از این کار، بیان کرد: صد در صد از تماشای فیلمم بر پرده لذت بردم. من تازه وارد سینما شدم و بودن در این اثر برای من تجربه‌ای بزرگ بود و درس‌های زیادی آموختم. 

علی شاه حاتمی تهیه کننده فیلم درباره «ماهان» بیان کرد: هزینه ساخت این فیلم چیزی در حدود 3 میلیارد تومان بود. این فیلم که با لنز آنامورفیک فیلمبرداری شده حاصل چند ماه کار و طی کردن مسیری حدودا 25000 کیلومتری بود.

هامون قابچی، نویسنده فیلم درباره به تصویر کشیدن عارضه سرطان اظهار کرد: تلاش ما این بود که چهره زشت سرطان را نشان ندهیم تا اگر بیماری مبتلا به سرطان به تماشای فیلم نشست احساس بد بر او مستولی نشود.

حمید شاه‌حاتمی در ادامه گفت: من الزاما فکر نمی‌کنم که فیلم من بهتر از دیگر آثاری است که بیرون مانده‌اند. تنها سلیقه هیات انتخاب به کار من نزدیک‌ شده بود.

علی شاه‌حاتمی درباره سفارشی بودن فیلم «ماهان» بیان کرد: این کار از طرف خدا به من سفارش شده بود و من آن را ساختم. خیلی بد است که خبرنگاری این فیلم که سراسر امیدبخش است را سفارشی بداند.

هامون قابچی نویسنده فیلم درباره عوامل فیلم گفت: در انتخاب کار سعی کردیم از بازیگران تازه‌نفس استفاده کنیم و باتوجه به سابقه امیررضا نظری در تئاتر ایشان یکی از انتخاب‌های اصلی ما بود.

حمید شاه‌حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا از دید او مخاطب با فیلمش ارتباط برقرار می‌کند یا خیر، بیان کرد: جدا از شیوع ویروس کرونا و محدودیت رفت‌و‌آمد و بودجه‌ روند ساخت و تولید این اثر بسیار سخت بود. اگر فیلم من با مخاطب ارتباط برقرار نکرده یعنی کارم را درست انجام داده‌ام و اگر نه که نیاز به توضیح اضافه‌ای نمی‌بینم.

وحید رحیمیان گفت: حضور در کار جدی یا کمدی برای بازیگر تفاوتی ندارد چراکه ذات بازیگری همان است و تغییر نمی‌کند. البته من در ابتدا فکر می‌کردم که نقشی کمدی دارم و بعدها فهمیدم که نقشم جدی است.

حمید شاه‌حاتمی درباره چرایی بی میلی حضور در جشنواره، عنوان کرد: حضور در جشنواره انتخاب من نیست و به تصمیم تهیه‌کننده بازمی‌گردد. فیلمبرداری کار را من نقطه قوت اثر می‌دانم. 

هادی لطفی طراح گریم درباره علت تغییر رنگ‌ موی بازیگر نقش اول بیان کرد: چون می‌خواستیم فیلم امیدبخش باشد نخواستیم موی بازیگر را بتراشیم. اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن روند فیلمبرداری راکورد رنگ مو از دستمان خارج شد.

هامون قابچی نویسنده فیلم در مورد روند تغییر شخصیت بیان کرد: روند تغییر شخصیت در درام ایجادگر جذابیت قصه است. این روند تغییر در بیمار سرطانی و کاراکتر «ماهان» بیشتر هم به چشم می‌آید و می‌بینیم که در این سفر مکاشفه‌گر شخصیت کاراکتر دستخوش تغییر می‌شود.

حمید شاه‌حاتمی درباره دلیل طولانی شدن فیلمش گفت: به‌دلیل طولانی شدن فیلم ما مجبور به حذف بسیاری از پلان‌ها شدیم و به کار آقای بهزادپور که تدوینگر ما بودند اعتماد کردم و  تلاش کردیم دیگر به تدوین ایشان دست نبریم.

علی شاه‌حاتمی درباره کم شدن حضور کودکان سرطانی در فیلم گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات ما این بود که کار در زمان شیوع ویروس کرونا فیلمبرداری شد. قرار بود که بچه‌های سرطانی در فیلم ما بازی کنند که به دلیل شرایط کرونایی میسر نشد و درنتیجه بخشی از فیلم به‌دلیل فضای بیماری حاکم بر کشور لطمه خورد.

مهدی ایل‌بیگی فیلمبردار «ماهان» درباره نحوه فیلمبرداری عنوان کرد: مدتی از فیلمبرداری کار گذشته بود که من به گروه پیوستم. به جز چند لوکیشن خاص باقی لوکیشن‌ها همه در اینترنت قابل مشاهده است و ما به تصویری که می‌خواستیم فیلم بگیریم از پیش فکر می‌کردیم. این اولین بار برای من بود که از لنز عریض آنانورفیک استفاده می‌کردم و برایم جدید و جذاب بود. ما محسور طبیعت جذاب کشور شدیم و خوشحالم توانستم برای معرفی جاذبه‌های طبیعی کشور قدمی بردارم.

حمید شاه‌حاتمی در مورد ایرادات فیلم گفت: من هم به ایرادات فیلم خودم واقف هستم. ما تصمیم گرفتیم فیلم را به جشنواره ارائه دهیم و توقع پذیرفته شدن را نداشتم. با دستمزد یک بازیگر فیلم جاده‌ای ساختن کار راحتی نیست. باید بگویم من دخالتی در حضور فیلمم در جشنواره نداشتم و می‌دانم که هیات انتخاب با اتفاق آرا به حضور «ماهان» در جشنواره رای دادند.

علی‌شاه‌حاتمی در ادامه این صحبت ها تصریح کرد: شاید باید بعد از جشنواره جلسه محاکمه‌ای برای هیات انتخاب برگزار کرد و پرسید برای چه این فیلم در جشنواره حضور دارد. هرسال از این قبیل چالش‌ها در جشنواره به چشم می‌خورد اما باید بدانیم که ما قاضی نیستیم و نباید خودمان را جای هیات انتخاب یا هیات داوری گذاشت.

شاه‌حاتمی در پاسخ به این سوال که آیا به انتقادات پاسخ می‌دهد یا خیر بیان کرد: من به نقدهای مخاطب اهمیتی نمی‌دهم چون خودم از ایرادات فیلم خودم واقف هستم. قرار گرفتن در شرایط سخت باعث می‌شود که به کمتر از چیزی که در ذهن داریم رضایت دهیم.

رونیکا بهرام‌زاده بازیگر خردسال نقش کبوتر درباره حضور در «ماهان» اظهار کرد: خوشحالم که افتخار همکاری با این گروه را داشتم. بچه‌هایی که در بیمارستان بستری می‌شوند روزهای سختی را می‌گذرانند و وقتی خودم بستری شدم این حس را دریافت کردم. امیدوارم هیچ انسانی مریض نشود.

او ادامه داد: یک خاطره جالب از فیلم اینکه ما در چابهار با امیررضا نظری گوش‌ماهی‌های بسیاری جمع کردیم.

وحید رحمیان بازیگر این فیلم در پایان صحبت هایش گفت: من در همه آثار نکته‌ای برای دوست داشتن فیلم پیدا می‌کردم. من نه دوست دارم انتقاد کنم و نه مورد انتقاد قرار بگیرم. برای آثار زحمت کشیده می‌شود و همه فیلم‌ها نکات مثبتی دارند که باید آن‌ها را کشف کرد.

هامون قابچی نویسنده «ماهان» در پایان نشست گفت: من از همه عوامل تشکر می‌کنم و دوست دارم بگویم که 2 روز مانده به شروع فیلمبرداری مادر وحید رحیمیان فوت کرد اما او خود را به جلسات فیلمبرداری رساند و دوست دارم بگویم که هیچگاه لطف او را فراموش نخواهیم کرد.

انتهای پیام//