شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

اختصاصی/ تفاوت علائم آنفولانزا، سرماخوردگی، آلرژی و کرونا

اختصاصی/ تفاوت علائم آنفولانزا، سرماخوردگی، آلرژی و کرونا

این روزها احیانا بروز علائم بیماری می‌تواند برایتان نگران‌کننده باشد. اینککه حس بویایی شما از بین رفته یا آبریزش بینی دارید ناشی از سرماخوردگی است یا آنفولانزا؟ آلرژی یا کرونا؟

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، تعیین علت یک بیماری می‌تواند مشکل باشد زیرا بسیاری از آنها علائم مشترکی دارند. این بیماری‌ها می‌توانند باعث اختلال در بویایی، سرفه و احساس خستگی شما شوند. اما تفاوت‌های مهمی میان‌ آنها وجود دارد. فهمیدن اینکه چه چیزی شما را بیمار می‌کند می‌تواند به بهبودی و جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران کمک کند.

آنفولانزا یا کرونا؟
دکتر بروک بوزیک، متخصص بیماری‌های تنفسی، توضیح می‌دهد: تشخیص کووید از آنفولانزا می‌تواند دشوار باشد، زیرا علائم بسیار با هم تداخل دارند. آنفولانزا و کووید۱۹ توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند که می‌توانند در بین افراد منتشر شوند. آنفولانزا توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود و کرونا توسط SARS-CoV-2 . هر دو بیماری می توانند باعث تب، سرفه، سردرد و بدن درد شوند.
آنفولانزا و کووید۱۹ نیز به طور مشابه شیوع پیدا کرده‌اند. آنها توسط ذرات کوچکی که هنگام عطسه، سرفه، آواز خواندن یا صحبت کردن از بینی و دهان شما خارج می‌شوند، منتقل شده و احتمال ابتلای افرادی که در نزدیکی شما هستند را افزایش می‌دهد. افراد آلوده ممکن است علائمی نداشته باشند، اما همچنان می‌توانند ناقل هر یک از ویروس‌ها باشند.
دکتر اوبری گوردون، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه میشیگان، در این خصوص خاطرنشان می‌کند: «هم آنفولانزا و هم کووید می‌توانند قبل از بروز علائم، به افراد دیگر سرایت کنند. علائم کووید۱۹ممکن است بیشتر از علائم آنفولانزا طول بکشد. فرد مبتلا به آنفولانزا معمولاً یک تا ۴ روز پس از آلوده شدن علائم دارد. فرد مبتلا به کووید۱۹ معمولاً حدود ۵ روز پس از عفونت علائم را نشان می دهد، اگرچه این علائم می تواند بین ۲ تا ۱۴ روز باشد.
یکی از علائم بارز کرونا، از دست دادن بویایی یا چشایی است. اما به دلیل سایر علائم مشابه، واقعاً تنها راه بااطمینان برای تشخیص ابتلا به کووید ۱۹ یا آنفولانزا این است که آزمایش دهید. می‌توانید بروید و در بسیاری از داروخانه‌ها تست‌های خانگی کووید را تهیه کرده و این آزمایش را انجام دهید. پزشکتان نیز می‌تواند آزمایش‌های آنفولانزا را انجام دهد. تست کووید نیز در بسیاری از مراکز بهداشتی در دسترس است.

سرماخوردگی یا آلرژی؟
سرماخوردگی نیز مانند آنفولانزا و کووید۱۹ توسط ویروس‌ها ایجاد شده و می تواند به دیگران منتقل شود. علائم سرماخوردگی معمولا خفیف است و به آبریزش بینی، سرفه و گلو درد محدود می‌شود. اما معمولاً درد و تبی که در کووید۱۹ و آنفولانزا رایج است را نخواهید داشت. در سرماخوردگی غالبا، ظرف چند روز احساس بهتری خواهید داشت.
هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. درمان‌های معمولی شامل استراحت، مصرف بیشتر مایعات و داروهای بدون نسخه است. برخی از درمان‌های مکمل نیز ممکن است به بهبود علائم سرماخوردگی کمک کند. مصرف عسل می‌تواند به تسکین سرفه شبانه کودکان بالای یک سال کمک کند. شستشوی بینی و سینوس‌ها نیز می‌تواند به رفع گرفتگی آنها منجر شود.
در مقابل، آلرژی می‌تواند باعث آبریزش بینی و عطسه شود. اما این علائم مسری نیستند. اگر چشم‌ها، بینی یا گوش‌های شما خارش دارند، این نیز می‌تواند آلرژی باشد. قرار گرفتن در معرض چیزهایی مانند گرد و غبار، حیوانات خانگی و گرده درختان یا علف‌ها می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شود که در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی ایجاد می‌شود.
علائم آلرژی زمانی متوقف می‌شود که دیگر در معرض علت قرار نگیرید. آلرژی معمولاً باعث مشکلات تنفسی نمی‌شود مگر اینکه آسم داشته باشید. آلرژی را می‌توان با داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها، ضد احتقان ها و استروئیدهای بینی درمان کرد.

منبع: NIH/ ژانویه ۲۰۲۲
مترجم: لیلا فرجی