به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  حسین رضایی‌زاده در «سلام تهران» در پاسخ به راه‌های مراقبت از خود در برابر کرونا ، گفت: مقداری کاهش محدودیت‌ها و مراعات نکردن خود به اضافه قدرت خیلی بالای سویه جدید کرونا به علاوه اینکه فکر می‌کردیم فقط یک سرماخوردگی عادی است اما متاسفانه در تهران حتی با افزایش آمار مرگ مواجه بوده و عوارض شدید نیز دارد برخلاف تصوری که  به عنوان یک سرماخوردگی ساده از آن داشتیم. بنابراین قدم اول و مهمتر از همه بر اساس پزشکی نوین و بر اساس طب ایرانی ما این است که به رعایت محدودیت‌های اجتماعی، استفاده از ماسک و مواردی که باید رعایت کنیم، برگردیم اما بخش بعدی و یکی از چیزهایی که شاید به ما کمک کند شست‌وشوی مکرر ناحیه حلق و بینی و حنجره است که می‌تواند با آب ساده یا آب‌نمک رقیق باشد.

وی با اشاره به دیگر راهکارهای مبارزه با سویه جدید کرونا، بیان داشت: یک دم کرده رقیق بابونه می‌تواند به کم شدن عوارض و التهابات کمک کند. وقتی بار ویروس کم می‌شود، احتمال ابتلا نیز کم حواهد شد. هم‌چنین اگر مبتلا شویم ممکن است شدت بیماری کمتر شود؛ بالاخره شواهدی وجود دارد که این را نشان می‌دهد بنابراین از توصیه‌هایی است که می‌توانیم رعایت کنیم. بخش دیگر، تقویت سیستم ایمنی بدن است یعنی کاری کنیم که احتمال ابتلاء در ما کم شود و تقویت بدن نیز یک ماجرای دیگر است.

رضایی‌زاده پیرامون تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق کنترل میزان خورد و خوراک، مطرح کرد: شواهدی داریم که اگر حدود مثلاً 20 درصد یعنی یک پنجم آن غذایی را که می‌خوریم کم کنیم، سیستم ایمنی بدن ما تقویت می‌شود. گاهی از اصطلاح روزه‌داری طبیعی استفاده می‌شود؛ منظور این نیست که افراد روزه بگیرند یا منظور این نیست که یک وعده غذایی را حذف کنند. اگر ۱۵ یا ۲۰ درصد بشقاب غذایی را که همیشه می‌خوردیم، کنار بگذاریم کمک می‌کند. پرخوری یا باهم‌خوری، گوارش ما را مختل می‌کند و خود باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. حدیث نیز داریم که می‌گوید پیش از آنکه سیر شویم از پای سفره بلند شویم. آدم نباید تمام غذایی را که جلویش گذاشتند بخورد.

وی با بیان اینکه طب سنتی 6 اصل مهم دارد، مطرح کرد: ما یک ماجرا را از امروزشروع می‌کنیم که آن  اصلاح سبک زندگی است. این 6 مورد را در طب سنتی سته یا ششگانه ضروری می‌گویند؛ 6 اصلی که همه برای حفظ سلامتی خود باید رعایت کنند. یکی از این 6 موضوع آب و هوا است؛ یعنی تاثیری که آب و هوا از نظر سرد، گرمی، خشکی و تری و کیفیتش می‌تواند روی سلامت ما داشته باشد. دوم خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها یعنی آنچه که می‌خوریم و می‌نوشیم به عنوان تغذیه روزمره. خواب و بیداری یعنی اینکه چقدر بخوابیم و چقدر بیدار باشیم. سومین مورد، حرکت و سکون است یعنی میزان فعالیت فیزیکی، میزان استراحت ما و تناسبی که بین اینها وجود دارد. حرکت و سکون روحی و جسمی ما یعنی از نظر فکری و جسمی پاکسازی بدن یعنی بدن آنچه را که ضروری است برای خود حفظ کند و آنچه را که باید از خود دور کند.

رضایی‌زاده با اشاره به دیدگاه ابن سینا برای اصلاح شرایط بدن، اظهار داشت: ابن سینا می‌گوید این 6 مورد به جای خود اما آنچه که برای حفظ سلامتی مهمترین است ۳ مورد می‌باشد. خود ترتیب را عوض می‌کند به عقب برمی‌گردد و می‌گوید اول اینکه تمام انسان‌ها به تناسب قدرت و بدن‌شان ورزش کنند. دومی تدبیر درخصوص تغذیه است. سومی درست و خوب خوابیدن است. اگر همه آنها را نتوانستیم رعایت کنیم مهمترین این سه مورد است.

متخصص طب سنتی  در برنامه سلام تهران درباره خوردن پیتزا، عنوان کرد: با نگاه طب ایرانی چون واقعیت این است که اصل بر تعادل است هیچ موقع نگفتیم که افراد پیتزا نخورند. بلکه کم خوردن اهمیت دارد و رعایت مصلحت آن مثلا همه دنیا پیتزا را با آویشن می‌خورند که مانند سماقی است که به کباب اضافه می‌کنیم؛ سماق مصلح کباب است و آویشن عملاً جذب و هضم پیتزا را آسان می‌کند. پیتزا را آخر شب نخورید و کنارش سیب‌زمینی و نوشابه نباشد. یکی می‌گوید دوغ بخوریم اما این چون سنگین است، سر دل ما می‌ماند. مایعات نوشابه و دوغ را می‌خوریم تا رد کند برود و از سنگینی‌اش راحت شویم و هیچ کمکی به جذب و هضمش نمی‌کند یعنی از معده وارد روده می‌کنیم. حال اگر می‌خواهیم نوشیدنی بخوریم بهتر است سکنجبین بخوریم البته قرار نیست با غذا نوشیدنی خورده شود. کیفیت پیتزا نیز مهم است؛ بین پیتزای ایتالیایی و آمریکایی اگر قرار به انتخاب باشد ما عادت به آمریکایی کرده‌ایم درحالی که پیتزای ایتالیایی بهتر است.

وی با تاکید بر ضرورت ورزش کردن، گفت: از دو زاویه باید به این قضیه نگاه کرد؛ یک زاویه دیدگاه ابن سینا است که منطق خاص خود را دارد و می‌گوید حتی اگر بهترین غذاها خورده شود و بهترین بدن و هضم و جذب را داشته باشید، در نهایت بدن شما نمی‌تواند تمام مواد زاید را از خودش دفع کند. باید مکانیسم‌هایی فعال شود که از هضم اول تا چهارم است یعنی ماجرا این است که باید مکانیسم تعریق بدن طوری فعال باشد که نهایت پاکسازی بدن اتفاق بیافتد. منطقی‌ترین روش این است که از طریق ورزش اتفاق بیافتد یعنی به مرحله‌ای می‌رسد که پاکسازی سطح سلولی روی می‌دهد. حمام‌های قدیم خانه اول، دوم و سوم داشت؛ مثلاً یک قسمت گرمخانه بود که در واقع جایی بود که معادل سونای امروزی می‌شود، افراد نشسته و مثلاً کیسه می‌کشیدند و دقیقاً فرد دچار تعریق می‌شد.

رضایی‌زاده پیرامون راه‌های دفع مواد زائد بدن، مطرح کرد: نکته امروزی این است که بسیاری از بیماری‌ها، بیماری امتلائی است یعنی پر شدن بدن از مواد زائد مانند دیابت، فشار خون، افزایش وزن، کبد چرب و غیره. این موارد ناشی از نداشتن فعالیت فیزیکی است. در واقع مواد زائد و حتی خوردنی و آشامیدنی را که می‌خوریم اما بدن نیاز ندارد، بدن فعالیت نداشته و در خود انباشته می‌کند؛ در نهایت به دنبال این هستیم که دیابت یا فشار خون را با چه قرصی کنترل کنیم. باید پیش از این که مبتلا شویم یا حتی اگر مبتلا هستیم بهترین راه این است که ورزش متعادل و متناسب با خود را داشته باشیم و از طریق فعالیت فیزیکی، میزان نیاز به دارو را کم کنیم البته توصیه نمی‌شود آنهایی که مبتلا هستند داروی خود را قطع کنند اما می‌دانند و پزشک معالج نیز حتماً گفته است که مثلاً اگر دیابت دارید علاوه بر مصرف داروها، شروع به ورزش کنید که این فعالیت، تعریق و پاکسازی سطح سلول کمک می‌کند انباشتگی مواد داخل بدن کم شود.

وی با اشاره به ویژگی ورزش صحیح، ابراز داشت: ورزش باید مرتب بوده و برنامه داشته باشد مثلا ممکن است فردی بگوید که فعالیت فیزیکی در شغل من زیاد است؛ فردی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارد حتماً از فردی که به طور کلی نشسته و فعالیت ندارد سالم‌تر است اما این ورزش محسوب نمی‌شود. برای ورزش شخص باید نیت کرده و ذهن خود را آزاد کند و بدنش را به رهایی بسپارد و آن فعالیت را انجام دهد. ممکن است به علت مشغله بسیار، فرد چند ایستگاه از اتوبوس زودتر پیاده شده و پیاده تا محل کار خود برود یا مثلاً نانوایی را با ماشین نرود. در طب ورزشی جدید نیز داریم که اگر برنامه‌ریزی مشخص نبوده و زمان مشخصی نداشته باشد یعنی حداقل ۳ تا ۴ دفعه و هر بار ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در هفته اتفاق نیافتد ورزش محسوب نمی‌شود؛ از طرفی بدن باید بداند که در حال ورزش کردن است.

وی درباره چگونگی ورزش کردن، بیان کرد: در طب ایرانی، ابن سینا می‌گوید در ورزش کردن بدن باید به سمتی برود که فرد ضربان قلب را احساس کند و فاز تعریق شروع شود و پوست به سمت قرمزی برود که یعنی آن گردش خون در بدن اتفاق افتاده است؛ این گردش خون و گردش انرژی که در بدن رخ می‌دهد همان فعالیتی است که ما می‌خواهیم سلول‌های ما فعال شوند و مواد زائد را یا هضم یا جذب کنند و مصرف نمایند یا به طور کلی دفع کنند. بهترین ساعت برای ورزش کردن بین ۲ تا ۴ ساعت فاصله از غذا خوردن است که معده پر نباشد و خون‌رسانی که قرار است در عضلات اتفاق بیافتد و با استفاده از گوارش هضم و جذب رخ دهد با هم تداخل نداشته باشند.

رضایی‌زاده درباره اهمیت دمای محیط هنگام ورزش کردن، گفت: باید دمای محیط در نظر گرفته شود در قدیم که کنترل دمای محیط سخت‌تر بود می‌گفتند که در زمستان‌ها میان روز ورزش انجام شود به دلیل اینکه در تمام روز هوا سرد بود و میان روز هوا معتدل بوده است اما در تابستان و فصل‌های گرم ابتدای روز و انتهای روز ورزش انجام می‌شده است. امروزه که ورزش در محیط‌های سربسته انجام می‌شود موضوع صبح و ظهر چندان اهمیتی ندارد و مهم این است که دمای بدن با دمای محیط خیلی تفاوتی پیدا نکند که فرد دچار سرماخوردگی، تحریک سینه، سرفه و غیره شود. مهم این است که با شکم پر یا شکم خیلی خالی نیز ورزش نکنیم که مثلاً 7 و 8 ساعت از غذا خوردن گذشته باشد مثلاً اگر ساعت ۸ شب شام خورده‌ایم و صبح پیش از خوردن صبحانه ورزش کنیم، مفید نیست.

متخصص طب سنتی با اشاره به میزان صحیح ورزش کردن، اظهار داشت: همه افراد نیاز به ورزش دارند اما این که هر فرد چقدر می‌تواند ورزش کند ملاکی بیان می‌شود مثلا برخی افراد برای ورزش کردن به باشگاه‌های ورزشی مراجعه می‌کنند و با دیدن مقدار ورزش کردن دیگران سرخورده و خجالت‌زده می‌شوند چرا که خود نمی‌توانند در آن حد ورزش کنند. معیار ما برای مدت و شدت ورزش این است که شخص در انتهای ورزش احساس شادابی، نشاط و سبکی داشته باشد آنهایی که سرد و تر هستند یعنی افراد بلغمی که عمدتاً چاق هستند و چاقی غیرعضلانی یعنی چاقی چربی دارند؛ برای اینکه رطوبت اضافی که دارند از بین برود، نیاز به ورزش بیشتری دارند اما با ملایمت چراکه تمام سیستم بدنشان با ورزش شدید و ناگهانی به هم می‌ریزد و مشکلات گوارشی، طبیعی و دیگر مشکلات را پیدا می‌کنند. در تمامی موارد اعتدال و ملایمت لازم است تا بدن به آن شرایط عادت کند. ما ورزش را برای حفظ سلامتی و تناسب اندام احتیاج داریم کسی که در طبیعت خود گرم و تر است قاعدتاً درشت‌تر بوده و حتی با تلاش‌های بسیار نیز خیلی لاغر نمی‌شود از طرفی افراد گرم و خشک یا سرد و خشک نیز همیشه لاغر بوده و هر مقدار غذا بخورند نیز چاق نخواهند شد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//