به گزارش برنا، به نقل از تارنمای روزنامه فایننشال تایمز، "گیتاناس نائوسدا" خاطر نشان کرد که کشورهای حوزه بالتیک با خطرناک ترین اوضاع از زمان استقلال در سال ۱۹۹۰ به دلیل تحرکات نظامی روسیه در مرز با اوکراین و همچنین نفوذ مسکو در بلاروس روبرو هستند.

رئیس جمهوری لیتوانی افزود: ما همچنان در حال رایزنی با  شرکای مان هستیم؛ اول از همه با آلمان. امیدواریم که این رایزنی ها منجر به افزایش شمار نیروها از جمله نیروهای آلمانی در کشورمان شود.

کشورهای ناتو در حال تقویت حضور نظامی‌شان در شرق اروپا هستند؛ انگلیس اعلام کرده که به دنبال افزایش شمار نیروهای خود در استونی است. آمریکا نیز اعلام کرده بیش از دو هزار نیروی بیشتر برای تقویت ناتو به اروپا اعزام خواهد کرد.

پیش از این برخی مقامات اروپایی از سیاستهای همراه با ابهام آلمان در قبال تحرکات اخیر روسیه انتقاد کرده بودند. برخی مسئله پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا و آلمان(نورد استریم ۲) را عامل کم تحرکی برلین در قبال تنش اخیر روسیه- اوکراین عنوان کرده اند.

با این حال  رئیس جمهوری لیتوانی، آلمان را یک دوست بزرگ کشورش خواند و گفت که لیتوانی در تماس نزدیک با مقامات آلمانی قرار دارد.

حدود ۵۵۰ نیروی آلمانی به عنوان بخشی از یک گروه نبرد ۱۲۰۰ نفره ناتو در لیتوانی مستقر هستند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است، اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.