شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#بازار سرمایه

پیش بینی وضعیت بازار سرمایه بعد از تصمیمات بورسی دولت

اصلانی گفت: ورود پول حقیقی به بازار در پی تصمیمات بورسی دولت در هفته دوم بهمن ماه نسبتاً بالا بود، اما کافی نیست. به هر حال اگر تصمیم‌گیری سلیقه‌ای اتفاق نیفتد، به تدریج وضعیت شاخص کل و نماد‌ها می‌تواند متغیر باشد و شاخص کل به سمت صعودی شدن پیش برود. در کل در شرایط فعلی می‌توان به بازار سرمایه امیدوارتر بود.

پیش بینی وضعیت بازار سرمایه بعد از تصمیمات بورسی دولت

بازار سرمایه مدت هاست منتظر بازگشت اعتماد است. منتظر آنکه ببینید بعد از این همه وعده و وعید، بعد از این همه تصمیم ها و فرمان‌های گوناگون بالاخره روی خوش به خود می بیند؟ بازاری که خیلی ها را درگیر خود کرد اما پول بسیاری را نیز در روزهای قرمز بلعید. حالا اما سهامداران منتظرند تا کوچه آن‌ها هم به اصطاح چراغانی شود و روزهای خوشی را تجربه کنند. در همین راستا کارشناسان نظرات متفاوتی را درباره آینده بورس داده‌اند.

یوسف اصلانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در پی تصمیمات دولت مبنی بر تعیین سقف برای نرخ خوراک گاز و سوخت گاز شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و سیمانی، تعیین نرخ تسعیر بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی معادل ۹۰ درصد نرخ ارز سامانه نیما ۶ ماه گذشته و فروش اوراق مالی اسلامی حداکثر به اندازه ۵۰ درصد جریان نقدی ورودی بازار سرمایه در هر ماه، گفت: اخیراً اخباری در خصوص حمایت از بازار سرمایه مطرح شد، اما کماکان آینده بازار سرمایه در حالت ابهام قرار دارد. البته که این دست اخبار امیدبخش اگر پایدار باشند، تاثیر مهمی در آینده بورس خواهند داشت.

او با اشاره به حمایت‌های اخیر از بازار سرمایه، گفت: در حال حاضر ظاهراً مدیران هلدینگ‌ها هر روز صبح در اتاقی جمع می‌شوند و جلسه می‌گذارند تا وضعیت بازار را کمی کنترل کنند. اینکه این دست تصمیم‌گیری‌ها تا چه حد بتواند اثرگذار باشد، به پایداری عوامل بنیادی بازار سرمایه مربوط می‌شود.

اصلانی خاطرنشان کرد: بحث نرخ خوراک و نرخ سوخت باید برای شرکت‌های بورسی کاملاً مشخص باشد. باید توجه کرد که پتروشیمی‌ها هزینه استهلاکشان را بر اساس تجدید ارزیابی انجام نمی‌دهند و هزینه استهلاک براساس ارزش دفتری که در دفاتر شرکت‌های پتروشیمی ثبت شده، محاسبه می‌شود. اگر این شرکت‌های بورسی تجدید ارزیابی کنند، چنان هزینه استهلاک بالایی دارند که تمام سودشان را از بین می‌برد.  

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: خیلی از شرکت‌ها هستند که قبلاً سالی یکبار اورهال انجام می‌دادند و الان سالی ۲ بار برای اورهال می‌روند. این سودی که روی نرخ گاز پایین ساخته می‌شود، در اصل در حدی است که استهلاک کارخانه‌ها را کاور کند. به هر حال خیلی از مسائل از سوی سهامداران و فعالان بازار سرمایه مطرح شد و اکنون فعلاً دولت همراهی کرده است، اما نمی‌توان گفت که ابهامات به طور کامل رفع شده است.

اصلانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت نیاز به نقدینگی دارد و از این رو شرکت‌های حقوقی هم به دنبال تحلیل مناسبی هستند که بتوانند عرضه‌ها را انجام دهند. ۲۵ اقتصاددان نامه معروفی در زمانی که شاخص کل بورس روی ۲ میلیون واحد رفته بود، اعلام کردند که بورس عامل تورم است. شرکت‌های بورسی به استناد همان نامه بهانه پیدا کردند که با عرضه‌های سنگین که ملاحظه شده نبود، بازار را به این وضعیت دچار کنند. اگر قیمت سهام را بررسی کنیم، با لحاظ تقسیم سود و افزایش سرمایه قیمت خیلی از سهم‌ها به محدوده سال ۹۸ بازگشته است.

او ادامه داد: از این رو است که شاخص کل بورس و حتی شاخص هم‌وزن از تورم بسیار عقب‌تر است. قیمت بسیاری از شرکت‌های بورسی در حد سال ۹۸ شده است. خطایی که آن ۲۵ اقتصاددان در نگارش نامه کردند الان هم محرز شده است که در هر صورت بورس ریزش سنگینی کرد، اما تورم متوقف نشد.  

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت آتی بازار سرمایه گفت: ورود پول حقیقی به بازار در این چند روز عدد نسبتاً بالایی بوده، اما کافی نیست. به هر حال اگر تصمیم‌گیری سلیقه‌ای اتفاق نیفتد، به تدریج وضعیت شاخص کل و نماد‌ها می‌تواند متغیر باشد و شاخص کل به سمت صعودی شدن پیش برود. در کل در شرایط فعلی می‌توان به بازار سرمایه امیدوارتر بود.  

منبع: اقتصاد24