شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سعید#جلیلی

هدف سعید جلیلی از نوشتن نامه به مقام رهبری در زمان حساس مذاکرات چیست؟

کدخبر: 473658
اقتصادنیوز: با انتشار نامه سعید جلیلی به رهبری مشخص شد که چرا مذاکرات در زمان ایشان نتیجه ای در پی نداشت و سال ها کشور خسارات بسیاری را متحمل گردید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نواندیش، چند روز پیش خبری مبنی بر انتشار نامه ای از سوی سعید جلیلی خطاب به مقام معظم رهبری منتشر شد نامه ای که در آن گویا آقای جلیلی از رویکرد تیم مذاکره کننده که از دوستان خودش هم هستند راضی نیست و راهکاری عجیب و خسارت بار برای کشور پیشنهاد می دهد. روزنامه شرق به نقل از یک منبع آگاه درباره محتوای نامه نوشت: جلیلی در این نامه از نقد صرف برجام فراتر رفته و خواستار این شده است که ایران از برجام خارج شود و غنی‌سازی را تشدید کند.

 نکند خدای ناخواسته آقای جلیلی... نه انشالله که اینطور نیست!

به گفته این منبع آگاه جلیلی در این نامه صراحتا مخالفت خود را با مسیری که درحال‌حاضر درحال طی‌شدن است، اعلام کرده. جلیلی بعد از این مخالفت تاکید کرده که ایران باید از برجام خارج شود که پیش‌بینی کرده طرف‌های مقابل برای پیگیری سازوکار ماشه و بازگرداندن تحریم‌های اصلی هسته‌ای به مشکل حقوقی خواهند خورد.
این منبع آگاه گفته بنابه اعتقاد جلیلی، برای بازگشت تحریم‌های هسته‌ای طرف‌های‌ مقابل «نیازمند مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهند شد اما روسیه و چین از حق وتو استفاده خواهند کرد و تلاش اروپایی‌ها و ایالات متحده به نتیجه نخواهد رسید.

جلیلی همچنین پیشنهاد داده که سطح غنی‌سازی‌ بالا رود و حتی به «۹۰ درصد» برسد! بنا به ادعای این منبع آگاه، جلیلی پیش‌بینی کرده که پس از این مرحله، «ایران باید وارد مذاکره مستقیمی با ایالات متحده شود و امتیازات لازم و رفع تحریم‌ها را آنجا از آمریکا بگیرد.

اکنون با انتشار این نامه مشخص شد که چرا مذاکرات در زمان ایشان نتیجه ای در پی نداشت و سال ها کشور خسارات بسیاری را متحمل گردید؛ حالا که مذاکرات در حساس ترین نقطه ممکن است غرب هم بر توانایی ایران بر غنی سازی تاکید دارد چرا باید دست به چنین اقدامی زد؟! آیا برادر جلیلی از جیب مبارک شان هزینه خسارت به کشور در صورت اجرای این طرح افسانه ای را می پردازند؟! اصلا مگر چقدر ظرفیت وجود دارد که اول به قول ایشان برای غنی سازی ۹۰ درصدی هزینه شود و بعد دوباره وارد مذاکره شویم؟! اگر در آن زمان طرف مقابل تمایلی به مذاکره نداشت و اجماعی جهانی علیه کشور شکل گرفت چه؟! واقعا این طرح به قدری عجیب است که گاهی این پرسش را در ذهن آدم شکل می دهد که نکند خدای ناخواسته آقای جلیلی... نه انشالله که اینطور نیست!