شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#قیمت

تفاوت قیمت خودروهای ایرانی با خارجی‌ها چقدر است؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: قیمت این روزهای خودروهای وطنی به حدی افزایش یافته که از برخی خودروهای باکیفیت جهانی پیشی گرفته است.

 تفاوت قیمت خودروهای ایرانی با خارجی‌ها چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه به‌دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم و افت عرضه خودرو، بازار این روزهای خودرو آرام است، گفت: قیمت این روزهای خودروهای وطنی و مونتاژ داخلی به حدی افزایش یافته که با درنظر گرفتن نرخ ۳۰هزار تومانی دلار نیز از قیمت جهانی برخی خودروهای باکیفیت پیشی گرفته و اکنون مصرف‌کننده نهایی به‌دلیل مدیریت انحصاری بازار خودرو زیان می‌بیند.

سعید موتمنی‌ افزود: برخلاف وعده‌های قبلی برای رشد عرضه خودروهای وطنی با افزایش رسمی ۱۸درصدی قیمت‌ها، هنوز خبری از تکمیل و تجاری‌سازی‌ خودروهای ناقص و رشد عرضه خودرو به بازار نیست. او با اشاره به اینکه شرایط کنونی بازار خودروهای وطنی موجب گلایه مقام معظم رهبری از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی شده است، افزود: این استدلال که به‌دلیل هزینه تمام‌شده بالای تولید خودرو، مصرف‌کننده ایرانی باید پول بیشتری برای خرید خودروهای تولیدی یا مونتاژ داخل بپردازد، پذیرفتنی نیست.

موتمنی با بیان اینکه اکنون قیمت دلاری برخی خودروهای وطنی یا مونتاژ داخل از قیمت خودروهای باکیفیت در بازارهای جهانی پیشی گرفته است، گفت: با درنظر گرفتن نرخ ۲۸ هزار تومانی دلار، قیمت ۵۲۵ میلیون تومانی(۱۹هزار دلاری) دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک از نرخ جهانی ۱۶/۵ هزار دلاری هیوندای اکسنت۲۰۲۱ بالاتر است؛ یا تیگو۸پروی یک میلیارد و ۸۰۰میلیونی(۶۰هزار دلار) با پرادوی مدل ۲۰۲۱ و بی‌ام‌و سری‌۵ برابری می‌کند. او افزود: همچنین قیمت خودرو مونتاژی هایما اس‌۷ در حالی ۹۰۰میلیون تومان تعیین شده که با درنظر گرفتن نرخ دلار ۳۰هزار تومانی می‌توان یک خودرو سانتافه مدل‌۲۰۲۲ را در بازارهای جهانی خریداری کرد.

همه منتظر نتایج برجام هستند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: همه منتظر نتایج برجام هستند و گرچه فروشنده در بازار خودرو هست، اما خریدار خودروهای وطنی وجود ندارد.

سعید موتمنی‌ علت نوسان قیمت خودروهای وطنی پرتقاضا در فضای مجازی را کاهش عرضه دانست و تأکید کرد با شرایط کنونی بازار اگر عرضه زیاد بود، شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار بودیم اما با وجود وعده خودروسازان برای افزایش عرضه بعد از گرانی رسمی ۱۸درصدی محصولاتشان، ماه‌هاست که عرضه خودرو به بازار بسیار ضعیف است و این وعده‌ها روی کاغذ باقی مانده است.

او با انتقاد از انحصار عرضه خودرو و فشار آن بر مشتریان واقعی، افزود: معدود مشتریان واقعی که با سال‌ها پس‌انداز موفق به خرید خودرو از بازار شده‌اند، پس از سه تا چهار هزار کیلومتر کارکرد ناچار به تعویض قطعات هستند، باید قیمت و واردات خودروهای ۱۵تا حداکثر ۳۰هزار دلاری آزاد باشد، تا با رشد عرضه، بازار رقابتی شود.

چرا پراید گران شد؟

موتمنی‌ افزایش اخیر قیمت پرایدها و برخی انواع پژو را ناشی از توقف تولید و عرضه و قیمت‌سازی‌ مجازی این خودروهای وطنی توسط برخی افراد دانست و گفت: در بازار خودرو خریداری برای پراید۱۱۱ با قیمت ۱۹۰میلیون تومان وجود ندارد و اگر کسی بخواهد با این قیمت پراید بخرد، تیبای صندوقدار را با قیمت ۱۸۰میلیون تومان خریداری می‌کند. او با بیان اینکه متأسفانه به‌دلیل دپوی خودرو در نمایندگی‌ها و توسط دلالان، عرضه تمام خودروها در بازار کم شده است، افزود: با این شرایط طی یک هفته گذشته و در فضای مجازی، قیمت فروش پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس صفر دوگانه‌سوز مدل ۹۹ با حدود ۴‌میلیون تومان افزایش به ۲۸۰میلیون، پژو ۴۰۵اس‌ال‌ایکس مدل‌۱۴۰۰ به حدود ۳۱۲میلیون و پژو ۴۰۵جی‌ال‌ایکس بنزینی به ۲۶۸ تا ۲۷۱میلیون تومان افزایش یافته است.