شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#تعطیل#کمیسیون تلفیق

مصوبه کمیسیون تلفیق|وزارت صمت مکلف به واگذاری مجوز معادن تعطیل از طریق بازار سرمایه شد

مصوبه کمیسیون تلفیق|وزارت صمت مکلف به واگذاری مجوز معادن تعطیل از طریق بازار سرمایه شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، آخرین مصوبات کمیسیون متبوعش را تشریح کرد.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با اشاره به نشست صبح امروز کمیسیون متبوعش گفت: کمیسیون تلفیق بودجه نشست امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرد تا نسبت به واگذاری مجوزهای معادن تعطیل در اختیار خود در قالب شرکت‌های سهامی عام طرح از طریق بازار سرمایه اقدام کند. 

وی افزود: همچنین وزارت صنعت چهار ماه پس از اجرای این قانون مجوز کلیه معادن تعطیل که بیش از یکسال از تعطیلی آن‌ها می‌گذرد به صورت خودکار لغو می شود و گزارش آن باید حداکثر تا 6 ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. آیین نامه اجرایی این بند نیز ظرف یک ماه با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تایید شورای عالی بورس باید تدوین و اجرایی شود.

زارع خاطرنشان کرد: به موجب موافقت نمایندگان با الحاق جزء 5 به بند (ق) تبصره 6، حداکثر فرصت رفع تعهد ارزی کالاها و تجهیزات مورد استفاده در پروژه های خدمات فنی و مهندسی یک سال پس از دریافت صورت وضعیت تایید شده، توسط سازمان توسعه تجارت است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال آینده در موافقت با پیشنهاد کمیسیون فرهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کردند، از طریق شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل تولید محصولات ملی خود نسبت به فروش خودرو به جانبازان بالای 25 درصد دارای محدودیت های جسمی و حرکتی و جانبازان 50 درصد تا 70 درصد و فرزندان شهدا با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط 5 ساله و کارمزد 4 درصد اقدام کند.

وی افزود: وزارت نیرو مکلف شد، به منظور کاهش هدررفت آب در شبکه های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز با استفاده از ساز و کار بیع متقابل با مشارکت بخش غیردولتی منابع آبی اعم از آب یا پساب معادل صرفه‌جویی شده از طریق اصلاح شبکه های توزیع را در اختیار سرمایه‌گذار و در محل مصرف جهت استفاده در مصارف صنعت اختصاص دهد.

زارع عنوان کرد: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 در جلسه امروز خود  همچنین مصوب کردند که به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا، تا زمانی که کالاها در بورس هستند، با گواهی سپرده از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی افزود: بر طبق این مصوبه برای جلوگیری از مالیات مضاعف فقط در صورت تحویل کالا به صورت فیزیکی، مصرف کننده نهایی فقط یک بار باید مالیات را‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کند.همچنین طبق مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تا زمانی که سهم قابل تقسیم نشود و سرمایه‌گذاری انجام شود، مشمول مالیات بر نرخ صفر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق یادآور شد: علاوه  بر این بر اساس مصوبه اعضای این کمیسیون به منظور حمایت از تولید و کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا و همچنین اصناف در این باره تا مبلغ 100 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف هستند و در مواردی هم که مشمول مالیات می‌شوند، مالیات‌شان 5 درصد نسبت به مالیات‌های مستقیم کمتر خواهد شد و به جای 25 درصد پرداخت مالیات باید 20 درصد مالیات پرداخت کنند.همچنین طبق مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق صادرکنندگانی که از معافیت مالیاتب برخوردارند، معافیت‌شان منوط به بازگشت حاصل از صادرات خواهد بود.

وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در سال 1401 مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.همچنین طبق مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه‌های ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب آب و فاضلاب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص‌یافته به آنها بر اساس الگوی مصرف فقط برای یک بار معاف خواهند بود.

زارع خاطرنشان کرد: همچنین طبق مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از واردات خودرو در اختیار صندوق بیمه اجتماعی و روستائیان و عشایر به منظور بیمه کردن یک میلیون و 400 هزار نفر از افرادی که در روستاها و عشایر بیمه نیستند قرار گرفت.

وی افزود: همچنین طبق مصوبه کمیسیون یک درصد از عوارض سیگار به کمیته امداد و سازمان بهزیستی به نسبت 50-50 تخصیص یافت و مبلغ 5 هزار میلیارد تومان بابت کاهش سود تسهیلات مسکن در اختیار صندوق ملی مسکن قرار گرفت و مبلغ 5 هزار میلیارد تومان هم در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت تا صرف احداث و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی با اولویت شهرستان‌ها و روستاهای کم‌برخوردار هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: علاوه بر این طبق مصوبه اعضای کمیسیون هزار میلیارد تومان جهت اجرای قانون تولید دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت خواهد شد و نیز مبلغ هزار میلیارد تومان جهت ساخت خوابگاه‌ها به ویژه خوابگاه‌های متأهلی در اختیار وزارتخانه‌های علوم و بهداشت قرار خواهد گرفت و نیز مبلغ هزار میلیارد تومان جهت اتمام سالن‌های ورزشی نیمه تمام در اختیار سازمان بسیج قرار خواهد گرفت.

زارع گفت: همچنین باقیمانده آن به نسبت 50 درصد در اختیار وزارت بهداشت جهت خرید تجهیزات اورژانس و خانه‌های بهداشت و 50 درصد در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/