شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#استان تهران#محیط زیست

لزوم مدیریت جامع زیست محیطی برای حفاظت از رودخانه‌های استان تهران

لزوم مدیریت جامع زیست محیطی برای حفاظت از رودخانه‌های استان تهران

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران گفت: مصوبات شورای عالی امنیت ملی درباره حفاظت کیفی منابع آبی و مقابله با آلودگی آن اهمیت زیست محیطی رودخانه‌های جاجرود و لار را ۲ چندان می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمدعلی حسین‌پور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران با تأکید بر اهمیت رودخانه‌های جاجرود و لار در تعادل اکوسیستم و تأمین آب شرب کلان‌شهر تهران گفت: مصوبات شورای عالی امنیت ملی درباره حفاظت کیفی منابع آبی  و مقابله با آلودگی آن  اهمیت زیست محیطی رودخانه‌های یادشده را 2  چندان می‌کند.

وی افزود: با توجه به تعاریف علمی "کنوانسیون رامسر" به‌عنوان اولین معاهده بین‌المللی در مورد "حفاظت از تالاب‌ها و منابع آبی" می‌توان تالاب‌ها را شامل مناطق مردابی، نمزارهای سیاه و باتلاقی، برکه‌ها و آبگیرهای طبیعی و حتی مصنوعی که می‌توانند دائم و یا موقت دارای آب ساکن و یا روان، شیرین، شور و یا نیمه شور باشند، دانست.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران با بیان این‌که در استان تهران 2 رودخانه حفاظت‌شده جاجرود و لار به‌عنوان رودخانه‌های تالابی شناخته می‌شوند، گفت: علاوه بر این 2 رودخانه به دریاچه‌های پشت سدهای لتیان، ماملو،لار و آبگیرهای فصلی مثل قنبر آباد، عشق آباد و تالاب فصلی بندعلی خان واقع در منطقه حفاظت‌شده کویر ورامین نیز می‌توان اشاره کرد.

حسین‌پور گفت: با توجه به این‌که بارندگی‌ها و شرایط اقلیمی نقش مهمی در میزان آبگیری منابع آبی در استان تهران دارد، هر ساله این استان میزبان پرندگان مهاجر در فصول زمستان است و طی پایش و سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر که از سوی اداره حیات‌وحش استان تهران انجام می‌شود، هر ساله شاهد حضور بیش از 23 هزار قطعه پرنده با تنوع گونه‌ای هستیم.

وی با بیان این‌که همه این موارد بیانگر نقش مهم و باارزش اکولوژیکی تالاب‌ها به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش و حفظ تنوع زیستی هستند, ادامه داد: تالاب‌ها و منابع آبی نقش مهمی در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، آبخوان‌ها، کنترل سیلاب و رسوبات، تأمین منابع آبی شیرین، کاهش آلاینده‌ها به‌خصوص تلطیف آب‌وهوا، کمک به معیشت جوامع محلی و بومی از طریق رونق کشاورزی، ایجاد زمینه اشتغال پایدار با کارکردهای متنوع از جمله صیادی، گردشگری و اکو توریسم, دارند.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران افزود:  تالاب‌ها در حفظ آداب و رسوم و سنت‌ها نقش زیادی دارند و می‌توان گفت که خاستگاه آبادانی و تمدن, در حاشیه تالاب‌ها و منابع آبی است و همین موضوع است که می‌تواند باعث کاهش مهاجرت‌ها به کلان‌شهرها شود.

 حسین پور در رابطه با رویکرد جدید سازمان در  مدیریت تالاب‌ها گفت: در رویکرد جدیدِ مدیریت تالاب‌ها, موضوع مشارکت همه ذی‌نفعان و افزایش همکاری‌های بین بخشی به‌خصوص جوامع محلی و بومی، با رویکرد "مدیریت جامع زیست بومی" در حوضه‌های آبخیز مدنظر است.

وی در رابطه با حوضه آبخیز جاجرود توضیح داد: درباره حوضه آبخیز رودخانه جاجرود، برنامه مدیریت جامع زیست بومی در مرحله مطالعات قرار دارد و علاوه بر آن، یکی از محورهای اصلی مدیریت حفاظت منابع آبی، مطالعات تعیین نیازهای آبی و حق‌آبه زیست محیطی این رودخانه‌ است. در مورد حوضه‌های آبخیز رودخانه جاجرود, مطالعات انجام‌شده است و در مرحله طرح در شورای عالی آب در 3 سناریوی کم‌آبی، شرایط نرمال و ترسالی تعریف‌شده و در مرحله مطالبه از وزارت نیرو است.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران درباره برنامه‌های آتی برای تالاب بند لطف علی‌خان گفت: در حال حاضرمطالعات تعیین نیاز آبی و برنامه مدیریت زیست بومی و پروژه ارزش‌گذاری اقتصادی تالاب بندعلی خان درخواست شده است و اجرایی شدن آن مستلزم تصویب و تخصیص اعتبارات مربوطه است.

حسین پور در موضوع  تهدیدات منابع آبی استان تهران خاطرنشان کرد:  فاضلاب و پساب‌های صنعتی، خدماتی و کشاورزی از تهدیدات منابع آبی استان تهران محسوب می‌شوند و موضوع تأمین نیاز آبی این استان با توجه به کارکردهای آن در بخش‌های گوناگون صنعت، کشاورزی و خدماتی باید منطبق با شرایط پایدار اکولوژیکی منطقه باشد.

انتهای پیام/