شهر خبر

متهم ردیف اول ابتلا به سرطان سینه را بشناسید

متهم ردیف اول  ابتلا به سرطان سینه را بشناسید

مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: سابقه سرطان پستان یا بیماری پستان خوش‌خیم(غیر سرطانی) و ابتلا خواهر یا مادر بیمار به این بیماری ازجمله عوامل افزایش خطر ابتلا است.

به گزارش بهداشت نیوز، فرزانه گشمردی افزود: سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان و جمعیتی از مردان است که آمار بسیاری را سالیانه در جهان به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به ریسک بالای این بیماری و میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن، شناخت روش‌های پیشگیری از سرطان پستان می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

وی عنوان کرد: سن بالا، سن پایین بلوغ، اولین زایمان در سن بالا، نداشتن حاملگی و زایمان، سابقه سرطان پستان یا بیماری پستان خوش‌خیم(غیر سرطانی) و ابتلا خواهر یا مادر بیمار به سرطان پستان ازجمله عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: اشعه یا اشعه درمانی در ناحیه پستان، وجود نسج متراکم پستان در ماموگرافی ، مصرف هورمون‌های استروژن و پروژسترون، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سفیدپوست بودن را از دیگر دلایل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان دانست.

گشمردی تغییرات پوست شامل فرورفتگی و یا توکشیدگی پوست پستان، تغییر فرم هاله اطراف نوک پستان، زخم و تورم در پوست پستان و تغییر در فرم طبیعی پوست پستان را از علائم و نشانه‌های سرطان پستان دانست و اضافه کرد: وجود توده و برآمدگی در پستان که به ندرت دردناک است، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل، خونریزی و یا ترشح از نوک پستان، تغییر در اندازه پستان نیز از دیگر علائم این بیماری است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر توضیح داد: بعد از یائسگی و پس از شصت‌سالگی وزن زنان به‌طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند و کاهش وزن می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان باشد.

وی  انجام فعالیت بدنی به‌ویژه در زنان جوان را باعث کاهش سطح هورمون و متعاقب آن کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان دانست.

این کارشناس در خصوص شیردهی بانوان تأکید کرد: استفاده از شیر مادر برای تغذیه شیرخوار خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.

گشمردی رژیم غذایی، ماموگرافی و معاینه پستان را از دیگر عوامل پیشگیری از سرطان پستان دانست و اضافه کرد: ارتباط مثبتی بین سرطان پستان و میزان چربی رژیم غذایی وجود دارد. ضروری است کلیه زنان در سن ۴۰سالگی ماموگرافی را انجام دهند و همچنین نیاز است معاینه پستان از سوی پزشک یا مامای مجرب به‌صورت سالیانه انجام شود.