شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#باران#نمایشگاه#ترانه#میزبان#«آشوب#می‌شود

ترانه باران میزبان «آشوب ۹» می‌شود

ترانه باران میزبان «آشوب ۹» می‌شود

«آشوب ۹» عنوان نمایشگاه نقاشی خط‌های جعفرعلی سروی همپا است که از ۱۵ تا ۲۳ بهمن ماه در گالری ترانه باران میزبان علاقه مندان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نمایشگاه، «آشوب ۹» عنوان نهمین نمایشگاه انفرادی جعفر علی سروی است و در این نمایشگاه مجموعه جدیدترین نقاشی خط‌های جعفرعلی سروی همپا که با تکنیک آکریلیک و ترکیب مواد بر روی بوم خلق شده‌اند، در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

سبک کاری او در قالب فرم‌های دوار و پر از رنگ‌های درهم تنیده و پیچیده است که پیداست الهام از صور خیال دارند و بیننده را محو خیال انگیزی خود می‌کند تا با سیر در عمق رنگ‌ها و فرم‌های چشم نواز سفری را به فراسوی دیگر آغاز کند و در این آشوب هندسی به نظمی زیبا و منطقی در درون خویش نائل آید و در نهایت آرامش، به وادی عقل و عشق قدم گذارد.

جعفرعلی سروی همپا متولد ۱۳۵۰ تکاب، کارشناس هنرهای تجسمی، فارغ التحصیل فوق ممتاز و مدرس رسمی انجمن خوشنویسان ایران است. پیش‌تر، مجموعه «آشوب ۴» این هنرمند در گالری ترانه باران به نمایش گذاشته شده بود و اثری از او در نخستین حراج باران نیز به فروش رسید.

در متن استیتمنت این نمایشگاه به قلم فردوس حاجیان آمده است: «آشوب هندسی در ذات خود آشوب نیست. نظم است. سیلان و رفت و آمد آشوب عشق به سوی منطق عقل است که اعتدال می‌آفریند. هندسه در حقیقت مخاطب را به تقویت مهارت حل مسئله، استدلال قیاسی، درک تحولات، تقارن و استدلال فضایی می‌برد. جعفرعلی سروی همپا هنرمند تکابی در تکاپوی یکریز و پِی در پِی در جستجوی شمس پرنده درون خود است گویی که مولانا شمس تبریز را می‌جوید. در همان حرکت دایره و دورانی و یدک کشیدن مارپیچ اسم اسطوره‌های خلق شدَه در درونش.

تابلو خط و نقاشی او در اندازه‌هایی مشخص بیانگر نظم درون این آشوبگر طناز است گویی که در زیسته چند ساله هنرمندانه ی خود هم در مقام مدرس تسهیل گر و هم در مقام هنرمندی کشف کننده در جستجوی کشف حقیقت پنهان در درون پر از آشوب بشر است.

او هیچ تمایلی ندارد در این آشوب آسیب و گزندگی به شمس رویاهایش برسد و مدام در مراقبه و صحو و سُکر و قبض و بسط این مسیر را در حرکت دورانی هندسی می‌پیماید تا بشر را متوجه کند تا از مارهای درون رها شوند. تا جایی که مخاطبِ تأویل گر تابلوهایش هنر را با استدلال و قیاس و درک شرایط مسأله مندی در می‌آمیزد و از لابه لای آشوب پِی به نظم موجود در جهان هستی می‌برد.

خیام به گونه‌ای این نظم در آشوب را می‌دید؛ مولانا به گونه‌ای دیگر و هنرمند نقاش خط سعی بر آن دارد تا با رقص قلم و تلفیق رنگ‌های بیشمار که گویی اعجازی می‌آفریند آن حرکات دورانی، استدلال فضایی و چرخش پرگار عاقلان وجود را در دایره سرگردان عشق به تماشا بگذارد و انسان سرگردان و آشوبناک را در نقطه به اعتدال برساند: عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی / عشق داند که در این دایره سرگردانند (حافظ)

من با تعریف مخالفم اما اگر بخواهیم مصداقی برای تعریف عملیاتی کلیدواژه هنر اسلامی بیاوریم یکی از آن مصداق‌ها همین است. مدیریت گالری ترانه باران فرصت مغتنمی ایجاد کرد تا در شرایط بحران ناشی از همه‌گیری کرونا بار دیگر با حمایت از هنرمندان فاخر کشور؛ مردم، علاقمندان به هنر و خریداران آثار با حضور در نمایشگاه مشارکت همه جانبه خود را برای حمایت از هنر و هنرمندان به تماشا بگذارند…»

کسب رتبه اول خوشنویسی در جشنواره هنرهای تجسمی آذربایجان غربی ویژه گرامیداشت سال پیامبر اکرم ۱۳۸۶، کسب رتبه سوم اولین دوسالانه کردی نقاشی خط کل کشور سنندج ۱۳۹۴، کسب رتبه سوم خط نقاشی جشنواره رضوی کل کشور بیرجند ۱۳۹۵ و … از دیگر موفقیت‌های هنری او به شمار می‌آید.

گالری ترانه باران در اقدسیه، خیابان استاد عزت الله انتظامی، بعد از چهار راه منجیل، بن بست عباس زاده، پلاک ۳ واحد واقع شده است. با توجه به شرایط خاص کرونایی بعد از روز افتتاحیه در سایر روزها ساعت دیدار از این نمایشگاه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ با تعیین وقت قبلی ممکن است.