شهر خبر

بزرگترین ریسک در برابر رشد سهام

امروز شاخص کل افت اندکی را تا این لحظه تجربه کرده است.

بورسان: برخلاف روزهای گذشته که خریدهای پرشتاب در مدار مثبت به خصوص از سمت کدهای حقوقی‌ها یا حقیقی همان ابتدای معاملات تابلوی بورس تهران را سبز می‌کرد امروز اما سفارشات خرید حمایتی روی تابلو در نمادهای بزرگی مانند فولاد و فملی در صفر تابلو مشاهده می‌شود. با این حال همچنان نگرانی اصلی از معاملات این روزهای بازار سهام با وجود حمایت‌های حقوقی خروج پول از بازار است.

شاخص خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی که به عنوان معیار ورود یا خروج پول در میان اهالی بازار سهام کشور شناخته می‌شود این روزها همچنان منفی است. برخی این موضوع را به جذابیت سهام نزد حقوقی‌ها گره می‌زنند. برخی فشار به حقوقی‌ها برای حمایت از بازار در پی ریزش سنگین سهام را پیش می‌کشند و در این میان به دهه فجر اشاره می‌کنند. به هر حال تا این لحظه میزان خروج پول از بازار سهام کشور به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است و از نگاه برخی از کارشناسان این بزرگترین ریسک در برابر رشد قیمتی سهام محسوب می‌شود.

بر اساس آمار در دسترس تنها در آغاز این هفته، روز شنبه شاهد ورود نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان پول در بازار سهام کشور بودیم و در ادامه روزهای به‌تدریج بر شدت خروج پول از سهام افزوده شده است. البته برخی کارشناسان نیز این معیار را چندان معتبر نمی‌دانند و صرفا از نظر کیفی ورود پول به بازار سهام را معیاری برای رشد قیمتی سهام به صورت تاریخی می‌دانند.

در میان نمادهایی که طی هفته‌های گذشته نقش لیدری را بازی کرده‌اند می‌توان به خروج پول (خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی) ۸ میلیارد تومانی در سهام ایران‌خودرو و نزدیک به ۴۰ میلیارد تومانی در سهام پالایش نفت تهران اشاره کرد.

در نیم ساعت نخست معاملات امروز (چهارشنبه) شاخص کل بورس تهران رشد کمتر از یک‌دهم درصدی را تجربه کرده است. سهام بانکی مانند وتجارت و وبملت در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص هستند و استقبال از این نمادها در این روزها جالب توجه است. در ادامه نیز پالایشی‌ها و خودرویی‌ها در میان نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص کل بورس تهران قرار دارند.

نمادهای بزرگ فلزی مانند فولاد و فملی با سفارشات سنگین حمایتی روی صفر تابلو همراه هستند که احتمال افت قیمت را کم‌رنگ ساخته‌اند اما باید منتظر ماند این سفارشات حمایتی تا چه زمانی روی تابلو کارساز خواهند بود و ایا امکان رشد قیمت نیز در این نمادها وجود دارد یا خیر.

در بازار جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت همچنان در مرز ۹۰ دلار قرار دارد. هر تن مس در سطح ۹۸۰۰ دلار قرار گرفته است.