شهر خبر

اختصاصی| عوارض پنهان رژیم های غذایی تک بعدی / رژیم غذایی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اختصاصی|  عوارض پنهان رژیم های غذایی تک بعدی / رژیم غذایی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه رژیم های تک بُعدی متاسفانه تخریب های بسیار اساسی را در بدن ایجاد می کنند که حتی گاهی غیرقابل برگشت هستند، بیان داشت: داشتن زندگی سالم در گرو تغذیه متعادل، متناسب و متنوع و یک سبک زندگی قابل تطبیق با ساعت زیستی هر موجود زنده ای است.

دکتر مظهری در خصوص اصل اساسی در رژیم های غذایی به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: مسأله رژیم اگر بر مبنای سلامتی اندیشیده بشود، سه هدف را باید در نظر بگیرد؛ جوان گرایی رخساره و صورت، تثبیت سلامتی و رفع شدت بیماری ها و ماندگاری اثراتی که تحت تأثیر رژیم درمانی به وجود آورده می شود.

لاغری صوری در رژیم های غذایی تک بعدی

وی افزود: یک باور غلطی از طرف تولیدکنندگان کمک لاغری ها در جوامع بشری و نه تنها در ایران، رسوخ داده شده که رژیمی خوب است که تند و سریع ما را لاغر کند، در حالیکه این نوع لاغری صوری است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: دو سوم بدن ما را آب تشکیل می دهد که ما با تمهیداتی می توانیم آب درون بافتی و درون سلولی را تخلیه کنیم، که اگر چه سایز و وزن پایین می آید اما اثرات تخریبی بسیار گسترده ای را ایجاد می کند. مثلا پیری برگشت ناپذیر چهره، تحلیل عضلات و تهی شدن استخوان ها از مینرال ها.

سه اصل طلایی تغذیه کدامند؟

مظهری گفت: بنابراین هر رژیمی که سریع لاغر کند و تک بعدی باشد، برخلاف سه اصل طلایی تغذیه است یعنی تغذیه باید متناسب با سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی آن زمان فرد و از نظر تامین ریز مغذی ها و درشت مغذی های تامین کننده انرژی متعادل باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: هیچ گروه غذایی اعم از گیاهی و حیوانی، به تنهایی در توانش نیست که آن 13 ویتامین که 4 تای آن محلول در چربی و 9تای آن محلول در آب است، 16 مینرال های کلیدی بدن که نقش ساختاری و هدایت کننده صدها آنزیم و متال آنزیم را برعهده دارد، 20 اسید آمینه ضروری و غیرضروری و هزاران آنتی اکسیدان برای خنثی کردن رادیکال های آزاد در محیط های آلوده و همچنین فیبرهای محلول و نامحلول که عملکرد دستگاه گوارشی را تنظیم می کنند، تأمین کند.

تخریب برگشت ناپذیر بدن با رژیم های تک بعدی!

وی ادامه داد: بدن انسان مانند یک غاره ی صنعتی است که میلیاردها سلول در آن کار تولید و توزیع را انجام می دهند، بنابراین نیاز به منابعی دارند که ذخایرشان خالی نشود که نتوانند از کشور وجودی ما دفاع کنند، طوریکه بدن به خودی حمله کند و منجر به بیماری های خودایمنی و انواع آلرژی های فصلی و غیر فصلی و غذایی و غیر غذایی شود.

مظهری با تأکید براینکه رژیم های تک بعدی متاسفانه تخریب های بسیار اساسی را در بدن ایجاد می کنند که حتی گاهی غیرقابل برگشت است، گفت: چون بدن ما در حین اینکه تولیدات مختلفی دارد، دائما در حالت رشد و ترمیم است، بنابراین تمام این عوامل را باید با تغذیه ی درست به بدن برساند.

وی اضافه کرد: در رژیم های تک بعدی شاید فرد سریعا لاغر شود، اما چون محیط بدن ما باید تقریبا قلیایی باشد، وقتی سیستم بدن از این نظر تغییر می یابد، سیستم ایمنی به فعالیت می افتد تا آن چیزهایی که به طور کامل نسوخته اند و محیط را اسیدی کرده اند خنثی کند. از این جهت مینرال ها اسکلت را از کلسیم خارج می کنند و برای اینکه بدن بتواند مینرال از خارج کند از آب میان بافتی و درون سلولی استفاده می کند.

عوارض رژیم های تک بعدی؛ از تخریب پوست و مو گرفته تا کاهش امید به زندگی

این متخصص تغذیه تصریح کرد: در نتیجه یک وضعیت قرمزی در بدن ایجاد می شود و تا مدتی کاهش وزن ادامه می یابد و سپس وزن متوقف شده و فعالیت های زیستی و حیات بخش ما به کار می افتند و ما را دچار ولع خوردن می کنند و این عمل بارها و بارها تکرار می شود و دائما وزن بالا و پایین می آید. در هر بالا و پایین رفتن تمام تعادل و تناسب عملکردهای بدنی ما زیر سوال می رود.

ضیاءالدین مظهری یادآور شد: ما از آنچه می خوریم ساخته می شویم و آن نیرویی که جهت فعالیت های حیات بخش و فعالیت های جسمی و مغزی ما لازم است، همه از تغذیه تامین می شود مثلا درشت مغذی ها چون پروتئین ها، چربی ها، قندها منبع انرژی هستند اما باید مصرف آن ها تناسب داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهداشت نیوز گفت: رژیم های تک بعدی منجر به کاهش لیبیدو و تعداد اسپرم شده و همچنین بر طروات پوست، پرپشتی مو، ترمیم زخم ها و تروما، روند رشد، امید به زندگی و سایر اعضای داخلی بدن اثر منفی و تخریبی می گذارند. بنابراین داشتن زندگی سالم در گرو تغذیه متعادل، متناسب و متنوع و یک سبک زندگی قابل تطبیق با ساعت زیستی هر موجود زنده ای است.