شهر خبر

رمزگشایی از استعفاهای اخیر در سرویس جاسوسی «موساد»

رمزگشایی از استعفاهای اخیر در سرویس جاسوسی «موساد»

«موساد» با انتشار اخباری که تأیید آن بر هیچ کس مقدور نیست قصد القاء نکاتی را در اذهان دارد تا افکار عمومی، این سرویس جاسوسی را آنگونه بشناسند که خودش می‌خواهد نه آنگونه که هست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، طی روزهای اخیر خبر استعفای آقای «ب»، رئیس بخش عملیات ویژه در «موساد»، نقل محافل رسانه‌ای منطقه‌ای شده است. این خبر که گفته می شود توسط شبکه 13 رژیم صهیونیستی منتشر شده اطلاعاتی را به رسانه‌ها می‌دهد که در آن ادعا شده اختلاف بین «دیوید بارنیع»، رئیس جدید «موساد» و آقای موسوم به نام مخفف «ب»، رئیس بخش نامبرده موجب استعفای وی، معاونش و تعدادی از افسران واحد عملیات ویژه شده است.

اصل خبر

اصل خبری که تمام رسانه‌های منطقه‌ای و محلی آن را منتشر کرده‌اند حکایت از آن دارد که پس از ابلاغ دستور «دیوید بارنیع» مبنی بر به کارگیری فن آوری‌های جدید به جای استخدام عامل انسانی، رئیس بخش «قیساریه» یا همان عملیات ویژه، این تغییرات را اعمال نکرده است. شبکه 13 رژیم صهیونیستی در خبر خود می‌گوید که پس از اطلاع «بارنیع» از این مسئله، جلسه‌ای را ترتیب می‌دهد که در آن به شدت به آقای «ب» حمله می‌کند. نتیجه این جلسه طوفانی استعفای آقای «ب»، معاونش و تعدادی از افسران این واحد است که تعداد دقیق و نام آنها مشخص نشده است.

 

استعفاهای گذشته

قریب 3 ماه قبل نیز شبکه 13 رژیم صهیونیستی در خبری که منتشر کرده بود اعلام کرد، به دلیل اختلاف نظری که بین «بارنیع» و رؤسای بخش‌های مختلف «موساد» در تغییر ساختاری این سازمان جاسوسی به وجود آمده، 3 مدیر ارشد «موساد» اقدام به استعفا کرده‌اند. این رؤساء مربوط به بخش‌های «فن آوری»، «جذب جاسوس» و «مبارزه با تروریسم» بوده‌اند. ضمن آنکه گفته شد رئیس بخش «جنگ راهبردها» نیز – که تنها 6 ماه در این پست حضور داشته- قصد استعفا داشته است.

نکته‌ای از زبان رسانه‌های رژیم صهیونیستی

برخی رسانه‌های منطقه‌ای و صهیونیستی در زمان انتشار خبر اخیر بر این نکته اصرار کرده‌اند که علت این اقدام و انتشار اخبار آن، تلاشی برای سرپوش نهادن بر شکست‌هایی است که رژیم صهیونیستی طی یکسال اخیر در عرصه‌های فناوری، مثل هک و نفوذهای متعدد، متحمل شده است. این اخبار منتشر می شوند تا شکست‌های نامبرده را مخفی کنند.

نگاهی دقیق‌تر به خبر استعفا در موساد

«موساد» به عنوان ساختار جاسوسی مخفی که کمتر خبری از آن در رسانه‌ها منتشر می شود همواره در کانون توجه مخاطبان و عموم مردم قرار دارد. افکار عمومی معمولاً به اخبار آن علاقه نشان می دهند و مردم دوست دارند از تغییر و تحولات آن مطلع باشند. لذا هر خبری که مربوط به سازمان‌های مخفی و سری از این دست باشد مورد توجه قرار گرفته، جزئیات آن نیز با دقت پی‌گیری می شود. با این نگاه قصد داریم اخبار استعفا در «موساد» را مورد بررسی قرار دهیم.

نقطه مشترک دو خبر استعفا در «موساد»

دو خبری که با فاصله کمتر از 3 ماه بین آبان تا بهمن 1400 در رسانه‌ها منتشر شد چند وجه مشترک دارند. اول آنکه، هر دو خبر از سوی یک منبع یعنی شبکه 13 رژیم صهیونیستی منتشر شده‌اند. این شبکه، یکی از محافل رسانه‌های رژیم صهیونیستی است که بیشترین اخبار نظامی و امنیتی را منتشر می‌کند.

دوم، هر دو خبر بر اختلاف بین رئیس موساد و رؤسای قدیمی «موساد» - که شاید سابقه و سن برخی از آنها مساوی یا بالاتر از رئیس کنونی باشد، تأکید دارند.

سوم اینکه، هر دو خبر وجه اختلاف را تلاش رئیس جدید برای ایجاد تحولات بنیادین در ساختار موساد معرفی می‌کنند که تلاشی برای عبور از ساختار سنتی به ساختار فن آورانه (تکنولوژیک) است.

جمع بندی این 3 نقطه مشترک این است که : «دیوید بارنیع» می خواهد ساختار «موساد» را از شکل سنتی استخدام جاسوس به شکل مدرن به کارگیری فن آوری به جای عامل انسانی متحول کند و در این مسیر با مخالفان این دیدگاه برخورد جدی می‌کند.

رمزگشایی از اخبار استعفا

با توجه به نکات بالا و نتیجه‌ای که آن ذکر شد باید گفت صهیونیست‌ها با انتشار این اخبار قصد دارند به همگان القاء کنند، از رویکرد سنتی استخدام و به کارگیری جاسوس دست برداشته، با فن آوری‌های جدید می خواهند کار جاسوسی خود را ادامه دهند.

شاید صهیونیست‌ها در کار جاسوسی از فن آوری بیشتر از گذشته استفاده کنند اما همین فن آوری نیز اگر قرار است به کار گرفته شود توسط جاسوسان محلی به کار گرفته خواهد شد تا بازخورد را افزایش دهد.

انتشار این خبر و اخباری از این دست از سوی دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی که در آن حتی یک اسم هم وجود دارد حکایت از آن دارد که دستگاه نامبرده می خواهد تصور خاصی را در اذهان ایجاد کند تا در ادامه مسیر از برخی اتهامات و مشکلات مبرا باشد. نه اینکه خبر منتشر شده را بتوان خبری دقیق توصیف کرد که از یک واقعیت محض حکایت می کند.

انتهای پیام/