شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#آمریکا#دولت#محیط زیست

تنش با روسیه قیمت انرژی در آلمان را افزایش داد/ برلین به دنبال جایگزین برای گاز طبیعی

تنش با روسیه قیمت انرژی در آلمان را افزایش داد/ برلین به دنبال جایگزین برای گاز طبیعی

دولت آلمان به دلیل افزایش چشمگیر هزینه‌های انرژی و کمبود گاز طبیعی روسیه در کشور می‌خواهد مجددا به وارد کردن گاز مایع ال ان جی از آمریکا روی آورد که بسیار مورد انتقاد فعالان و دوستداران محیط زیست است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، قیمت انرژی در آلمان اخیرا به شدت افزایش پیدا کرده و نگرانی های زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

نشریه "فوکوس" آلمان در گزارشی نوشت: گاز طبیعی روسیه در آلمان در حال کمیاب شدن است و قیمت انرژی هم در حال انفجار است. در این میان "رابرت هابک"، وزیر اقتصاد آلمان می داند که به سختی می تواند در کوتاه مدت فشار بالا بر شهروندان در این زمینه را کاهش دهد. دولت آلمان می خواهد در دراز مدت در عرصه انرژی وابستگی خود به روسیه را کم کند. حالا "رابرت هابک" برای مقابله با این شرایط راهی را انتخاب کرده که خشم هم حزبی های خود (حزب سبز) را به همراه داشته و می خواهد به گاز مایع به عنوان جایگزینی برای گاز طبیعی روسیه روی آورد.

رئیس جمهور روسیه انتقال گاز طبیعی به اروپا را کاهش می دهد و این اقدام قیمت انرژی در اروپا و بخصوص آلمان را به شدت افزایش داده است. قیمت برق و گاز در اوایل سال جاری میلادی برای شهروندان آلمانی حدودا 3 برابر شد.

نشریه "فوکوس" آلمان در بخش دیگری از این مطلب نوشت: در اختیار قرار دادن مداوم پول بیشتر برای مردم هم در دراز مدت این بحران را حل نخواهد کرد. وزیر اقتصاد آلمان هم در دراز مدت و میان مدت برای غلبه بر این بحران روی گسترش سریع انرژی باد و خورشید حساب می کند تا کمتر به گاز طبیعی به ویژه از طرف روسیه وابسته باشد.

حدود یک چهارم کل مصرف انرژی آلمان به گاز طبیعی بستگی دارد که بیش از نیمی از آن از طرف روسیه تامین می شود. "رابرت هابک"، وزیر انرژی و اقتصاد آلمان قصد دارد تا تابستان پیش نویس قانونی را درباره چگونگی تقویت جدید انرژی باد و انرژی خورشیدی ارائه دهد.

به نوشته نشریه "فوکوس"، البته زمان زیادی طول خواهد کشید تا انرژی بادی و خورشیدی بتواند جایگزین نه تنها انرژی هسته ای و زغال سنگ بلکه گاز طبیعی شود. بنابراین حالا "هابک" می خواهد رویکردی دوجانبه را دنبال کند و در کنار انرژی های تجدید پذیر گزینه دیگری یعنی گاز مایع "ال ان جی" را هم جایگزین گاز طبیعی روسیه کند.

نشریه "فوکوس" در ادامه نوشت: تا بهار سال گذشته قیمت گاز طبیعی در بازارهای عمده حدود 5 دلار آمریکا برای هر واحد معامله بود و بعد از آن از مارس تا ماه دسامبر هزینه ها حدود 6 برابر شده و به 38 دلار آمریکا رسید. به این ترتیب گاز مایع ال ان جی آمریکا به صورت قابل توجهی جذاب تر از سال های گذشته شده است. مشکل اینجاست که واردات گاز مایع برای دوستداران محیط زیست فاجعه محسوب می شود.

به عنوان مثال سازمان های حمایت از محیط زیست در آلمان مدتهاست بر این مسئله تاکید دارند که ایالات متحده آمریکا با فرآیند بحث برانگیز فرکینگ گاز خود را به دست می آورد. استخراج متان از معادن نه تنها مقدار زیادی گازهای گلخانه‌ای ایجاد می کند بلکه فشرده سازی مایع و حمل و نقل سرد شده آن توسط کشتی ها هم مقادیر زیادی انرژی مصرف می کند. در آلمان روند موسوم به فرکینگ از سال 2016 ممنوع است.

با این همه "رابرت هابک" می خواهد این نگرانی ها و دغدغه های حامیان محیط زیست را نادیده بگیرد و قرار است اولین ترمینال آلمانی در نزدیکی هامبورگ با مبلغی بالغ بر حدود نیم میلیارد یورو ساخته شود تا به زودی گاز طبیعی مایع را از آمریکا وارد کند.

سخنگوی دولت آلمان هم اعلام کرده که "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان هم حالا گاز مایع ال ان جی را در اولویت اصلی خود قرار داده و از طرح های ساخت یک یا چند پایانه برای وارد کردن گاز مایع حمایت می کند.

هفته گذشته هم "اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و رئیس جمهور آمریکا نشان دادند که می خواهند در زمینه گاز مایع همکاری های نزدیکتری را در پیش گیرند.

البته همچنان تا زمان افتتاح اولین مرکز ذخیره سازی گاز مایع آلمان ممکن است سال ها طول بکشد. تا آن زمان پوتین به دیکته کردن قیمت انرژی به آلمانی ها ادامه خواهد داد. رابرت هابک هم باید تا آن زمان مشکلات زیادی را حتی از طرف هم حزبی هایش تحمل کند.

به نوشته "دی ولت" آلمان، ایالات متحده هم اعلام کرده که به منظور حمایت از متحدان خود و تضعیف پتانسیل باج گیری روسیه می خواهد گاز بیشتری را به اروپا صادر کند.

انتهای پیام/