شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ژاپن#توافق هسته‌ای

ژاپن امیدوار است که توافق هسته‌ای از سر گرفته شود تا پول‌های ما را آزاد کند

تجارت ما با ژاپن به دلیل تحریم‌ها تقریبا به صفر رسیده است. ما قبلا صادرات نفت داشتیم که به علت پول بلوکه شده در این کشور عملا صادرات نفت به این کشور دیگر نداریم.

اعتمادآنلاین|

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت: ایران کشوری مستعد، با ظرفیت‌های فراوان و در نقطه استراتژیک دنیا قرار گرفته است که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد، اینکه نگاه فقط به سمت کشورهای شرق باشد جفا در حق این کشور است

به گزارش ایلنا، بهرام شکوری در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و ژاپن اظهار کرد:‌ تجارت ما با ژاپن به دلیل تحریم‌ها تقریبا به صفر رسیده است. ما قبلا صادرات نفت داشتیم که به علت پول بلوکه شده در این کشور عملا صادرات نفت به این کشور دیگر نداریم. ژاپن پتانسیل بسیار بالایی داشته و بازار بزرگی برای صادرات ما است، علاوه بر این صاحب تکنولوژی و نوآوری است که ما می‌توانیم از این کشور هرگونه نوآوری، تجهیزات، ماشین‌آلات و دانش فنی را تامین کنیم. بنابراین محصولات ژاپن بسیار مورد نیاز ما است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت طرح سازمان تجارت خارجی ژاپن برای تجارت با ایران بیان کرد: اتاق بازرگانی جلسه‌ای با سازمان تجارت خارجی ژاپن داشتند، آنها هم بسیار علاقه‌مند هستند که همکاری بین فعالین اقتصادی ایران و ژاپن شکل بگیرد. جلسه اول آن برگزار شده و قول دادند که این کار انجام شود. چراکه آنها پیش‌بینی احتمالا درستی از مذاکرات برجام دارند و پیش‌بینی می‌کنند این مذاکرات به نتیجه برسد و ارتباطات برقرار شود. آنها هم می‌خواهند به تدریج این پتاسیل‌ها شناخته شده و بین بنگاه‌های اقتصادی ارتباط برقرار شود تا نهایتا در آینده بتوانند از این فرصت استفاده کافی را ببرند.

شکوری افزود: این پیشنهاد از طرف سازمان تجارت خارجی ژاپن مطرح شد و مورد استقبال ما هم قرار گرفت. قرار شده که آنها هم همکاری کنند تا زمینه برای توسعه ارتباطات تجاری فراهم شود. بیشتر این طرح همکاری مربوط به بخش معدن، صنایع معدنی، شیلات، گردشگری و توریسم، محصولات کشاورزی، انواع و اقسام آبمیوه‌ها، خشکبار، فرش و صنایع دستی  و... است. در دو کشور قابلیت و علاقه‌مندی برای توسعه مناسبات وجود دارد.

وی با اشاره به پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن گفت: مذاکرات در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در حال انجام است اما هنوز اتفاق جدیدی در مورد ژاپن رخ نداده است. به نظر می‌رسد که با همین حرکاتی که دولت ژاپن و سازمان تجارت خارجی این کشور شروع کرده، آنها هم به دنبال حل این موضوع هستند. آنچه که می‌تواند به آزادسازی پول‌های ایران کمک کند، توافقات احتمالی وین است.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در پاسخ به سوالی در مورد امکان انعقاد قرارداد بلندمدت با این کشور بیان کرد: موضوع ژاپن با چین و روسیه متفاوت است. چین صاحب قدرت بزرگی در دنیا است و اختلافی هم با آمریکا دارد اما ژاپن با آمریکایی‌ها اختلاف نداشته و سرمایه‌گذاری‌های مشترک زیادی را هم باهم دارند. در نتیجه اقتصاد آمریکا و ژاپن در هم تنیده است. به نظر نمی‌رسد که ژاپنی‌ها در شرایط تحریمی علاقه‌مند باشند که مانند چینی‌ها قراردادهای همکاری طولانی‌مدت با ما منعقد کنند. اگر مناسبات ما با دنیا تغییر نکند، قطع به یقین ژاپنی‌ها چنین اقدامی نخواهد کرد. اما در صورت اصلاح مناسبات کشور با دنیا، محقق شدن برجام، برقراری ارتباطات بانکی و لغو محدودیت‌ها قطعا ژاپن هم از برقراری یک قرارداد بلندمدت با ایران استقبال خواهند کرد.

وی اضافه کرد: نباید ژاپن را از غرب جدا دانست. ژاپن کشوری است که با همه دنیا تعامل دارد و کار می‌کند. ژاپنی‌ها با چین و روسیه و آمریکا و اروپا کار می‌کنند اما طبعا ارتباط آنها با اروپا و آمریکا بیشتر است. ژاپن کشوری نیست که تنها با بلوک شرق کار کند بلکه کشوری آزاد است که با همه دنیا ارتباط دارند. با این حال بسیار به نظامات بین‌المللی پایبند هستند. وقتی عمده مبادلات یک کشور با آمریکا اتفاق می‌افتد، ما هم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در شرایط تحریمی با ما همکاری کند. طبیعی است که نمی‌تواند منافع کشور و مردم خود را به خاطر معامله با ما به خطر بیاندازد. این موضوع امری طبیعی است و ما هم باید به  آنها حق بدهیم.

شکوری در ادامه تصریح کرد: ما باید به سمتی برویم که نگاه دنیا به ما تغییر پیدا کند، تحریم‌ها برداشته و ارتباط ما با کشورها برقرار شود، ما نیز بتوانیم از این فرصت استفاده کرده و با بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص ژاپن و کشورهای منطقه ارتباطات تجاری خود را افزایش دهیم. این موضوع می‌تواند باعث توسعه و تعالی کشور شود و همچنین منافعی را برای کشورهای طرف قرارداد ما مثل ژاپن داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت‌های کشور، ادامه داد: ایران کشوری مستعد، با ظرفیت‌های فراوان و در نقطه استراتژیک دنیا قرار گرفته است که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و اینکه نگاه فقط به سمت کشورهای شرق باشد جفا در حق این کشور است. ایران استعداد این را دارد که پل ارتباطی اروپا و آمریکا با کشورهای منطقه و هاب صادرات منطقه و کشورهایی که همسایه ما نیستند اما در کنار ما قرار دارند، باشد. مثل کشورهای CIS که پل ارتباطی آنها با آب ایران است.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در مورد ظرفیت‌های ترانزیتی کشور گفت: ما باید ارتباط جاده‌های خود را با کشورهای منطقه برقرار کنیم. هندی‌ها با اروپایی‌ها ارتباط دارند، اگر مسیر تجارت آنها از کریدور شرق به غرب از طریق مسیری که ما ایجاد می‌کنیم انجام شود، 35 درصد هزینه‌های حمل آنها کاهش می‌یابد، اگر ما بتوانیم بخشی از این 35 درصد را داشته باشیم، می‌تواند درآمد خوبی برای کشور ما ایجاد کند. در کشورهای CIS حدود 40 میلیون تن غلات تولید می‌شود که از این بین 20 میلیون تن در کشورهای عربی استفاده می‌کنند. اگر بتوانیم کریدور شمال به جنوب را فعال کنیم، می‌توانیم حمل این 20 میلیون تن غلات را از طریق کشور خود انجام دهیم که می‌تواند منافع زیادی را برای ما ایجاد کند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: همانطور که آسمان کشور می‌تواند درآمد زیادی را ایجاد کند، زمین کشور هم می‌تواند در حوزه حمل و نقل هزینه‌های دیگر کشورها را کاهش داده و سود خوبی را هم نصیب کشور کند. به هرحال این ظرفیت‌ها در کشور وجود دارد که می‌تواند منافع زیادی ایجاد کند. برازنده کشور ما نیست که این تعداد خانوار تحت پوشش کمیته امداد داشته باشیم یا بخش عمده مردم ما زیر خط فقر باشند و شرایط زندگی برای آنها سخت باشد. ما می‌توانیم از بخش بخش این کشور پول بسازیم و درآمد ایجاد کنیم، مردم ما شایسته زندگی و رفاه خوب هستند.