شهر خبر

عطوان بررسی کرد؛

عجز صهیونیست‌ها در حمایت از امارات/ ۲ اشتباه استراتژیک «ابوظبی»

عجز صهیونیست‌ها در حمایت از امارات/ ۲ اشتباه استراتژیک «ابوظبی»

تحلیلگر مشهور جهان عرب در مطلبی با اشاره به اینکه حتی آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ نتوانست از امارات در برابر حملات یمنی ها حمایت کند، نوشت: تل آویو در زمینه حمایت از ابوظبی عاجز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب مطلبی را در خصوص سفر اخیر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به کشور امارات منتشر کرد. وی در این مطلب نوشته است: امروز شاهد آن هستیم که مسئولان صهیونیست یکی پس از دیگری به امارات سفر می‌کنند. پس از سفر هفته گذشته «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات، اخیراً نوبت به رئیس این رژیم رسید تا به ابوظبی سفر کند.

چند روز پیش از سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، پهپادها و موشک‌های بالستیک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قلب امارات را هدف قرار دادند بر اساس این گزارش، عطوان در مطلب خود آورده است: هواپیمای حامل رئیس رژیم صهیونیستی پس از عبور از حریم هوایی عربستان سعودی در امارات فرود آمد. هرتزوگ پس از ورود به امارات مورد استقبال گرم مقامات این کشور به ویژه «محمد بن زائد» ولیعهد ابوظبی قرار گرفت.

وی در ادامه نوشت: هرتزوگ سفر خود به امارات را تاریخی توصیف کرد. نکته قابل تأمل در خصوص سفر مذکور این است که تنها چند روز پس از عملیات راهبردی یمنی‌ها در عمق خاک امارات، انجام شد.

عطوان همچنین در مطلب خود تأکید کرده است: چند روز پیش از سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، پهپادها و موشک‌های بالستیک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قلب امارات را هدف قرار دادند و سامانه‌های دفاع موشکی امارات از رهگیری موشک‌های شلیک شده عاجز ماندند. رخت بر بستن امنیت و ثبات از امارات یکی از پیامدهای شوم عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی است.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه عنوان کرده است: هیچیک از کشورهایی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی کرده‌اند از امنیت برخوردار نیستند. واقعیت این است که صهیونیست‌ها در هیچ کجا منبع امنیت نیستند بلکه برعکس عامل ناامنی نیز هستند.

عطوان همچنین یادآور شد: هرتزوگ در جریان سفرش به امارات بارها و بارها حملات یمنی‌ها به خاک این کشور را به شدت محکوم کرد؛ گویی که اصرار ویژه ای داشت تا این محکومیت به صورت مکرر اعلام شود. ما نمی‌دانیم که صهیونیست‌ها چه حمایتی از امارات در برابر یمن می‌توانند به عمل آورند. چیزی که ما می‌دانیم این است که حتی آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ هم نتوانست به امارات در مقابل یمنی‌ها کمک کند.

از آنجایی که آمریکا هم نتوانست از امارات در برابر یمن حمایت کند، تل آویو نیز از ارائه هرگونه کمک به ابوظبی عاجز خواهد بود وی در ادامه تأکید کرد: یمنی‌ها در جریان عملیات اخیر پایگاه نظامی «الظفره» در ابوظبی را هدف قرار دادند. این درحالی است که ۳۵۰۰ نظامی آمریکایی و انگلیسی در آن پایگاه مستقر بودند. با این حال سامانه‌های موشکی نظیر پاتریوت و تاد نتوانستند کمکی به اماراتی‌ها بکنند. همین مسأله موجب شد تا نظامیان آمریکایی و انگلیسی فرار را بر قرار ترجیح داده و پس از حملات یمنی‌ها از پایگاه الظفره بگریزند.

عطوان تأکید کرد: بنابراین، نتیجه می‌گیریم که حتی ایالات متحده آمریکا هم نتوانسته است آنگونه که باید و شاید از امارات در برابر یمن حمایت کند. پس چگونه صهیونیست‌هایی که از سال ۲۰۰۰ تاکنون بارها و بارها توسط مقاومت لبنان و فلسطین متحمل شکست‌های سختی شده‌اند، قادر به حمایت از ابوظبی در برابر صنعاء هستند؟ واقعیت این است که اولین اشتباه استراتژیک امارات ورود به جنگ یمن و دومین آن امضای توافقنامه عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها بود. رژیم صهیونیستی قادر به ارائه هیچ کمکی به امارات نخواهد بود.