شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#استقلال

واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به ایرانسل و همراه اول

حسین قربان‌زاده گفت: سهام پرسپولیس و استقلال تا پایان بهمن واگذار می‌شود. در عین حال اطلاعات دریافتی همشهری نشان می دهد پس از انجام فرایند عرضه در فرابورس، مذاکرات برای واگذاری بخشی از سهام این ۲ باشگاه به ۲ اپراتور رقیب یعنی ایرانسل و همراه اول آغاز خواهد شد. به نظر می‌رسد این نوع واگذاری بهینه‌ترین نوع واگذاری سهام این دو باشگاه است.

دربی

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرای واگذاری سهام ۲‌باشگاه ورزشی اخیرا با حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، با رای ای.اف.سی ابعاد تازه‌تری به خود گرفته است. کنفدراسیون فوتبال آسیا دلایل مختلفی را برای حذف نام این ۲‌باشگاه از لیگ قهرمانان اعلام کرده که مهم‌ترین آن مالک مشترک آنهاست. درچنین شرایطی ضرورت سرعت بخشیدن به روند واگذاری‌ها بیش از گذشته نمایان شده است. حالا آن طور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید قرار است بخشی از سهام این ۲باشگاه در بهمن ماه با هدف اصلاح ساختار مالی آنها  در فرابورس واگذار شود.

عرضه در بازار نارنجی

آن طورکه حسین قربان زاده به همشهری گفت: این سازمان تصمیم دارد در گام نخست برای خصوصی‌سازی بخشی از سهام این دو باشگاه، آن‌ها را در بازار پایه فرا بورس و در تابلوی نارنجی عرضه کند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه علت این تصمیم کمک به شفاف سازی مالی سرخابی ها است تاکید کرد: مزیت این نوع واگذاری این است که  صورت‌های مالی این۲باشگاه شفاف می‌شود.

او اضافه کرد: با عرضه سهام این دو باشگاه در فرا بورس پرسپولیس و استقلال ملزم می‌شوند، اطلاعات مالی‌شان را با دقت بیشتری ارائه کنند و این اطلاعات در اختیار عموم مردم قرارمی‌گیرد، درنتیجه شفافیت مالی آنها بیشتر می‌شود.

بررسی های انجام شده از عملکرد مالی و اقتصادی پرسپولیس و استقلال نشان می دهد وضعیت گزارشگری آنها به قدری نامشخص و پرابهام است که حتی تکلیف بسیاری از قراردادها روشن نیست. حتی قراردادهایی به صورت شفاهی منعقد شده و اطلاعات مکتوبی در این زمینه وجود ندارد.

واگذاری به ایرانسل و همراه اول 

اطلاعات دریافتی همشهری نشان می دهد همگام با عرضه سهام این دو باشگاه در فرا بورس چندین طرح مطالعاتی در مورد نحوه واگذاری سهام این دو باشگاه نیز انجام شده و بهینه ترین روش خصوصی‌سازی، واگذاری سهام  به ۲ شرکت رقیب اقتصادی شناسایی شده است. زیرا در فضای کسب و کار اقتصادی نیز شرکت‌های زیادی وجود دارند که به لحاظ برندینگ و رقابت‌های کاری مشابه پرسپولیس و استقلال هستند. واگذاری آنها به چنین شرکت‌هایی می تواند فضای رقابتی این دو باشگاه را بهینه کند و به افزایش سودآوری آنها منجر شود.

گزارش همشهری نشان می‌دهد همزمان با برنامه عرضه سهام این دو باشگاه در فرابورس، مذاکراتی نیز با ۲ اپراتور تلفن همراه یعنی ایرانسل و همراه اول در جریان است تا از این طریق بخشی از سهام این دو باشگاه به این ۲‌اپراتور رقیب واگذار شود.  

طبق این گزارش مذاکرات بر سر آن است که دست کم ۲ کرسی هیات مدیره این ۲‌باشگاه به این ۲ اپراتور تلفن همراه واگذار شود اما بقیه صندلی‌های هیات مدیره همچنان در اختیار وزارت ورزش باقی خواهد ماند.

گویا وزارت ورزش در برابر واگذاری همه صندلی های هیات مدیره این دو باشگاه به یک سهامدار مقاومت کرده و در تلاش است همچنان دست‌کم بخش بزرگی از سهام این دو باشگاه را در اختیار خود داشته باشد. کارشناسان بر این باورند با توجه به برند و محوبیتی که این دو باشگاه ورزشی دارند در اختیار گرفتن ۲ کرسی هیات مدیره نیز می تواند برای اپراتورهای همراه اول و ایرانسل جذاب باشد و برای آنها ارزش افزوده ایجاد کند بنابر این احتمال داده می شود که این ۲ اپراتور با دریافت این میزان مالکیت سرخابی ها موافقت کنند.

واگذاری سرخابی ها در بهمن ماه

رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد زمان عرضه سهام پرسپولیس و استقلال گفت: هر دو باشگاه صورت های مالی حسابرسی شده خود را تحویل سازمان خصوصی سازی داده اند،در نتیجه سهام این دو باشگاه تا پایان بهمن ماه در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

حسین قربان‌زاده ادامه داد:درمورد عرضه این دو باشگاه تقریبا هر روز درسازمان خصوصی‌سازی جلسه برگزار می‌شود. همچنین هفته‌ای ۳ مرتبه با نمایندگان باشگاه ها، سازمان بورس و وزارت ورزش جلساتی برگزار می شود تا مدلی که برای افزایش سرمایه این دو باشگاه طراحی شده به اجرا در بیاید و سرمایه این دو باشگاه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم افزایش یابد.

به گفته او مزیت این نوع افزایش سرمایه این است که منابع حاصل از افزایش سرمایه در شرکت‌ها ذخیره و صرف فعالیت‌های این دو باشگاه می‌شود و مردم نیز می‌توانند در افزایش سرمایه شرکت کنند.