آنتونیا شرکا، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در ترکیب هیات داوران هر جشنواره‌ای همواره تلاش بر این است که از حرفه‌های مختلف حداقل یک نماینده حضور داشته باشد و امسال جای خالی یک منتقد در بین اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم فجر احساس می‌شود.

شرکا خاطرنشان کرد: در همه جشنواره‌های دنیا فارغ از بحث بالا بودن بار تخصصی و علمی هیات داوران که قطعاً مسئله مهمی به حساب می‌آید حضور چند سینماگر زن قطعاً وجهه موجه‌تری به هیات داوران می‌دهد. امسال علی‌رغم حضور کم‌رنگ سینماگران زن در جشنواره فیلم فجر در هیئت داوران نیز ما هیچ سینماگر زنی نمی‌بینیم. البته به طور کل در سینمای دنیا زنان در اقلیت هستند ولی به نسبتی منطقی همه جشنواره‌ها سعی دارند از حضور زنان در بخش‌های مختلف از جمله هیئت داوران استفاده کنند که متأسفانه در جشنواره امسال هیچ توجهی به این موضوع نشده است.

وی افزود: در بین اعضای هیات داوران نام‌هایی مثل شهاب حسینی، محمدعلی باشه‌آهنگر، مجید انتظامی، مسعود جعفری جوزانی و... به چشم می‌خورد که جای هیچ شک و شبهه‌ای نسبت به حرفه‌ای بودن این افراد وجود ندارد اما در یک نگاه کلی می‌توان به این نتیجه رسید که مجموعه این افراد گرایش‌های فکری نسبتاً مشترکی دارند که دیگر چنین ترکیب‌هایی برای ما جای تعجب ندارد و در واقع اگر به جای شخصی چون محمدعلی باشه‌آهنگر، نام شهرام مکری را می‌دیدیم باید تعجب می‌کردیم.

این منتقد در ادامه تصریح کرد: به طور کل ایراد بزرگی که در هیات داوران به چشم می‌خورد عدم وجود نگاه‌های مختلف در بین اعضا است. همانطور که پیش‌تر گفتم ترکیب هیات داوران فقط بر اساس معیارهای علمی ایجاد نمی‌شود و در این بین وجود گرایش‌های فکری مختلف در بین اعضا نیز مسئله مهم و حائز اهمیت است. در اینکه اعضای هیئت داوران جشنواره چهلم افرادی حرفه‌ای و صاحب تخصص هستند، شکی نیست اما پرسش مهم این است که آیا دیگر سینماگران سرشناس و صاحب تخصص ما هم روزی می‌توانند داور جشنواره باشند.

وی افزود: نتیجه انتخاب‌های صورت گرفته در هیات داوران از برآیند نظرات اعضا به دست می‌آید اما وجود یک نفر به عنوان رئیس هیات داوران که بتواند پاسخگوی انتخاب‌های صورت گرفته باشد و به نوعی ویترین خارج از هیات داوران به او سپرده شود می‌تواند یک ضرورت باشد که در جشنواره ما هیچ‌گاه وجود نداشته و تابحال برخلاف دیگر جشنواره‌های دنیا شخصی به عنوان رئیس هیات داوران معرفی نشده است.

شرکا در پایان درباره انصراف مسعود و پولاد کیمیایی از چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: این یک تصمیم شخصی است و مسعود کیمیایی از پیشکسوتان و نام‌های ارزشمند سینمای ایران است اما به شخصه به هر شکل با انصراف از جشنواره مخالف هستم و فکر می‌کنم شأن مسعود کیمیایی بالاتر از این است که بخواهد به دلیل اختلافاتش با کسی چون شهاب حسینی از حضور در جشنواره انصراف دهد.

انتهای پیام//