شهر خبر

اصلی ترین عوارض بعد از هپاتیت C  چیست؟

 اصلی ترین عوارض بعد از هپاتیت C  چیست؟

امروزه و به لطف داروهای مدرن، هپاتیت C قابل درمان است با این حال، برخی از بیماران مبتلا به این نوع هپاتیت ممکن است به سرطان کبد مبتلا شوند. پژوهشگران موفق به ابداع روشی شده اند که قادر به تشخیص این خطر در مراحل اولیه است.

به گزارش بهداشت نیوز، ابتلا به سرطان کبد یکی از اصلی ترین عوارض بعد از هپاتیت C  محسوب می شود و در حال حاضر روش هایی مانند غربالگری سونوگرافی دوسالانه برای پایش سرطان اولیه کبد در بیماران دارای سابقه این نوع هپاتیت انجام می شود. به تازگی یک تیم تحقیقاتی در دانشکده پزشکی وین ن ابزار جدیدی ایجاد کرده اند که می تواند خطر ابتلا به سرطان را  از طریق یک معاینه مشخص کند. 

هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که در سراسر جهان شیوع دارد. این بیماری چند سالی است که با داروهای مدرن درمان می شود به طوری که در بیش از ۹۵ درصد موارد فرد مبتلا به طور کامل درمان شده و به زندگی عادی باز می گردد.

متاسفانه علیرغم زنده ماندن این بیماران از عفونت ویروسی، برخی از آن ها و به ویژه کسانی که بافت اسکار در کبدشان ایجاد شده است، در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد قرار دارند.

در این شرایط اسکن سونوگرافی شش ماهه به عنوان یک اقدام غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان کبد در این افراد توصیه می شود، اما این روش برای بیماران ناخوشایند بوده و برای سیستم مراقبت های بهداشتی پرهزینه است.

اعضای این گروه تحقیقاتی از بخش گوارش و کبد دانشکده  پزشکی وین، ابزار طبقه بندی خطر جدیدی را ایجاد کرده اند که فقط به یک معاینه نیاز دارد. اعضای این تیم مطالعاتی تیم به رهبری ماتیاس ماندورفر (Mattias Mandorfer ) و گئورگ سملر (Georg Semmler) بر اساس آزمایش‌ های غیرتهاجمی مختلف، توانستند الگوریتمی را شناسایی کنند که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را بر اساس مقادیر خونی و سفتی بافت کبد ارزیابی کند.

این معاینه در پایان درمان هپاتیت C انجام می شود و عوامل خطر اضافی مانند سن و مصرف الکل را نیز در نظر می گیرد.

به باور محققان، این ابزار جدید برای متمایز کردن بیماران در معرض خطر بسیار پایین از افراد در معرض خطر، بسیار مفید است. محققان با اشاره به ارزش یافته های مطالعه فوق، می گویند در حالی که توصیه قبلی برای غربالگری سونوگرافی بیماران در معرض خطر کم سرطان ،کارآمد به نظر نمی رسد و نظارت مداوم در گروه بیماران پرخطر مورد نیاز است.

این مطالعه قبلاً ارزش پیش ‌بینی الگوریتم را در گروهی از بیماران از چندین کشور اروپایی تأیید کرده است و می‌تواند روش‌ های پیگیری پس از درمان هپاتیت C را در آینده بسیار ساده کند.

ماتیاس ماندورفر در این رابطه: این تحقیقات ما را قادر ساخت تا بر اساس مطالعات علمی قبلی خود روشی جدید ارائه کرده و گامی بلند به سمت مراقبت ‌های پیگیری شخصی در بیمارانی که از هپاتیت C درمان شده‌اند برداریم.

منبع: سیناپرس