شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#حیات وحش#اراک#شیر

چرا کارگر باغ وحش اراک توسط شیرها کشته شد؟

علت کشته شدن کارگر باغ وحش اراک چیست؟/ قصور مسئولان باغ وحش یا عصبانیت شیر!

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: اینکه چرا باید کارگری برای غذادهی به شیر در داخل قفس این حیوان برود، سوال برانگیز است.

به گزارش مشرق، روز گذشته خبر بلعیده شدن یک کارگر از سوی شیرهای باغ وحشی در اراک منتشر شد.

مسئولان باغ وحش اعلام کردند، نیروی خدماتی که برای تامین غذای دو شیر در قفس باغ وحش اراک وارد محوطه نگهداری آن‌ها شد با حمله شیرها مصدوم و متاسفانه جان باخت.

شاهدان عینی می‌گویند: شیرها از قفس بیرون آمده بودند، اما با تلاش ماموران دوباره به قفس بازگردانده شدند.

فرد کشته شده، متاسفانه جوانی ۳۸ ساله است که هنگام غذا دادن به شیرها نتوانست به موقع از محوطه مورد نظر خارج شود و طعمه شیرها شد.

شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره پیگیری علل کشته شدن کارگر باغ وحش اراک از طریق حمله شیر این باغ وحش گفت: ما از اداره کل محیط زیست استان اراک در این باره درخواست گزارش کرده‌ایم تا ماوقع اتفاقاتی که از طریق دوربین‌های مداربسته این باغ وحش ضبط شده است ارزیابی و اعلام شود.

وی ادامه داد: اگر طبق گزارش‌های رسیده کوتاهی و قصوری از سوی مدیران باغ وحش در این حادثه ثابت شود، در اسرع وقت نسبت به تمدید مجوزهای باغ وحش بازنگری می شود.

منتظمی با تاکید بر اینکه لازم است برای انجام خدماتی از این دست باید از کارگرانی استفاده شود که آموزش‌های لازم را  در مواجهه با حیوانات وحشی دیده باشند. گفت: اینکه چرا باید کارگری برای غذادهی به شیر در داخل قفس این حیوان وحشی برود، جای سؤال دارد که به چه دلیل این اتفاق افتاده است؟  چون بر اساس استانداردها باغ وحش‌ها باید دارای اتاق ایزوله و جداسازی شده باشند.

وی با بیان اینکه استانداردهای باغ وحش طبق دستورالعمل‌های سال ۹۹ ارتقاء یافته است و با توجه به شرایط کرونایی کشور و تعطیلی باغ وحش‌ها وکاهش درآمدهای آن‌ها، طی دو سال گذشته یک فرجه ۶ ماهه به این مراکز داده‌ایم که نسبت به به‌روزرسانی استانداردهای موجود اقدام کنند اظهار داشت: اگر باغ وحش و یا مرکز نگهداری حیوانات در بحث جابجایی حیات وحش، تبادل و ایجاد ظرفیت‌های جدید بر مبنای این استانداردها اقدام نکرده باشند، در مجوزهای آن بازبینی صورت خواهد گرفت.

منتظمی خاطرنشان کرد: به دلیل فاصله به وجود آمده و شرایط کرونایی کشور، اصلاح شدن جایگاه حیوانات آن طور که انتظار داشتیم اتفاق نیفتاده است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی  رییس کل دادگستری استان مرکزی نیز در واکنش به این خبر گفته است: دادگستری استان به محض اطلاع اقدامات قضایی خود را آغاز کرد و ضمن تشکیل پرونده قضایی ، بازپرس دادگستری برای بررسی جوانب امر از لحظات ابتدایی در محل حضور یافت و  تحقیقات برای بررسی قصور و تقصیرهای احتمالی مدیران و مسئولان از جهت استانداردهای لازم برای این باغ وحش در حال انجام است.

وی افزود: دادگستری استان با جدیت در حال پیگیری موضوع است که آیا این اتفاق صرفا در اثر اشتباه سهوی رخ داده یا مسببان دیگری دارد.

منبع: فارس